getsome skrev:Ditt filter börjar bli fullt , med större belastning ger motorn mer sot därför fick du det beteendet.
Du kan borra filtret men du får koder då tryckskillnaden inte längre är i det intervallet ECM förväntar sig.
Materialet i filtret är keramiskt = lätt att borra (jag vet för mitt filter är numer ett rakt rör genom burken).
Vill du borra filtret så MÅSTE du få någon att koda väck hela DPF systemet ur ECM.
Köra 100 mil i limp home är ej att föredra men det går , men gör inga högriskomkörningar då bilen när som helst kan gå in i limp home. Du måste nolla system då ECM har en rengöringsstrategi = ju fler mil sen filterbyte desto tätare regenereringar då datorn räknat ut hur mycket möck det finns i filtret samt om eolysvätskan tar slut kan bilen inte bränna ur filtret ordentligt heller , därför måste man tala om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter.
Tack, ett uttömmande svar!
Du fick med allt här. Jag tackar för tidigare svar också där jag bla fick lära mig att vätskan sprutas in i tanken, det var en nyhet för mig.
Kan påpeka att jag körde 3 mil till jobbet idag utan problem. Som "getsome" skriver att meddelandet kommer när motorn belastas misstänkte jag det också redan när jag såg meddelandet. När jag körde till jobbet körde jag med låg belastning på motorn. Att köra 100 mil så här tycker jag inte är problem även om meddelandet visar sig. Jag märkte ingen skillnad när jag lå i 100 mk/h. Det var bara när jag körde sakta då den accelerade lika sakta som en del ändå gör i trafiken. För den saken skull är det inga problem.
Jag har några följdfrågor på detta:
- Var kan man "koda väck hela DPF systemet ur ECM" så att det går att ha ett "rör" genom filtret?
Det är mest av nyfikenhet.
- Var kan man "tala om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter" när man fyllt på additiv, går det att göra själv och vad kostar det?
Detta för att hålla kostnaderna nere.
- Vad händer om man
inte "talar om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter"?
- Var kan man köpa prylen som kan läsa av koderna (och kanske trixa med lite) bäst för minsta peng?
Jag driver på med att göra allt själv för jag vill inte råka ut för det min son råkade ut för med en Passat 2,0TDI:
Oljetrycket försvann. Han åkte till aktoriserad verkstad och frågade vad som kan vara fel.
- Det är ett vanligt fel på dessa modeller, sade de.
- Felet sitter i paketet under motorn, måste byta hela paketet.
Min son frågade vad det kostar att byta "paketet"?
- Mellan 14.000 och 18.000kr, var svaret.
Min son höll på att gå i taket! Det kan inte vara möjligt att det kan kosta så mycket när den inte pumpar olja.
Han lyfte upp bilen framtill och skruvade ner sumpen. Under den satt "paketet" som visade sig vara balansaxlarna. I den ena balabsaxeln satt oljepumpen fastskruvad. Framifrån kunde man se att det gick en axel genom oljepumpen. Han tog bort drevet som satt fast på axeln och med en tång drog han ut den. Axeln visade sig vara ett sexkantigt pressat rör. I ändan som går in i pumpen var den rund numera.
Han åkte tillbaka till verkstaden med axeln och frågade om de hade en sådan att sälja löst.
De visste inte vad det var för axel. Min son höll masken medan de gick och hämtade en mekaniker som inte heller visste vad det var för axel, han ahde aldrig sett en sådan förit. Min son berättade då att det är axeln i oljepumpen. Alla blev förvånade när de såg vad som gör att pumpen inte går och förklarade att deras instruktion från VW var att byta hela balanspaketet för det är enda sättet att göra det på.
Min son köpte en ny axel av dem för 48kr och satte ihop bilen igen.
14.000kr jämfört med 48kr ????
Det är det jag vill undvika, jag tror att det alltid finns billigare sätt att göra det verkstäderna tar hutlöst betalt för, de är med andra ord inte rädda om kundernas plånböcker. Dessutom är de flesta mekaniker befriade från eget initiativ till att välja billigaste lösningen.
I fallet med min sons Passat visade det sig att axeln kan man byta utan att plocka bort hela balanspaketet. Själva oljepumpen går också byta utan att plocka bor balanspaketet. Varför har ingen mekaniker kommit på det då man direkt ser att det är löstagbart??? Varför har ingen kollat delen de tar bort, de hande genast sett att pumpen inte går runt men att axeln går runt. Resten handlar om slutledningsförmåga på 6 årings nivå.
Jobbet jag tänker göra med bilen när jag får tid (och garaget tömt, står möbler där nu) är att rengöra filtret och fylla additiv (tack för filmen om hur det går till). Det enda jag inte kan göra själv men som jag absolut vill lära mig är " tala om för ECM när man fyller på additiv och bytar filter". Det är ett måste att kunna det själv.