Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hampaan
Hej, har fått problem med min bil 945 LTT
Spridarna står öppna hela tiden å stänger aldrig
Vad kan felet vara ?
Tacksam för all hjälp
av NilsO
Om alla fyra spridarna står konstant öppna när du slår på tändningen beror det antingen på fel i bränslesystemets styrenhet (den till höger om passagerarfötterna) eller på att det är kortslutning till jord på ledningen mellan spridarna och styrenheten (gråa ledningarna). Något annat kan det egentligen inte bero på.

(Förutsatt att du är säker på att alla fyra faktiskt står öppna. Annars är en annan sak som kan få motorn att svämma över att bränsletrycksregulatorn läcker genom vakuumledningen till insuget.)
av Hampaan
Det är års modell -97 så de sitter inget spridare relä på den.
Jag vet att alla spridare är öppna genom för har även bytt btr!
Jag håller nu på att leta efter en ny bränslebox med rätt slutsiffrorna .
Tog isär boxen förut å titta ifall ja hade bränt något de sitter 4 små kontakter
Där i som har med jordningen till spridarbryggan att göra.
2 ser lite grå aktiva ut. Men luktar inget. Så förmodar att dom kan ha bränts
Men frågan e då om de kan va att spridarna är fullt Öppna hela tiden för att jordningen kan ha bränt
av NilsO
Det finns iofs ett relä (sitter på vänster sida) men det har inte med saken att göra.

När styrboxen går sönder på det viset är det en effekttransistor som bryter ihop. Det brukar nog inte synas. Jag har inte haft isär de lite senare styrboxarna så vet inte precis hur det ser ut.

Men kolla så det inte är kortslutning istället, innan du byter styrbox. Det kan du t ex göra genom att ta ut styrboxen och koppla en testlampa från batteriets pluspol till den gråa ledningen i någon av spridarkontakterna. Lyser den har nog någon kabel skavts sönder.
av Hampaan
Det får ja testa imorgon. Felet uppstod efter ja skulle byta spridare
För innan ja skulle byta spridare så gick den bra på tomgång
Och på gaspådrag. Men när ja släppte gasen så dog den.
Den rök även svart så gick fett. Hade då 850R spridare på.
Så skulle sätta dit orginal då uppstod detta fel.
Nu spelar de ingen roll vilka spridare som sitter på.
Samma fel att de inte stänger
av NilsO
Nu vet jag ju inte om det är du själv som satt dit 850-spridarna, hur det gjorts och vilken sort det är. Men om man ska använda originalspridarna *måste* förkopplingsmotståndet vara inkopplat. Annars går bränsleboxen sönder direkt, och resultatet blir som du beskriver.

Ibland tar man ju bort förkopplingsmotståndet när man byter spridare till annan sort, beroende på om de är "högohmiga" eller "lågohmiga".

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]