Riktigt usel artikel.. jag har full koll på lagen om kameraövervakning och vad jag får och inte får filma på allmän plats. (Jobbar alltså med video och TV när jag inte sitter bakom ratten och spelar in åt er.. ;) )
Kameran kan inte räknas som "fast monterad", och går inte under lagen om kameraövervakning utan under den lag som reglerar vad man får filma på allmän plats. Jag tar ofta med mig den ut ur bilen om jag ska tanka ur video ur den t.ex. Den spelar bara in när jag själv sitter i bilen, och det får jag göra. Att jag använder ett "stativ" för att få bilden att blir stabil gör det inte heller till en fast monterad kamera.
Vem som helst får filma så mycket den vill på allmän plats. Det som är reglerat är om man filmar i smyg och om man då filmar sånt som kan vara kränkande i privata miljöer. Min kamera syns och jag filmar inte i privata miljöer, (Ända tills den dag jag krashar genom en villahäck och filmar någon som badar i sin pool..) :)
Om jag däremot skulle koppla den så att kameran har ström även när bilen är avstängd och filmar när jag inte är i den skulle det troligen räknas som kameraövervakning och en sån slags installation skulle kräva tillstånd.
Däremot är väl gråzonen för mig att jag lägger ut filmerna på Youtube utan att alltid censurera nummerplåtarna.. skulle jag vilja vara helt på den säkra sidan skulle jag behöva ta mig tid att censurera i de fall där man kan utläsa dem. Om någon begär att jag tar bort någon skylt får jag gå in i efterhand och fixa det. :) Kommer inte att tjafsa emot om någon begär det..