Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ville ha en bil jag kunde meka lite med, har just börjat meka och lär mig massor!!
Hittade en grå(röd) 850 som hade stått i tre år, ärligt talat blev jag mer dragen till fälgarna än självaste bilen! :P

När jag sedan såg bilen med egna ögon var den bedrövligt solblekt. Alla lister såg ut som skit, väldigt rostig baklucka. I övrigt tyckte jag den såg fin ut!
Började med att säljaren berättade att han hade startat den, men då hade den gått som en påse skit. Öppnade huven och kunde snabbt konstatera att LMM var urdragen. Kopplade in den och den spann igång så fint med sitt tre år gamla bränsle! Haha... Nu i efterhand var man ju dum som stoppade in den, kunde ju varit väldigt bra att pruta med !
Tyckte den såg väldigt bra ut som första projekt så jag slog till.

När jag sedan kom hem började jag inspektera bilen mer ingående.
Inredningen såg bedrövlig ut. Mittkonsolen sprucken, taket smutsigt, stolarna nötta, instrumentbrädan vad helt lös mm.
Köpte bilen för 3000kr, nu i efterhand tycker jag att det var alldeles för mycket...

Problemen jag hade med bilen då, jo det känndes som att det var ett stort glapp någonstans i framvagnen. I varje gupp kluckade och skakade ratten, vid varje inbromsning slog ratten bort händerna för mig och vid hastigheter över 50 skakade det fruktansvärt. Fanns inte en enda högtalare i bilen heller... Det var kablar överallt :/

En del att göra på bilen med andra ord!
Vad har jag då för utrustning, tja... Det enda jag har är väl elhissar fram och bak, AC, samt motordriven spegel på passagerarsidan. Väldigt lite med andra ord :P

Det jag tänkt göra är följande:

Byte av olja och filter: [X]
Byta olja i växellådan: [ ]
Byte av luftfilter: [x]
Kolla fördelarlock/rotor/tändstift: [x]
Fixa nya stolar: [X]
Fixa ny instrumentbräda: [X]
Rubba och vaxa bilen: [X]
Fixa ljud i bilen: [X]
Byta kamrem och vattenpump: [ ]
Ta bort lim från bakrutor, samt ta bort solfilm ifrån bakrutan: [X]
Fixa rost: [X]
Fixa bättre begagnade sommar/vinterdäck: [X]
Byta blinkers fram, sprucket glas...: [X]
Byta sidoblinkers, sönder oxiderat: [X]

Har varit väldigt dålig på att ta bilder, men här har jag iaf någon bild ifrån när den blev rubbad!

Bild
Bild
Bild

Köpte mig även en reservdelsbil strax efter, men tyckte den var alldeles för fin så den försöker jag nog också fixa iordning!

Bild
Bild

Inuti Amerikanarn! Inredningen var komplett, men inte helt monterad.
Bild

Det här är en roligare bil, USA import (reggad i Sverige såklart). Mycket utrustning, farthållare, ECC, AC, Taklucka, SIPS, Airbag, halvskinn,, fina sommardäck men dåliga vinterdäck. Allt detta för hiskeliga 500kr! :D Dock är det läckage mellan motor och växellåda.... SUCK! Men ska prova rengöra vevhusventilation och slänga i någon packningstätning, om jag hoppas och ber kanske det fungerar... Just det, det är en automatare också.

Ska försöka hålla en liten projekttråd här med vad som görs på bilen.

Ha det gött!

Det som måste göras på "Amerikanarn" är:

Kamremsbyte
Rengöring utav vevhusventilation
Byte av bakre packbox mellan motorn och låda (hoppas verkligen inte det behövs)
Oljebyte, samt oljefilter, luftfilter osv.
ABS systemet måste även den ha sig en genomgång.

