NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
De som vill dikutera miljö kan skapa en egen tråd för det.

Jag tänker inte bygga om mitt avgassystem men är intresserad av hur det fungerar, vad man kan göra osv.
Om någon byggt om och kör utan avgasrening har jag inga moraliska åsikter om det.

Orsaken till att en del gör så kan vara kostnader och det förstår jag mycket väl Om man köper en 2.0D och kör 1500 mil om året med en snittförbrukning på 0,6 li/mil. Skall man lämna in bilen och få den servad och betala fullt pris skulle jag lika gärna kunna ha kvar min Volvo S80 som jag servar själv, det hade blivit billigare för mig.

Vitsen med att jag köpte en C30 2.0D var att den drar hälften så mycket bränsle och den vinsten kommer jag att fixa så att jag får. Så här har jag tänkt mig:

1. Serva själv
2. Tvätta filtret när det är tätt
3. Fylla additiv-vätska själv
4. Nolla, eller vad det heter, elektroniken för detta

Min följdfråga på detta blir då, hur nollas det som skall nolla, vad behövs?
Köp ett dice interface och installera vida på en bärbar dator så kan du göra detta själv. Samt mkt annat.

En motor som belastas och körs hårdare genererar mer värme och renare avgaser. Sot är oförbränt bränsle som passerar cylindern utan att förbrännas. Så svaret på din undran är: kör hårt :-)

Mer varvtal ger mer snurr på turbon som ger mer luft som ger renare förbränning. Även om de nya aggregaten ger fullt laddtryck från 12-1300 varv. Segdragning ger bara mer problem med dubbelmassesvänghjul och avgasrening. Segdrar man för mkt på växlarna så försöker ju datan ösa på mer bränsle än vad det finns luft till och det bildas sot. Och det kombinerat med kallare avgaser sätter igen filtret.
Sierra94 skrev:Köp ett dice interface och installera vida på en bärbar dator så kan du göra detta själv. Samt mkt annat.
Löjlig fråga, men jag är lat: Var köper man det? Vad kostar det?
En motor som belastas och körs hårdare genererar mer värme och renare avgaser. Sot är oförbränt bränsle som passerar cylindern utan att förbrännas. Så svaret på din undran är: kör hårt :-)
Min åsikt också! Med hårdkörning menas att man varvar ut då och inte gasar på med 6:an från 60km/h.
Mer varvtal ger mer snurr på turbon som ger mer luft som ger renare förbränning. Även om de nya aggregaten ger fullt laddtryck från 12-1300 varv. Segdragning ger bara mer problem med dubbelmassesvänghjul och avgasrening. Segdrar man för mkt på växlarna så försöker ju datan ösa på mer bränsle än vad det finns luft till och det bildas sot. Och det kombinerat med kallare avgaser sätter igen filtret.
När min bil larmade var efter att jag kört upp för en lång backe i 90km/h på 6:an (motorvägen vid Kallebäck, Gbg, ut ur stan).
Backen är ca 1km lång och ganska brant. Efter backen larmade den en gång till i ett par minuter sedan har den inte larmat mer och jag ha kört 5-6 mil sedan dess. Kör nu mer försiktigt, segar inte alls och accelerar precis så att jag når den fart jag skall köra i.
Sök på forumet efter dice interface. Om inte så kanske nån annan kan ge dig nån bra länk. Jag köpte min på aliexpress: http://www.aliexpress.com/item/Newest-2 ... 93351.html

Om du låg in 90 på 6:an så varvade den inte speciellt mkt. Men den genererade nog en del sot eftersom den fick jobba en del. Kanske det är så att tryckdiffsgivaren blir mindre påverkad när avgasflödet är lågt? Blir kanske mer synbart för den mellan lågt resp högt värde när flödet är större?
Vet iaf att ju mer rpm du ger desto högre tryck registreras av tryckgivaren.

VIDA/DICE kostar väl runt 600-1000:- beroende på vilken säljare man köper från. Betalade ca 1200:- tror jag för 6år sedan :)
En jäkla bra investering oavsett om man skruvar själv eller inte.
Sierra94 skrev:Sök på forumet efter dice interface. Om inte så kanske nån annan kan ge dig nån bra länk. Jag köpte min på aliexpress: http://www.aliexpress.com/item/Newest-2 ... 93351.html

Om du låg in 90 på 6:an så varvade den inte speciellt mkt. Men den genererade nog en del sot eftersom den fick jobba en del. Kanske det är så att tryckdiffsgivaren blir mindre påverkad när avgasflödet är lågt? Blir kanske mer synbart för den mellan lågt resp högt värde när flödet är större?
ja, jag kör nu så att det skall bli mindre tryck framför filtret. Minsta motstånd så växlat jag ner. Bilen får gå med så lite gas som möjligt för den fart jag väljer. Kör just nu inte mycket över 80 km/h. En liten backe och 5:an åker in direkt.
av linnar
timebandit skrev:Vet iaf att ju mer rpm du ger desto högre tryck registreras av tryckgivaren.

VIDA/DICE kostar väl runt 600-1000:- beroende på vilken säljare man köper från. Betalade ca 1200:- tror jag för 6år sedan :)
En jäkla bra investering oavsett om man skruvar själv eller inte.
Tack!

ja, det verkar vara en bra investering!

Jag har haft två S80. Båda gick ca 23.000 mil när jag sålde. Under de milen har inget krånglat så jag har inte behövt tänka på några instrument under den tiden. De bilarna var av verkligt god kvalité.

Min son har tagit över dem. Den första gick upp mot 30.000 mil innan han lade den i en mur och den senaste har nu gått upp mot 25.000 mil. Inga problem med någon av dem, inget har gått sönder eller så. Han har en Passat också som det bara är problem med.
linnar skrev:Följde länken här ovan: US $93.20 det är ca 700kr
Ser en del som varnar för en variant med blå lysdioder, hur vet man det när man skall beställa? Jag är skall beställa en också.
av linnar
dieselputte skrev:
linnar skrev:Följde länken här ovan: US $93.20 det är ca 700kr
Ser en del som varnar för en variant med blå lysdioder, hur vet man det när man skall beställa? Jag är skall beställa en också.
Bra fråga, jag ställer den också!
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?