Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wachtel skrev:Har precis beställt en XC70 Momentum med tillägg för läder (6500). Testade att ändra till Summum i byggappen och det verkar inte vara någon skillnad på läderklädseln. Är det så eller skiljer det sig åt?

Enligt säljaren skulle det vara samma.
Det är samma skinnklädsel som i en summum-bil.
Generellt håller ju inte V70II dålig kvalitet och jag tror inte man slipper problem bara för att man köper en Passat, en A4 Avant eller en Insignia. Men detta med klädseln är ändå trist. Std-skinnet är billigt, inte så snyggt och inte så hållbart verkar det som. De dyrare klädslarna dyra, snygga och håller ändå inte bra...

Många Audi och Passater ser ju nästan nya ut i stolen efter 25 000 mil... (och inte så där sprucken klädseln som skinnet nästan alltid är på en V70N el V70II)
PH
Ph
blundahl skrev:Ja måste säga det igen att tyvärr så vill FORD tjäna pengar på Volvos bekostnad och stoppa in massa billiga ford prylar i VOLVOS
bilar så dom kan göra mer vinst och aktieägarna blir glada :evil:
Fast nu är det 4 år sen Volvo såldes till Geely så vi kan inte skylla på Ford än :wink:

Skinnet i min xc70-11 såg inte så roligt ut när jag köpte den, den hade då gått 13k. Men det går att göra mycket själv och det viktigaste är definitivt rengöringen, speciellt i vecken som fylls av smuts, detta syns förstås tydligast på ljust skinn. På tidigare bilar har jag bara tvättat av skinnet ibland med såpvatten och sen smörjat in men nu testade jag Leathermaster strong effect cleaner och det gav ett fantastiskt resultat. Det blev verkligen rent på djupet och vecken blev mindre synliga när smutsen var borta. Nu ser förarstolen nästan ut som ny.
blundahl skrev:Min far har en XC90 från 2005 10000mil och skinnet i hans bil ser för j---vligt ut så
det är inte bara v70 som har problem.Min kollega hade BMW 520 d 2008 och hans skinn säten såg ut som nya
efter 10000mil :oops:
BMW har faktiskt haft problem med skinnsäten på e60-modellen som du pratar om... de har bytt en del dynor och ryggstöd på garantin och faktiskt såg jag häromveckan en e60 525i med 11 000 mil och nästan hål på det veckade förarsätet (de här dyra komfortstolarna).

Verkar vara svårt att hitta nån systematik i hur klädslar håller...
PH
Volvos Inscription klädsel med ventilation som kostar ca 24tkr både ser bättre ut, man sitter bekvämare i stolen, och det har bättre hållbarhet och kvalité. Fast det verkar som ett mycket ovanligt tillval, i xc90 summum är detta fina läder standard i summum, dock utan ventilation.
Systematiken i analysen av skinnklädslar saknar parametern att riktigt skinn(läder) faktiskt kommer från djur - kossor/tjurar. Ingen kossa är den andra lik, därför kanske skillnader i kvalité och åldrande inte går att göra någonting åt...

Om ni har barn som behöver hoppa i baksätet med leriga skor rekommenderas en trasmatta som tar stryket och suger upp fukten. Lätt att tvätta eller slänga, finns på IKEA/Rusta för en hundring - behöver inte vara mormors hemvävda.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]