Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har en 850 GLT -97 och ska försöka besiktiga den så snart som möjligt. Det enda som kvarstår är att ABS-lampan lyser. När jag köpte bilen för någon månad sen så lyste den lite till och från, ibland slocknade den i några dagar, och ibland lyste den i några dagar. Nu lyser den tyvärr hela tiden. Har provat att dra ut batteriet men den lyser fortfarande efteråt.

När jag köpte bilen sa ägaren att ABS-lampan inte var något att bry sig om då de på besiktningen tydligen gör ett undantag för den här modellen. Förstår nu efteråt att jag kanske blivit lite lurad.

Har hört massa historier om ABS-lampan på 850, något kretsfel, någon givare som är dammig osv.
Antar att det bästa är att felsöka, men jag har ingen OBD2-scanner, så jag undrar lite om det finns någon trevlig typ i Göteborg som skulle kunna tänka sig låta mig felsöka bilen.

Vad gör man annars? Finns det något litet smart trick man kan göra för att se om den slocknar?

MVH Naikon
Hej!

Om du blir tvungen att betala för felkoder, så finns det saker man kan kolla först som är relativt gratis. Avgör själv vad som är lättast för dig att börja med.

Sök här och googla, allt du behöver veta finns här på forumet.

Med en multimeter kan du mäta dig fram till fel på givare, kransar och kablage. Du mäter allt från kontakten vid ABS-boxen i motorrummet.

Inspektera kransarna fram på drivknutarna, ser dom hela ut? De främre sitter mer utsatta, det är därför vanligare att dom felar före dom bakre. Inte så kul att göra i snöslask kanske..
taxi skrev:Hej!

Om du blir tvungen att betala för felkoder, så finns det saker man kan kolla först som är relativt gratis. Avgör själv vad som är lättast för dig att börja med.

Sök här och googla, allt du behöver veta finns här på forumet.

Med en multimeter kan du mäta dig fram till fel på givare, kransar och kablage. Du mäter allt från kontakten vid ABS-boxen i motorrummet.

Inspektera kransarna fram på drivknutarna, ser dom hela ut? De främre sitter mer utsatta, det är därför vanligare att dom felar före dom bakre. Inte så kul att göra i snöslask kanske..
Tack för svaret!
Ja, jag har googlat runt lite. Några har haft problem med ABS-modulen och behövt löda om och vissa har behövt byta givare.

Kan inte så mycket om bilar egentligen, har inte en aning om vad kransar är för något, och jag vet inte heller var givarna sitter och hur man inspekterar dem... Drivknutarna sitter väl längst bak i hjulen, jag menar då måste man väl av med hela bromskitet?
Har en multimeter, men vet bara att ABS-modulen sitter under bromsvätskan, men jag vet inte hur man mäter upp den eller tar av den...

Kanske bara är lättare att jag försöker få fram felkoder istället?
Det finns en hel uppsjö av guider ang. ABS. Både för byte av givare, byte av kablage och lödning av styrbox.
Föreslår att du söker reda på några stycken och sätter dig in i vart alla delar sitter och hur dom fungerar, sen avgör om det är något du vill ge dig på själv.

Visst kan vi sitta och berätta allt, men det känns lite onödigt då det redan finns nerskrivet X antal gånger, plus att det har lite motsatt effekt. Det är bättre att man läser på själv :)

Felkoder är alltid bra att börja med, då kan man ringa in området som felar lite enklare.
Jag har Vol-FCR som kan utläsa ABS-fel, men i så fall får du pallra dig till Falkenberg i Ullaredsområdet. Jag kan hjälpa dig att läsa ut felet, men reparationer får du fixa själv. Jag lånar inte ut min verkstad eller verktyg.
Tjena igen! Har tyvärr skjutit upp det här för länge, och nu måste bilen besiktigas senast nästa vecka.

Har tyvärr inte lyckats skaffa några felkoder, men Hhar läst igenom hela den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p270869
Men har tyvärr inte fattat allt till hundra procent.

Ok, till att börja med. Jag har ett sånt här uttag i bilen: http://img218.imageshack.us/img218/6627/18042009349.jpg och om jag fattat det rätt så kan man typ mäta ut felkoder från den med en multimeter?

Under plastkåpan ska det se ut såhär?
http://i32.photobucket.com/albums/d17/J ... _4529a.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d17/J ... _4468a.jpg

Hur gör jag praktiskt för att mäta? Jag ställer in min multimeter på 2000 ohm, och ska jag sen ta både den svarta och röda "mätpinnen" och nudda varje liten kontakt samtidigt? Om kontakten funkar så ska den ge ungefär 1000 ohm, och om den är sönder så ska den ge 0?
Ska bilen vara igång samtidigt eller bara tändningen?

MVH Naikon
Det är givaren inklusive kablage du mäter, det är lika bra att få det klargjort. Annars tror jag att du har fattat rätt.
Om du inte hittar något fel så är nästa steg att mäta växelspänning från givarna (på samma sätt som du mäter motstånd, fast med snurrande hjul) för att se om kransarna gör sitt jobb tillsammans med givarna.

Och ha bilnyckeln i fickan när du hanterar multimetern, allt ska vara avstängt.
taxi skrev:Det är givaren inklusive kablage du mäter, det är lika bra att få det klargjort. Annars tror jag att du har fattat rätt.
Om du inte hittar något fel så är nästa steg att mäta växelspänning från givarna (på samma sätt som du mäter motstånd, fast med snurrande hjul) för att se om kransarna gör sitt jobb tillsammans med givarna.

Och ha bilnyckeln i fickan när du hanterar multimetern, allt ska vara avstängt.
Tack för svaret!

Försökte mig ge mig på att mäta idag, men det gick sådär! Har inte fattat till 100% hur jag ska göra.

Är det såhär jag ska mäta: http://i.imgur.com/rM0lSUs.jpg?1
Eller såhär: http://i.imgur.com/52zxj12.jpg?1

Har multimetern på Ohm 2000, men det ger ändå 0 i utslag om jag håller båda pinnarna på kontakten, oavsett enl. bild 1 eller 2?
Vad gör jag för fel?

MVH Naikon
taxi skrev:I bild nr 1 mäter du i kontaktstycket, så det ser rätt ut. Förutom då att det ser ut som att du försöker sätta båda mätpinnarna på samma kontaktpinne?
Jaa... var det inte det jag skulle göra? :D Haha, känns som jag gjort rejält fel.

Känner mig lite dum. Antar att jag ska mäta i respektive ände. Går ner och provar igen.

Ska bilen verkligen vara avstängd? Fungerar "resistans" även när allt är avstängt? Är ingen fysiker direkt...

Edit: Var nere och provade nu. Tog den röda sladden av multimeter och nuddar den ena kontaktpinnen i som sitter fast, och sen tog den svarta sladden och nuddar på motsvarande kontaktingång i den "lösa kontakten". Svårt att förklara...

Eller ska man mäta mellan kontakterna på kontaktstycket som man ser på bild 1?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]