Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sjukt vad mycket saker man vill göra på bilen, blir alltid klyven på ifall det är värt eller inte. Fick tag i en VX3 kamaxel för 190kr men osäker på om det är värt att byta min M-kam. Hört väldigt olika åsikter om den.

Ska iallafall byta tändstift inom den närmaste tiden samt när jag byter kylarslangarna så blir det även byte utav tempgivaren, kollade på en kompis 940 ltt som har likadan tempgivare, och den såg mycket finare ut än min, min är helt ärgad och blå/grön-aktig på metallen.
Matchmiss skrev:kollade på en kompis 940 ltt som har likadan tempgivare, och den såg mycket finare ut än min, min är helt ärgad och blå/grön-aktig på metallen.
Jag har skrivit det innan, Det är inte samma givare för motortempen till styrsystemet på LH2,2 och LH2,4.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Matchmiss skrev:kollade på en kompis 940 ltt som har likadan tempgivare, och den såg mycket finare ut än min, min är helt ärgad och blå/grön-aktig på metallen.
Jag har skrivit det innan, Det är inte samma givare för motortempen till styrsystemet på LH2,2 och LH2,4.

Mvh
Lennart
Nehe? Kollade på hans idag och den var exakt likadan som min...

http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa

Där ser man ju att den även passar 940 95-96?
Har föresten även fått ett irriterande surr som hörs när man sitter i bilen, och endast när bilen är igång. Känns med nästan säkerhet att det är huvudpumpen, men när jag är utanför bilen samt lägger mig under så hörs det nästan ingenting, medans i bilen hörs det mycket mer.

Låter som det kommer underifrån eller från motorrummet men hörs jätte tydligt i bilen men utanför är det omöjligt att avgöra vart det kommer ifrån då jag inte ens hör surret.

När jag hade läckage lät pumpen mycket mer och tydligt utifrån, så det kanske bara är vibrationer eller något?
Matchmiss skrev:
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Nehe? Kollade på hans idag och den var exakt likadan som min...

http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa

Där ser man ju att den även passar 940 95-96?
men du tittar fortfarande på temp.givaren till instrumentet......

Du ska titta på temp.givaren till motorstyrningen.....
http://motoroldies.se har 2 st olika den ena http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... icka=Lista passar till min bil med bränslesystem LH2,4 från -88B men du har LH2,2. Den andra (blå) http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... icka=Lista passar till B230ET och F från -87. Men sedan står det till -90 och det är lite lurt. Från och med -88B sitter kat på alla och då heter dom F, ET försvann (kanske fanns utomlands) med -88A, den har dessutom ett annat bränslesystem (Motronic), men det kan ju vara samma givare ändå. Du får kanske ringa eller maila dom. Skillnaden mellan dom är att motståndet i den till LH2,2 är kopplat mellan stiften och på den till LH 2,4 är det kopplat 2 st olika motstånd mellan varsitt stift och jord

Mvh
Lennart
Jaha! Nu ringde det i klockan, förstod aldrig att du mena så. Så den sitter bara till själva mätaren i bilen?

Men vart sitter den andra då? Så jag kan kolla så det är den blåa samt skick osv? :-) Förlåt om jag vart lite trög men uppfattade inte alls att du menade så.
Matchmiss skrev:Jaha! Nu ringde det i klockan
Inga problem. det gäller bara att höja rösten. Och går inte det får man ta till större text :-)-)
Matchmiss skrev:Men vart sitter den andra då?
Den sitter under insugningsröret vid 3-ans cylinder på LH2,4 och den borde sitta där på din också, men det är inte säkert den är blå. På LH2,4 sitter där även en knacksensor, men det är jag inte säker på att det är på din.

Mvh
Lennart
Var ute och kollade, satt någon blå kontakt in i något, tog förgivet att det var tempgivaren då den satt under 3an som du sa. Verkar dock otroligt krångligt att få loss utan att ta loss insuget?
Jag tog en vanlig blocknyckel storlek 19 tror ja de va, sen lirkade jag in händerna framifrån motorn under insuget och satt dit nyckeln
Går att komma åt ganska bra om man tänker lite och provar

Blir kanske lite blodspiilla, men vad gör det?

Kan sitta jävligt hårt om den inte är bytt innan, men det är bara att ta i, men ha en frisk nyckel, att ta i som satan och sen halkar nyckel av och man slår knogarna i känns lite otrevligt
sicnarf skrev:Jag tog en vanlig blocknyckel storlek 19 tror ja de va, sen lirkade jag in händerna framifrån motorn under insuget och satt dit nyckeln
Går att komma åt ganska bra om man tänker lite och provar

Blir kanske lite blodspiilla, men vad gör det?

Kan sitta jävligt hårt om den inte är bytt innan, men det är bara att ta i, men ha en frisk nyckel, att ta i som satan och sen halkar nyckel av och man slår knogarna i känns lite otrevligt
Okej får prova detta, sitter det någon packning där samt behöver man något spillkärl under?

MVh
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]