Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rockyv70
Hej,

Jag kastar mig in i diskussionerna runt motorolja.
Har lyckats läsa mig till att många rekommenderar Castrols edge 0w30 eller 0w40 olja till volvo motorerna.

Idag frågade jag hos min volvohandlare vilken olja de rekommenderar, de rekommenderar Castrol magnatec 5w40 professional.
Den skulle de använda om de servade den.

Castrol säljer även en olja som heter magnatec 5w40 C3.
Vad är skillnaden? vad ska man välja?
Fungerar 5w40 C3, jag har använt den i tidigare volvobilar och den fungerar, fungerar den i XC90 också?
Eller ska jag välja Edge 0w40?
av xclasse
Det handlar inte bara om viskositeten (tjocklek vid olika temperaturer)

utan även om klassningen
brukar stå något mer ACEA A4B4 API osv.
hög klassning brukar innebära låg friktion vid starögonblick och god körekonomi samt även att oljan klarar förlängd bytesintervall.
men kom ihåg att vid överhettning så klarar sig inte ens den bästa oljan utan mister även den sina smörjande egenskaper....

:)
av Rockyv70
Magnus308 skrev:Vilken motor och årsmodell har du?
Hej,

Jag -03:a med 2,5 T motorn.
Har lyckats reda ut att det fungerar bra med castrols c3 olja, att den klassningen är högre än a3/b3.
Som jag har förstått det i alla fall.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Rockyv70 skrev:
Hej,

Har lyckats reda ut att det fungerar bra med castrols c3 olja, att den klassningen är högre än a3/b3.

Jag skulle välja Edge 0W40 istället för Magnatec 5W40, Prisskillnaden är marginell...
Användarvisningsbild
av Jago
Gå in på Castrols hemsida och slå på ditt regnr. Då kommer Castrols egna rekommendationer upp som 1:a,2:a och 3:e val.
av Rockyv70
Magnus308 skrev:
Rockyv70 skrev:
Hej,

Jag skulle välja Edge 0W40 istället för Magnatec 5W40, Prisskillnaden är marginell...
Funderade på den först, men som jag lyckades läsa mig till kan den oljan vara för fin.
Därav valde jag 5W40 magnatec, den ska passa bättre till de motorerna som är tillverkade innan -04.
Söker jag på castrols hemsida kommer inte min modell upp, bara 04 och framåt. Då rekommenderar den 0W40.
Användarvisningsbild
av Jago
Nu har du ju köpt olja redan, men eftersom 0w40 är mer flyktig kall än en 5w40,så har ju "0w" oljan en bättre smörjförmåga kall. Värt att tänka på nästa gång kanske?
av Rockyv70
Jago skrev:Nu har du ju köpt olja redan, men eftersom 0w40 är mer flyktig kall än en 5w40,så har ju "0w" oljan en bättre smörjförmåga kall. Värt att tänka på nästa gång kanske?
Jag tar med mig detta till nästa gång.
För mig var inte priset avgörande mellan de olika utan ville vara säker.
Men nästa gång kanske man ska satsa på den finare oljan.

Biltemas olja vet jag inte, man kör kanske helst på vad märkesverkstan rekommenderar.
Men det fungerar säkert med biltema också.
Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]