Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av remotard
Volvo awd 97 fläkten går hela tiden har provat det mesta nu. har hört talas om att man kan löda fläkt motståndet med en tråd men det är ju 3pinnar på motståndet så nån som vet vilka man ska löda ihop
av *pettson*
Så kan man absolut göra. Att felsöka för att se om där finns ett fel är uteslutet.
Att göra en urläsning för att se om det finns kod på motortempsensorn och sen byta densamma om det är så är inget alternativ.
Pratar vi om kupefläkt så är det förstås dumt att byta fläktmotståndet/drivdonet.
av remotard
Har bytt fläkten, har bytt motståndet, har bytt relä, har bytt plattan vid nyckel, har provat en annan mittkonsoll, men fläktfan går ändå fast nyckel n är urtagen vad fan gör jag då
av Kena
Går fläkten fortfarande även om du tar bort reläet som ska starta fläkten? Isf kollar upp så du inte har härdsmälta i något kablage som "kopplar förbi/byglar kontakten" i reläet.
av Kena
Ok, vet inte hur det är kopplat och har inget elschema så jag kan inte säga på rak arm hur du ska gå tillväga. Men om det är ett relä som startar fläkten och sedan ett pådrag efter det som reglerar farten så får du nog kolla upp kablaget :wink:
av BjarneJ
remotard skrev:finns det nån fekodsläsare nånstas nån som vet ,97 awd
Beror lite på var du bor?
av ispil
Det finns ett litet problem med felkodsläsare i dessa enheter. Flashkoderna till ECC måste läsas hos Volvo men man kan bygga en egen flashkodsläsare om man vill.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=83897

Har själv byggt en och fungerade utmärkt.

Det som dock kan skilja är vilka stift som ska användas. Det står OBD II på luckan men inte alltid det är det faktiskt :(

För min del var + på stift 16

- på stift 5 och sedan "jord" med knapp för enkelhet på stift 6

MvH
Ispil

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]