Ganska roligt när det är en USA import, det verkar inte förekomma några mätningar på katalysatorn :o

Såhär står det på tillägsinformation

F97B INFÖRTS TULLFRITT
T31S BIL MED REGLERAD TREVÄGSKAT(BENSIN)ELLER USA-GODKÄNNANDE
(DIESEL).BENSINDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA TOMGÅNGSKRAVEN FÖR L1-BIL
(CO0,5% HC100PPM).DIESELDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTH
(3,5FSU/45HARTRIDGE)OCH KÖLDSTARTANORDNING

Vet inte vad det betyder men. Rolig kuriosa kanske :P
Senast redigerad av 3 andreasw, redigerad totalt 0 gång.
av umekille
JA då har du ju både en sommar o vinterbil sen...och behöver inte besväret byta däck he he :lol:
Och åker "Amerikanare" på sommaren me (RO)
Packningstätning typ omega brukar fungera...
Min Buick-73 som jag sålde hade utbytes automaten runnit
tom efter några år ståendes på uteparkeringen, men han som köpte den fick den tät med omega o ny
automatolja.
Grattis till 2-fina fynd!! :-)-)
umekille skrev:JA då har du ju både en sommar o vinterbil sen...och behöver inte besväret byta däck he he :lol:
Och åker "Amerikanare" på sommaren me (RO)
Packningstätning typ omega brukar fungera...
Min Buick-73 som jag sålde hade utbytes automaten runnit
tom efter några år ståendes på uteparkeringen, men han som köpte den fick den tät med omega o ny
automatolja.
Grattis till 2-fina fynd!! :-)-)
Haha ja precis! Men tror det blir så att manuella 850n kommer säljas. Men är väldigt sugen på att få till Amerikanarn ;) "Umekillen" kommer du ifrån Umeå eller? Isf har vi något gemensamt :mrgreen:
Nexus skrev:Du kan ju sälja kamaxlarna och gaspjället och tjäna dig en hacka. De är åtråvärda delar för trimmare 8)
Haha jasså? Vad kan man få för något sådant då!
Användarvisningsbild
av Nexus
Vet ej vad det ligger i prisklass men eftersom kamaxlarna i GLT -92-93 är vassare än turbons så är de poppis hos trimmare. Spjället är 3" om jag ej minns fel och största som fanns orginal 850/x70.
Testa lägg ut en annons och se vad folk bjuder ;-)
umekille skrev:Hur går det med Jänkee (D) järnet?
Haha jadu! Skruvade lite ihelgen, gjorde en efterlängtad motortvätt. Tog bort fästet för extraljuset där fram, har även bytt någon vacuumslang som gått av. Bytte även rotor och fördelarlock! Oljan i växellådan var inte bränd! (tror jag) men den luktade typ plast... Så spolning av lådan måste göras, har tyvärr väldigt begränsad budget just nu då jag blitt arbetslös och inte uppfyllde arbetsvillkoret för a-kassa, bara för att jag inte fyllt 25 (BAH!). Lever just nu på aktivitetsstöd om 3000kr och en sambo ;)

Det jag också måste göra är att byta kamrem, samt spännaren för mutliremmen... Låter förjävligt :D
Måste också rengöra vevhusventilationen för det är helt tätt. Även olja, filter osv måste bytas ! Tror jag byter remmen i samband med det här, då får jag bra åtkomst till startmotorn osv.
Sen måste jag också mest troligt byta packbox mellan motor och växellåda, men jag ser så dåligt under, allt är ett stort oljekladd =)

Hittade en bild från besiktningen utav min förra 850, såg ganska bra ut :D Fälgarna har jag kvar, men måste balanseras. Här är bilden!

Amerikanarn är även den lite "snabbt" rubbad och vaxad. Blev så sent och kallt på året så det blev inte riktigt bra. Men den ser mycket bättre ut nu!

Bild
NU ska vi se vad som har hänt!

Den gamla bilen som tråden egentligen skulle handla om blev såld. Jag började istället med "reservdelsbilen" jag fick för 500kr!

I onsdags var det mekardag. Det första jag såg var att listen nere vid framrutan hade lossnat! :evil:
Bild
Här var dock listen fixad, passade även på att rengöra dräneringen. Den var helt igensatt av skit, så jag hade världens ispropp av jord och löv!

Hade ju också fått hem ett paket... contents below!
Bild

En kamremssats med spännrulle och vanlig rulle
Vattenpump
Insugspackning

Kommer en uppdatering ikväll också!
Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?