Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nej, om du lagar inifrån sätter de ju en cordlapp på insidan och har möjlighet att besiktiga däcket inifrån. Men det värsta som kan hända om man lagar med "korv" torde väl vara en separation av däcket.
Seperation har jag endast varit med om på lastbil, aldrig vid en korvlagning på en personbil. För lastbilens del märks det tydligt i styrningen när seperation håller på att ske om det är på framhjulen vilket är vanligst.
Om korvlagningen är direkte laglig eller inte vågar jag mig inte på att säga, men jag har svårt att tro många bil- och däckfirmor skulle göra lagningar som är olagliga
Och för 101kr till får man det alltså proffesionellt utfört, där dom tar av däcket från fälg och lagar inifrån och där man kan åka tillbaka och få det ordnat om det inte funkar! Att man ens överväger att göra det själv?!
Enda anledningen skulle vara om man har vääldigt långt till däckverkstad och inte kan köra bilen alls. Ofta kan man ju lyckas trycka i några bar i däcket med en spik i och det funkar att köra nån mil eller ett par innan det är för lågt tryck.
Jag jämställer "korvlagning" med att använda lagningssats eller nödhjul. Det är för att kunna köra vidare om man får punktering på vägen.
Ja i dom fallen kan det ju vara användbart.. Fast man måste ha tillgång till tryckluft efter lagning ändå, så att göra en sån lagning efter vägen och bara kunna köra vidare är nog inte så enkelt.. om man inte har tur att ha fått punka i närheten av nån mack. :)
Glömde bort det. :oops: Men i "korvlagningssatsen" finns tydligen kolsyrepatroner att "pumpa" med. ??:-/
SvenB skrev:Nej, om du lagar inifrån sätter de ju en cordlapp på insidan och har möjlighet att besiktiga däcket inifrån. Men det värsta som kan hända om man lagar med "korv" torde väl vara en separation av däcket.
Korden är ju lika skadad oavsett om det sitter en lapp på insidan eller inte.

Jag förspråkar inte korvar på något sätt men att däcket automatiskt skulle bli mindre skadat av att laga det inifrån får jag inte alls ihop?!
Corden är ju skadad , det kvittar vilken lagningsmetod du använder.

Anledningen till att Kletpluggarna inte ska användas är att man inte vet hur däcket ser ut invändigt ( tomkört med sönderkörd insida). Tar man av däcket och kontrollerar ev marmoreringar osv så är det fullt godkänt att montera ihopa och sen dra i en kletplugg !

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]