Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Det är omöjligt att svara på vad felet är. Du får helt enkelt ut och mäta givare+kablage, och inspektera/göra rent kransarna.

Styrboxen i det här sammanhanget är samma sak som ABS-modulen. Styrbox är bara enklare att skriva, och är delvis rätt eftersom det är en styrbox för ABS'en :).
Ah, får väl göra det imorgon! Tack för hjälpen än så länge iaf, eran hjälp är guld värd när man inte har råd att åka till en dyr verkstad!

Tur att det var bak kanske, det borde väl vara lättare än där fram där det finns drivknut och sånt?
Vill inte låta jobbig, men hur rengör man kransarna då? Vet inte ens var dem sitter... Finns det ingen bra guide? Har en Haynes men tror inte dom står där.
Bak tar du bort bromsskivan för att se, och det kan vara så illa att du får byta lagret för att byta krans. En fördel med att mäta först är ju (tycker jag) att det är enkelt och snabbt. Sitta och greja med P-bromsen gör jag inte i onödan.
Tjena alla! Ska mäta hjulen nu idag, men jag kom att tänka på en sak som kanske kan vara till någon nytta.

Precis när ABS-lampan hade börjat lysa, dvs när den fortfarande slocknade ibland. Då kunde man känna att det "hackade" i pedalen när man bromsade vid låg hastighet. Precis som att det var någon fjäder som spärrade.
Det var väl i ca 10-15 km/h som man kände hur bromspedalen bara helt plötsligt ändrade känsla och blev mjuk och hackade.
Kanske kunde vara värt att nämna, men nu är det helt borta.

Återkommer ikväll efter mätningen!
Sådär, då har vi varit nere och mätt!

Ställde in multimetern på 200m VDC, och när vi snurrade på vänster bakhjul så fick vi ungefär 0.02 i snitt.
När vi mätte på höger bakhjul fick vi ungefär 0.04 i snitt. Alltså pyttelite högre på HB mot VB.

Hur stora marginaler ska det krävas för att man ska kunna göra en bedömning om det är själva ABS-modulen (styrboxen?) eller om det är just individuellt på vänster bakhjul (antinge givare eller krans?)?

Tack för svaren!
Jag vill minnas att jag hade större differens, typ 0,10 V på närmaste friska hjul och 0,02 V på det dåliga. Jag skulle nog ta av bromsskivan vänster bak och kolla på givare och krans.
Om du ska gå vidare med detta själv så se till att veta vad du gör innan du pillar på bromsarna.
Invänta gärna mer kompetenta svar, men du hade ändå dubbelt värde höger bak jämfört mot vänster bak.
taxi skrev:Jag vill minnas att jag hade större differens, typ 0,10 V på närmaste friska hjul och 0,02 V på det dåliga. Jag skulle nog ta av bromsskivan vänster bak och kolla på givare och krans.
Om du ska gå vidare med detta själv så se till att veta vad du gör innan du pillar på bromsarna.
Invänta gärna mer kompetenta svar, men du hade ändå dubbelt värde höger bak jämfört mot vänster bak.
Kan vara så att det låg på 0.02 och motsvarande 0.10 på andra hjulet. Vet inte riktigt, det var väldigt svårt att få upp ett medelvärde då det bara gick upp och ner hela tiden.

Har haft problem med att få av hjulet pga hjulbultar som suttit fast, men nu har jag fått av hjulet. Vad är nästa steg? Hur ser man om kransen är ok?
Känns som nästa steg är att köpa en ny givare, jag som är novis på detta kan inte komma på något annat.
Nu får du invänta mer kompetenta svar, för jag kommer inte ihåg hur det såg ut.. :oops:
Men jag tror att du måste ta av skivan för att komma åt givare och krans. Och som jag sa tidigare, se till att du vet vad du gör innan du fortsätter.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]