Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man får säga vad man vill men just halvskinn klädseln var bättre i V70N. I min gamla V70 2001 (2.4 170 hk) Business med klädseln Anholt tyg med skinnkanter såg den fortfarande ut nästan som ny efter nära 13 års körning och 40000 mil när jag sålde den. Min nuvarande V70 MY14 med Momentum med Vittinge textil/läder är det redan skrynligt på säteskanterna både på förar- och passagerarsidan. Man kan med lätthet ana att detta kommer inte se fint ut efter några år. Det har jag sett även på andra lite äldre V70 med samma klädsel.
Det är en gåta varför Volvo har fortsatt med den här i mitt tycke nästan undermåliga klädseln (åtminstone skinnet, som är för tunt och töjbart) genom alla åren på V70 II.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Det är ju bara trist liksom att dels leva med det, men också med att sälja bilen om ett år privat med 7000 mil och köparen tänker "misskött bil" eller "så där lite kan den inte ha gått!".

Nån som testat att reklamera?
PH
Vet inte hur era skinn ser ut men, på min bil som rullat 18000 mil nu så ser sätet fortfarande ut som nytt.
Ljust beige skinn standard. Så jag håller nog inte med om att kvalitén skulle vara så dålig.
Cox,

Alltså jag tror nog tyget och skinnet håller på en V70 II ett bra tag men det är inte lika gediget och tjockt material i skinnet som i V70N. Jag menar nu den klädseln som är i Momentum i V70 II. Skinklädseln (helskin) i Summum har jag ingen koll på. I Kenetic är det skinnimitation i kanterna som är ännu sämre men där är det ju problemet att skinnimitationen (T-tec) det går sönder efter ett tag (det är samma problem med T-Tec i V70N).

Jag skulle nog nästan ha föredagit att de i V70 II hade haft mindre breda skinnkanter, ungefär lika breda klädseln är i Kinetc men det skulle vara skinn (istället för T-Tec som det är i Kinetic). Då tror jag man kommit ifrån att skinnet ser korvigt och allmänt slappt ut efter ett tag.

/Bo
Att det veckar sig betyder ju inte att det går sönder. Men konstigt det här att en del kan köra så långt. Nån här skrev om en XC70 Summum med många mil, min kompis bytte nyss in just en sån på 13000 mil och stolen såg ny ut... till skillnad från min med 4500 mil...
Per
Har precis beställt en XC70 Momentum med tillägg för läder (6500). Testade att ändra till Summum i byggappen och det verkar inte vara någon skillnad på läderklädseln. Är det så eller skiljer det sig åt?

Enligt säljaren skulle det vara samma.
Ocean Race MY12 här också, ca 1500 mil. Har börjat vecka sig och se allmänt slitet ut, både på förar- och passagerarstolen. Då är den senare knappt använd. Dålig kvalité, rent ut sagt. Tråkigt att man sparar in på något som tidigare varit en styrka hos Volvo. Då ser jag hellre att man tar några tusen extra än vad man gör idag (kanske inte som tyskarna, men någonstans där mellan) och ger kunden ett gediget skinn, än tvärtom.
Man sa ju förr att skinn håller så bra och blir vackrare med åren, det tycker jag inte håller riktigt för Volvo. Lika lite som ett annat gammalt uttryck, att dieselmotorer håller längre än bensin..

Om det är en egenskap kanske man inte ska bemöda sig med att reklamera då...

Per

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]