Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stjernkvist
Hej mina bromsok har nog suttit på sedan den är köpt -96 och de är inte särsillt fina nu efter 43k mil.
Troligtvis går ju då inte bromsrören att rädda på grund av rost och annan skit, så tänkte jag köper nya från oket till "närmsta koppling".
Har tittat på biltemas hemsida och helt omöjligt vilket rör jag ska köpa så jag undrar om jag kan få hjälp vilket som är det rätta?

Det handlar då om röret från bromsoket bak fram till närmsta koppling (som nog sitter på axeln typ) Jag har en Volvo 855 -96.

har jag missat något så ställ frågor så ska jag svara så gott jag kan =)
Användarvisningsbild
av taxi
Vilken sida? Närmaste kopplingen är över bakre tvärarmarna, den gick bättre för mig att lossa än vid oken.
Jag kollade då på Mekonomens hemsida, där stod längderna.
av Stjernkvist
taxi skrev:Vilken sida? Närmaste kopplingen är över bakre tvärarmarna, den gick bättre för mig att lossa än vid oken.
Jag kollade då på Mekonomens hemsida, där stod längderna.
Det är vänster bak, Ja det stämmer nog jag är lite novis vad det gäller namn på alla sakerna, men det var där jag tänkte lossa det med. Gött tack ska kolla lite på mekkonomen ! =)
av BjarneJ
Det går att värma lite grann på nipplarne för att få det att släppa lättare, med det menar jag inte tokvärma så allt koker. Byt bromsslangerna när du ändå är inne og pilla där. Där bromsslangen kommer anser jag är närmaste kopplingen fast det sitter ett rör efter det som taxi har beskrivit. byt även det då det säkert är dåligt om det har suttit så pass länge. Rör finns att köpa färdiga, annars behöver du ett specialverktyg för att kunna tillverka egna rör. Min erfarenhet av färdigköpte rör är att de i regeln är för långa. Alternativt kan du gå in på en bilverkstad och få gjort nya rör, kan inte kosta många kronor. Dimensionen du ska ha är 3/16''

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]