Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Idag har jag kopplat in remotekabeln på tändningen men det funkar inte så när jag har på tändningen och stereon och mäter på b+ till jorden på slutsteget så får jag inte 12v och b+ till remote inte 12v men stänger jag av bilen och stereon så får jag 12v till bägge 2 och tar jag bort remotekabeln från slutsteget så är får jag12v mellan b+ och jorden både när bilen är igång och bilen är avstängd vad kan det bero på
Användarvisningsbild
av Nexus
Känns helt klart som det är något galet med remote kabeln eller så är steget defekt.
Hade faktiskt problem med mitt förra steg minns jag ett MDS. Det lyste bara den röda protection lampan så jag lämna in steget på garantin och de lödde om det sen fungerade det igen.

B+ och jorden är ju alltid aktiva även om bilen är av eller på. De kan man koppla helt utar ha stereon inblandade för testa så steget går igång om man drar en kabelsnutt mellan b+ och remote.
av wolf_lover
så du menar att om jag har b+ och jorden inkopplad i steget och tar en kabel från b+ till remote skruven så ska det lysa grönt om steget funkar då
Användarvisningsbild
av Nexus
Yes exakt. Batteriet har du ju ständig spänning från och jorden är alltid kopplad i chassit.

Remoten har du bara för starta steget med. Man vill ju inte ha det ON hela tiden då du stänger av bilen för så har du snart slut i batteriet. Fungerar som ett relä kan man säga. Du har bara styrspänning för aktivera relät som i detta fallet ett slutsteg. :-)-)

Här kan du läsa lite mera http://www.brl.se/sv/info/slutstegs-information.html
av wolf_lover
jag tänkte bara koppla så för att se om det funkar eller om det är kass för jag har inte tänkt att ha ständig ström till det
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nexus skrev:Jag hade kopplat bort remote kabeln helt sen dragit en ny från tex baklyset. Då kan du ju lätt utesluta felet..
Det här är ett bra tips på en gammal bil, men kommer inte fungera om bilen är av nyare slag då bakljusen ofta är PWM-styrda.

(Ville bara flika in det ifall någon hittar tråden och försöker applicera det på en annan bil)

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]