Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Då måste det vara nåt fel på bilen om den drar så mycket vet en bekant till mig hade en ny 2,5ft automat för några år sedan men den drog extremt onormalt mycket så han bytte bort bilen.
av Rådlös
simonhalmstad skrev:Då måste det vara nåt fel på bilen om den drar så mycket vet en bekant till mig hade en ny 2,5ft automat för några år sedan men den drog extremt onormalt mycket så han bytte bort bilen.
Det kanske hade varit värt att ta reda på felet i stället?
En FFV-bil skall i teorin dra ca 30 - 35% mer E85 än vad den drar på bensin.

Själv kör jag alltid på E85. V70 2.0F -08. 1,18 L/mil. Det går att lätt att få högre siffror t.ex med släpkärra, blyfot eller Cruise Control, men vet man om detta så agerar man därefter.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
våran ligger på typ 1 liter milen med E85 i 90, brukar oftast snitta runt 1,35-1,6 med halvtung högerfot, blandad körning. :)
av Mwi
På vintern är det E75, så då kan bilen gå lite snålare. Men jag brukar ligga på 1,7 -2,0 L/mil vid blandad körning på E85, Polestar sänker inte förbrukningen men det blir roligare förbrukning. Så din förbrukning är väl helt ok med automat, ibland kan jag tycka att tanken är lite liten på min V70 vid långresor.
av perhall
2,5 FT är en av de bilar på marknaden som har störst spridning i förbrukning beroende på körstil/körprofil.
Har själv haft en 2,5T V70II som jag körde (uppmätt!) mellan 0,63 och 2,22 utan att anstränga mig överdrivet. (0,63 lugn semesterkörning Öland och Gotland, 2,22 hetsig stadstrafik). Det är inte normalt med en sån spridning.
PH
av Mwi
Volvos femcylindriga motor är ju ursprungligen från tidigt 90-tal, och Volvo har väl aldrig riktigt prioriterat förbrukning, Saab brukade alltid gå snålare. Men livet är inte enbart bränsleförbrukning, en skön och harmonisk motor är viktigt, och om ni aldrig har kört och tankat en Chevrolet 454 SS pickup så vet ni inte vad hög bränsleförbrukning är 3,0 L/ mil++ är hög förbrukning.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]