- sön 20 okt 2013, 01:52
Ville ha en bil jag kunde meka lite med, har just börjat meka och lär mig massor!!
Hittade en grå(röd) 850 som hade stått i tre år, ärligt talat blev jag mer dragen till fälgarna än självaste bilen!
När jag sedan såg bilen med egna ögon var den bedrövligt solblekt. Alla lister såg ut som skit, väldigt rostig baklucka. I övrigt tyckte jag den såg fin ut!
Började med att säljaren berättade att han hade startat den, men då hade den gått som en påse skit. Öppnade huven och kunde snabbt konstatera att LMM var urdragen. Kopplade in den och den spann igång så fint med sitt tre år gamla bränsle! Haha... Nu i efterhand var man ju dum som stoppade in den, kunde ju varit väldigt bra att pruta med !
Tyckte den såg väldigt bra ut som första projekt så jag slog till.
När jag sedan kom hem började jag inspektera bilen mer ingående.
Inredningen såg bedrövlig ut. Mittkonsolen sprucken, taket smutsigt, stolarna nötta, instrumentbrädan vad helt lös mm.
Köpte bilen för 3000kr, nu i efterhand tycker jag att det var alldeles för mycket...
Problemen jag hade med bilen då, jo det känndes som att det var ett stort glapp någonstans i framvagnen. I varje gupp kluckade och skakade ratten, vid varje inbromsning slog ratten bort händerna för mig och vid hastigheter över 50 skakade det fruktansvärt. Fanns inte en enda högtalare i bilen heller... Det var kablar överallt :/
En del att göra på bilen med andra ord!
Vad har jag då för utrustning, tja... Det enda jag har är väl elhissar fram och bak, AC, samt motordriven spegel på passagerarsidan. Väldigt lite med andra ord
Det jag tänkt göra är följande:
Byte av olja och filter: [X]
Byta olja i växellådan: [ ]
Byte av luftfilter: [x]
Kolla fördelarlock/rotor/tändstift: [x]
Fixa nya stolar: [X]
Fixa ny instrumentbräda: [X]
Rubba och vaxa bilen: [X]
Fixa ljud i bilen: [X]
Byta kamrem och vattenpump: [ ]
Ta bort lim från bakrutor, samt ta bort solfilm ifrån bakrutan: [X]
Fixa rost: [X]
Fixa bättre begagnade sommar/vinterdäck: [X]
Byta blinkers fram, sprucket glas...: [X]
Byta sidoblinkers, sönder oxiderat: [X]
Har varit väldigt dålig på att ta bilder, men här har jag iaf någon bild ifrån när den blev rubbad!

Köpte mig även en reservdelsbil strax efter, men tyckte den var alldeles för fin så den försöker jag nog också fixa iordning!

Inuti Amerikanarn! Inredningen var komplett, men inte helt monterad.

Det här är en roligare bil, USA import (reggad i Sverige såklart). Mycket utrustning, farthållare, ECC, AC, Taklucka, SIPS, Airbag, halvskinn,, fina sommardäck men dåliga vinterdäck. Allt detta för hiskeliga 500kr! :D Dock är det läckage mellan motor och växellåda.... SUCK! Men ska prova rengöra vevhusventilation och slänga i någon packningstätning, om jag hoppas och ber kanske det fungerar... Just det, det är en automatare också.
Ska försöka hålla en liten projekttråd här med vad som görs på bilen.
Ha det gött!
Det som måste göras på "Amerikanarn" är:
Kamremsbyte
Rengöring utav vevhusventilation
Byte av bakre packbox mellan motorn och låda (hoppas verkligen inte det behövs)
Oljebyte, samt oljefilter, luftfilter osv.
ABS systemet måste även den ha sig en genomgång.
Ganska roligt när det är en USA import, det verkar inte förekomma några mätningar på katalysatorn :o
Såhär står det på tillägsinformation
F97B INFÖRTS TULLFRITT
T31S BIL MED REGLERAD TREVÄGSKAT(BENSIN)ELLER USA-GODKÄNNANDE
(DIESEL).BENSINDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA TOMGÅNGSKRAVEN FÖR L1-BIL
(CO0,5% HC100PPM).DIESELDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTH
(3,5FSU/45HARTRIDGE)OCH KÖLDSTARTANORDNING
Vet inte vad det betyder men. Rolig kuriosa kanske
Hittade en grå(röd) 850 som hade stått i tre år, ärligt talat blev jag mer dragen till fälgarna än självaste bilen!

