Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått problem med min XC90 2.5T AWD -03 Det kommer upp massor med felmeddelanden om att det är bromsfel, problem med antisladden, motorstyrning och abs. Bilen går också in i nåt "nödläge" så man får krypköra hem... Jag lyckades radera koderna häromdagen, och kunde därefter köra 6-7 mil utan problem, sen kom allt åter igen när man stod i drive in kön på gyllene måsen... :( Någon som har en aning om va de kan va för fel? Bilen står nu på bilia för felsökning..
På insidan av varje hjul sitter en ABS-krans eller ABS-ring, kärt barn har många namn.

Du ser den innerst på denna bild:

Bild

Ser ut som ett kugghjul. Vid varje hjul sitter också en ABS-givare som mäter frekvensen på de kuggar som passerar. Tillsammans utgör de en exakt hastighetsmätare per hjul. Normalt rullar alla hjul lika fort eller nästan lika fort och frekvensen är därmed densamma.

Dessa hastighetsmätare h ar flera funktioner. De används för att styra bromsarna individuellt så att hjulen inte låser sig vid hård bromsning. De används också för STC ock DSTC.

Oavsett vilken av dessa fyra hastighetsmätare som lägger av så får kontrollsystemet spel.

Det går naturligtvis inte att garantera att det inte är ABS enheten, men dessa problem tror jag mest gäller tidiga S80. Går att fixa själv om man är händig, annars finns det de som repar.
Lulle skrev:När inte enheterna kommunicerar ligger väl CEM nära tillhands?

Hittils är det nätverksfel enligt felkoderna som bilia läst, men han kollade bara på bilen som hastigast idag. Han ska kolla den mer imorrn då han inte har bilar inbokade före.

Bilen startade inte heller nu helt plötsligt... :(

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]