Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Börja med oket längt bort från behållaren, slå på tändningen så abs ventilen öppnar. Startar du motorn och trycker så hårt du kan i cirka 10 sek, sjunker inte pedalen så läcker det inget. kan dock vara internt läckage. När man byter ok ska pedalen tryckas i botten och spännas fast där under hela bytet.
av rid54
Lite osäker på årsmodell på offret här, men jag skulle dra mig för att trycka bromspedalen i botten. Är bilen några år gammal kan det leda till problem om man tvingar kolvarna in i ett område av cylindern där de aldrig varit; packningarna kan ta stryk pga ojämna (korroderade) ytor i cylindern och då är det renovering av huvudcylindern som är nästa steg. Se över det mekaniska en gång till; det ska inte finnas flexande eller spel någonstans, utan endast minimala rörelser hos bromskolvar och belägg.
av bridgeman79
Hej

tack för svaren, problemet var när jag bytte samtliga ok att förmodligen så har
jag lyckats att dränera huvudbehållare vilket medförde mycket luft i systemet (abs etc)
Men en fråga bara, när jag skall dränera så skulle tändningen vara till dvs motor igång?
Vad är att föredra trycksättning eller old school?
Nämde även att pedalen inte skulle sjunka, men sjunker ju normalt när man startar.

tacksam för all hjälp, är inställd på 2:a imorgon för att kunna köpa mig mer tid till att fixa
problemet.
av rid54
Att pedalen sjunker när man startar motorn är ju bara för att servon får undertryck då, inget att haka upp sig på. Det som inte får hända är att pedalen sjunker vid konstant tryck på densamma (oavsett motorn är igång eller ej), för då har man läckage. Om pedalen "kommer upp" vid pumpbromsning har man endera luft i systemet eller för mycket rörelser vid någon bromscylinder.

Klassisk luftning skulle alltid göras med motorn avstängd. Med ABS vet jag inte, kanske har ventilhuset egen luftnippel?
av Kena
För mej har klassisk luftning på 240,740 & V70 aldrig funkat, alltid svamppedal efteråt. Luftning med ca 1 bar i vätskebehållaren har alltid funkat. Enda gången det inte funkat var på 740:in då jag blåste huvudcylindern med lite väl högt tryck i behållaren.
av Clonetom
Kena skrev:För mej har klassisk luftning på 240,740 & V70 aldrig funkat, alltid svamppedal efteråt. Luftning med ca 1 bar i vätskebehållaren har alltid funkat. Enda gången det inte funkat var på 740:in då jag blåste huvudcylindern med lite väl högt tryck i behållaren.
Så olika det kan vara.
Har iofs aldrig testat trycksättning vid luftning utan enbart kört pedaltramp både ensam och med hjälp och det har funkat hittills på allt från helt tomma system till okbyte,slangbyte etc.
Och å¨bilar från 60-tal och framåt i tiden till 2003 av olika modeller får väl se om och när det blir nån nyare modell framöver åxå :D
av S6024t
jag kör med en vacumsug vid lutnipplarna när jag luftar efter ex,rör,slang,ok byte,har andvänt den metoden på många volvos,motorn avstängd...Ps,jag har locket av på behållaren på huvudcylindern när jag luftar,har lärt mig den hårda vägen,höll på i evigheter för mååååånga år sen,fick inte till det,visade sig att det lilla lufthålet i locket till behållaren för bromsvätskan var tätt,utan locket så gick det att lufta..
Användarvisningsbild
av standardgbg
bridgeman79 skrev:Hej

tack för svaren, problemet var när jag bytte samtliga ok att förmodligen så har
jag lyckats att dränera huvudbehållare vilket medförde mycket luft i systemet (abs etc)
Men en fråga bara, när jag skall dränera så skulle tändningen vara till dvs motor igång?
Vad är att föredra trycksättning eller old school?
Nämde även att pedalen inte skulle sjunka, men sjunker ju normalt när man startar.

tacksam för all hjälp, är inställd på 2:a imorgon för att kunna köpa mig mer tid till att fixa
problemet.
Har samma problem. Hur gick det?
av topers
Vi har samma problem, har luftat på många olika sätt samt hos verkstad.
Bytte huvudbromscylinder utan att det hjälpte.
Obs, inget yttre läckage.
Gick igenom besiktningen, men pedalen går mot botten ändå.

Vad ska man göra? Vad är felet?
av XCDavid
För andra som hittar denna tråd: jag hade exakt samma fenomen som beskrevs ursprungligen, dvs "Bromsarna fungerar bra, men pedalen tar längst ner vid golvet. Trampar jag flera ggr så tar den högre upp. Har jag motorn avstängd sjunker inte heller pedalen när jag trampat några ggr.".
Visade sig för mig vara så enkelt som att det var ojämnheten i de gamla bromsskivorna som väl tvingade de nya klossarna att "flexa" några millimeter extra. Efter ett antar hårda inbromsningar försvann problemet, dvs bromsen tog allt högre upp.

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]