När jag sedan såg bilen med egna ögon var den bedrövligt solblekt. Alla lister såg ut som skit, väldigt rostig baklucka. I övrigt tyckte jag den såg fin ut!
Började med att säljaren berättade att han hade startat den, men då hade den gått som en påse skit. Öppnade huven och kunde snabbt konstatera att LMM var urdragen. Kopplade in den och den spann igång så fint med sitt tre år gamla bränsle! Haha... Nu i efterhand var man ju dum som stoppade in den, kunde ju varit väldigt bra att pruta med !
Tyckte den såg väldigt bra ut som första projekt så jag slog till.
När jag sedan kom hem började jag inspektera bilen mer ingående.
Inredningen såg bedrövlig ut. Mittkonsolen sprucken, taket smutsigt, stolarna nötta, instrumentbrädan vad helt lös mm.
Köpte bilen för 3000kr, nu i efterhand tycker jag att det var alldeles för mycket...
Problemen jag hade med bilen då, jo det känndes som att det var ett stort glapp någonstans i framvagnen. I varje gupp kluckade och skakade ratten, vid varje inbromsning slog ratten bort händerna för mig och vid hastigheter över 50 skakade det fruktansvärt. Fanns inte en enda högtalare i bilen heller... Det var kablar överallt :/
En del att göra på bilen med andra ord!
Vad har jag då för utrustning, tja... Det enda jag har är väl elhissar fram och bak, AC, samt motordriven spegel på passagerarsidan. Väldigt lite med andra ord

Det jag tänkt göra är följande:
Byte av olja och filter: [X]
Byta olja i växellådan: [ ]
Byte av luftfilter: [x]
Kolla fördelarlock/rotor/tändstift: [x]
Fixa nya stolar: [X]
Fixa ny instrumentbräda: [X]
Rubba och vaxa bilen: [X]
Fixa ljud i bilen: [X]
Byta kamrem och vattenpump: [ ]
Ta bort lim från bakrutor, samt ta bort solfilm ifrån bakrutan: [X]
Fixa rost: [X]
Fixa bättre begagnade sommar/vinterdäck: [X]
Byta blinkers fram, sprucket glas...: [X]
Byta sidoblinkers, sönder oxiderat: [X]
Har varit väldigt dålig på att ta bilder, men här har jag iaf någon bild ifrån när den blev rubbad!

Köpte mig även en reservdelsbil strax efter, men tyckte den var alldeles för fin så den försöker jag nog också fixa iordning!

Inuti Amerikanarn! Inredningen var komplett, men inte helt monterad.

Det här är en roligare bil, USA import (reggad i Sverige såklart). Mycket utrustning, farthållare, ECC, AC, Taklucka, SIPS, Airbag, halvskinn,, fina sommardäck men dåliga vinterdäck. Allt detta för hiskeliga 500kr! :D Dock är det läckage mellan motor och växellåda.... SUCK! Men ska prova rengöra vevhusventilation och slänga i någon packningstätning, om jag hoppas och ber kanske det fungerar... Just det, det är en automatare också.
Ska försöka hålla en liten projekttråd här med vad som görs på bilen.
Ha det gött!
Det som måste göras på "Amerikanarn" är:
Kamremsbyte
Rengöring utav vevhusventilation
Byte av bakre packbox mellan motorn och låda (hoppas verkligen inte det behövs)
Oljebyte, samt oljefilter, luftfilter osv.
ABS systemet måste även den ha sig en genomgång.
Ganska roligt när det är en USA import, det verkar inte förekomma några mätningar på katalysatorn :o
Såhär står det på tillägsinformation
F97B INFÖRTS TULLFRITT
T31S BIL MED REGLERAD TREVÄGSKAT(BENSIN)ELLER USA-GODKÄNNANDE
(DIESEL).BENSINDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA TOMGÅNGSKRAVEN FÖR L1-BIL
(CO0,5% HC100PPM).DIESELDRIVEN BIL SKA UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTH
(3,5FSU/45HARTRIDGE)OCH KÖLDSTARTANORDNING
Vet inte vad det betyder men. Rolig kuriosa kanske

Senast redigerad av 3 andreasw, redigerad totalt 0 gång.
Mitt 850 Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289555