Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
På Polestars hemsida står det att effekten från T6 ökar från 304hk till 329hk och att acceleration 0-100km/h förbättras från 5,9s till 5,7s.
Ni som köpt optimeringen: Hur upplever ni bilen före och efter?
Skillnaden kan tyckas liten. Är det verkligen värt 9200kr?
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu har ju jag en annan kaross och den äldre T6 versionen, men den ökade från 285 till 315hk och 0-100 prestandan från 7.5 till 7.2 med polestar. Det var enorm skillnad, polestar är det absolut bästa tillbehöret jag köpt. T6 i orginalutförande är en snabb glidarmotor, med polestar i så fick den ett helt annat riv, den blir en mycket gasgladare motor, en motor som "vill ha mer hela tiden".

Jag har inte kört den nya T6 som polestaroptimerad, men i orginalutförande är den väldigt lik den gamla i orginalutförande. Så jag misstänker att det jag upplevt på min är applicerbart på 304hk varianten också.

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tror att effektsiffrorna 329hk/480Nm är lite i underkant! Jag har en V60 T6 R-design Polestar och den går nått så in i :twisted:

Skillnaden är enorm faktiskt. Den var inte i närheten av långsam innan, men efter Polestar så blir det en annan karaktär. Mer sportig, eller hur man ska förklara det. Istället för att den drar helt jämnt, nästan som en diesel så är det mer kick i de högre varvtalsområdet. Den drar duktigt hela vägen till stoppet.

Jag har kört på autobahn också och ökningen är grym hela vägen till 255-260 på mätaren när spärren går i.
av jpsoul
Kan bara hålla med föregående, Polestar optimeringen på T6 märks mer än siffrorna visar, bilen blir mer brutal och prestandan känns verkligen mycket bättre. Jag vill vända på det och säga att 9200kr är billigt för så mycket mer . Optimera om du har pengarna är tipset, du blir inte besviken.
av KarlE
Det var inga dåliga omdömen.
Tre kommentarer ger 3-0 Polestar.
Ja, då slipper jag fundera mer över detta. :lol:

Ljudet från motorn är ganska osportigt?
Den är ganska tyst, för att vara ett sånt kraftpaket, eller hur?
Användarvisningsbild
av MartinS
Turbon är en ganska effektiv ljuddämpare men det är ganska härligt vrålande ljud när man kommer upp mot 5krpm. En tyst sommarmorgon när man rullar ut på landsvägen omgiven av öppna fält och stämplar är en härlig ljudupplevelse.
av perhall
Jo, 3,2 låter bättre men är bra mycket segare.

Det är väl helt enkelt så att gasresponsen är mycket bättre - det gör skillnad!
PH
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Vet inte hur avgassystemet är gjort på Volvo, men på min 335i touring så kopplar man ur en sladd och får så jävla gött ljud, kallas Golf-tee mod. På bmw så sitter ett spjäll som gör bilen tyst och öppnar vänstra pipan från 3000rpm eller mer än 50% trottel.
Volvo har kanske nån liknande konstruktion?

T6 är en grymt trevlig maskin annars.
av KarlE
tompathepilot skrev:Vet inte hur avgassystemet är gjort på Volvo, men på min 335i touring så kopplar man ur en sladd och får så jävla gött ljud, kallas Golf-tee mod. På bmw så sitter ett spjäll som gör bilen tyst och öppnar vänstra pipan från 3000rpm eller mer än 50% trottel.
Volvo har kanske nån liknande konstruktion?

T6 är en grymt trevlig maskin annars.
WOW!
Någon som vet hur man kan förbättra ljudet på motsvarande vis på T6?
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&hel[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]