Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Är det någon som sett en V70/S80 från årsmodell ca 2007 och framåt som har rostSKADOR?
Skulle tro att det är få eller ens någon, och dom bilarna är sannolikt misskötta (ring BRIS, bilens rätt i samhället).
Alla bilar får stenskott, det måste man lägga i om det slagit igenom.... inget hokus pokus med det.
av Cedrix
Har nu hunit med 5st olika volvosar genom tiderna.
Och tyvärr måste jag nog säga att jag är expert på att misshandla lacken på bilarna.
Bor efter en grusväg och är för lat för att fixa stenskott.
240 82:a tyckte om att rosta.
460 92:a tyckte väldigt mycket om rost.
855 96:a lade nog inte i ett enda stenskott på de 11 år jag ägde den, var några små knapt synbara prickar på den när jag sålde den vid 34000mil.
V70 04:a aldig lagt i något stenskott, finns ingen rost som jag har sett 28000mil.
XC70 10:a väldigt mycket stenskott i lacken, men inget som gått igenom grunlacken 12000 mil.

Kan tillägga att jag tvättar mina bilar minst 2-3gr per år.
av Droopy
Strebern skrev:Är det någon som sett en V70/S80 från årsmodell ca 2007 och framåt som har rostSKADOR?
Skulle tro att det är få eller ens någon, och dom bilarna är sannolikt misskötta (ring BRIS, bilens rätt i samhället).
Alla bilar får stenskott, det måste man lägga i om det slagit igenom.... inget hokus pokus med det.

Att alla bilar får stenskott är vi överens om, men jag har i stort sett aldrig lagt i några av mina stenskott och inte ett enda av dom har rostat sedan 850 tiden, men på MY12 kärran rostar det på ett par veckor på de stenskotten som uppkommer ovanför vindrutan.

Och jag verkar ju inte vara ensammen om problemet så helt klart är det en försämring från tidigare år.
av valln
I flertalet artiklar har Vi bilägare påpekat att rostskyddet blev klart sämre på senaste generationen.
På förra generationen S80 blev det något sämre rostskydd efter några år.
Användarvisningsbild
av Guligan
Tidigare ägare till denna bil är Nordeas fleetbolag, brukare är högst troligt ett annat företag. KVD är ju väldigt praktiskt för bankernas finansbolag då de slipper avyttringen av begagnade bilar.
Användarvisningsbild
av Guligan
perhall skrev:Å andra sidan såg jag PMM445, en 850 GLT-94, rostig 1996 på färjan till Hönö.. så det beror nog på.
PH
Det är tyvärr ett faktum att bilar med hemvist ute på öarna, samt givetvis även längst västerut på fastlandet blir saltindränkta. Jag bor ca 1000 m från kustlinjen i västra Göteborg, och efter en blåsig natt så ligger det ett vit/gråaktigt lager på bilen... :(
av mattish
Var för tusan glada att det krävs stenskott för att det ska börja rosta. Min passat behövde inga stenskott för det. Rostade och galvblåsor överallt ändå, en 2009, 3 år gammal!!
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
av Icebear
Vad kul att man fick gensvar på tråden som jag startade :-)-)
Jag tror så här att när FORD började blanda sig i VOLVO så fick man ta över FORDS rostskydd policy.
Jag kan förstå att FORD vill tjäna pengar men inte på volvos bekostnad :evil:
av mattish
blundahl skrev:Vad kul att man fick gensvar på tråden som jag startade :-)-)
Jag tror så här att när FORD började blanda sig i VOLVO så fick man ta över FORDS rostskydd policy.
Jag kan förstå att FORD vill tjäna pengar men inte på volvos bekostnad :evil:
Ähh det har inget med ford att göra.. Det handlar mer om miljökrav osv.
Bilarna är fortfarande mycket bättre än de flesta andra bilmärken när det kommer till rostmotståndet..
av Icebear
Ja det tror jag säkert men varför göra det sämre från 2008-2014 när volvo hade det bästa rostskyddet på marknaden från 2000-2007 ?:-/
FORD tjänar pengar på Volvos bekostnad och stoppa in massa billiga ford prylar och särmre rostskydd i VOLVOS
bilar så dom kan göra mer vinst och aktieägarna blir glada :evil:
se länkar.

V70 2000-2007 http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 1999-12244

V70 2008-2014 http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-34066

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]