Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hasse91
Bilen har gått jätte dåligt över lag, ibland även på 3 cylindrar. (det är en insprutare). Har bytt luftmassemätaren å den börja gå lite bättre, dock inte alls bra! Idag när jag skulle till jobbet så starta bilen lätt som vanligt, men sen la den bara av efter ca 30 sekunder å jag har inte fått fart på den. Det har varit -15 här dygnet runt så jag har hävt i K-Sprit i tro om att det kan va en ispropp, det va nu för över 1 timme sen å bilen vägrar starta... Vad kan det va för fel? Jag blir helt enkelt tokig, gör mej snart av med bilen så som den har krånglat för mej.... Det luktar bensin å får den stå i nån timme emellan man försöker starta den så hostar den till, men försöker man starta den igen så händer inget. Alltså måste jag ju ha gnista i och med att den hostar till, och ispropp verkar ju knepigt om det luktar bensin?
av Hasse91
Ingen som har varit med om liknande eller samma problem? Nån kommer snart få sy in mej på hispan!!
Läker kylarvatten gör den också, inge vatten under eller i oljan. Rinner de ut i avgassystemet tro? Därför han går så pissigt? Får fylla på titt som tätt, säkert varje eller varannan vecka....
av rid54
Prova att starta med startgas. Går inte det så bör tändningssystemet undersökas, börja med att kolla om det finns gnista till tändstiften (ha ett löst tändstift till hands och koppla en tändkabel till det och se till att gängan/kroppen är jordad). Finns gnista genom alla tändkablar, kolla tändstiften. Finns gnista så borde den starta med startgas.

Problemet med kylvätskeförlusten kan du ta senare, tror jag.
av jaka
Hej!
Om du inte kan hitta orsaken till att motorn läcker kylvatten i en slang eller vid vattenpumpen så är det tyvärr topplockspackningen som gått.
Att topplockspackningen är orsaken kan man se på att vattennivån i expansionskärlet varierar kraftigt , det t.om rinner över när du öppnar locket när motorn börjar bli varm.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]