Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stray
Fick 2:a hos sbp idag på rost i trösklarna. Dom typ pulvriserades:) Letat efter ekonomiplåt men inte hittat trösklar. Finns det? Årsm. 98. I värsta fall drar jag till skroten och kapar bort två st men slipper gärna om det finns alternativ.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Utan att veta exakt vart rosten sitter, skulle det inte vara enklare(och billigare) att bara smacka dit lite plåt du kapar till själv? Det är ju inga direkta komplicerade former jämnfört med t ex skärmkanter, är ju mest raka linjer.
Visserligen inte svar på din fråga, men ett alternativ iaf :)

Lite nyfiken dock... Hur har det blivit så mycket rost på trösklarna på en såpass "ny" bil(är ju nyare än min :P)? Gått väldigt långt eller? :)
av stray
Ja du, förra ägaren verkar varit en riktig pellejöns. Precis köpt den och kollade inte under då den var billig och ej överdrivet angripen synligt. Min första volvo också, känner inte till modellen. Gått över 50k, motor och låda 30k.

Hm, bocka egna plåtar. Vet inte hur det ser ut alls då jag inte hunnit ta bort skydden än. Fruktar att det är totalt kex. Måste jag inte bygga fästen till plastskydden också isf? Eller är det typ rak plåt som ska dit bara? Sökt bilder men hittar nada...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja just det, det sitter ju plast över trösklarna haha... Vilket minne man har :roll:
Hum, om jag inte är ute och cyklar på en åker så sitter dom fastskruvade "ovanpå" trösklarna, där man brukar ha instegslister osv, öppna dörren så bör det gå att se :p. Sen är det bara 1-2, max 3, skruvar i varje ände i hjulhusen(kan vara pop-nitar också, kommer inte ihåg).
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Heh, ja jag får nog låsa in cykeln ett tag :lol:
Blev nog förvirrad av den där flärpen som går in under instegslisten(syns på din första bild). Nåja, hade iaf rätt att den satt fast i hjulhusen med 2-3 skruvar eller nitar :lol:
av stray
Jodå, det fanns på volvo. För 2300kr styck! Ocker! Ikväll åker dom väck och så ser vi vad som krävs.
av BjarneJ
http://www.klokkerholm.com/xProductCatalogue/

Klokkerholm är de delar som säljs i Sverige. Finns delen inte vid Klokkerholm går den inte att få tag på. Och i katalogen på nätet verkar det inte som att en så pass vanlig artikel som en tröskel finns med...
Har du kollat vid Volvo?
Annars testa att ringa Klokkerholm, det gjorde jag. De är ytterst hjälpsamma. Ett annat alternativ är att kolla med AD-center, jag har erfarenhet av de kan få fram de mest omöjliga grejor.

Annars gör som lucif3er säger; bock till en plåt och fixa det själv för en minimal kostnad. Så hade jag gjort. Om det är mycket dåligt kan möjligheten att du får bygga upp innertröskel m.m finnas, och då ska du ändå ha ner en del saker om det även finns rostangrepp i golvet. Var förberett på lite plåtjobb. Donkraftfästen m.m. kan du försöka få ner i så hela biter som möjligt och renslipa, gärna blästra, lägga i ev. ny plåt på skadade områden, rikta, grundmåla m.m. när det är nere och sen svetsa dit igen. Lägg lite tid på att rostskydda ordentligt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Bjarne du glömde kolla inlägget före ditt :wink: . volvo hade för 2300-st
Användarvisningsbild
av Lucif3r
stray skrev:Jodå, det fanns på volvo. För 2300kr styck! Ocker! Ikväll åker dom väck och så ser vi vad som krävs.

2300 :lol: :lol: Det får du en rätt stor tunnplåtsbit för :lol:

Men, eftersom vi har plast"kjolar" på våra bilar(vilket jag glömde bort först) så behöver ju inte lagningen se 100% bra ut - vilket gör det lite lättare att laga :)
Fram med vinkelharryn och punkta dit lite tunnplåt så blir det nog bra (och billigt) :-)-)

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]