Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ni någon idé varför min varvmätare varvar upp och ner och ibland inte håller tomgången?
Kan detta vara tempgivaren också?
Idag när startade bilen så startade bilen så gick den hur bra som helst. Den gick upp till 1000 rpm och hölls sig där men den gick upp +-100 rpm från början. Det var en kallstart vid plusgrader.

När det närmar sig mot -20 grader så är det verklign wroom wrooom upp och ned.
Annars så är gaspådraget mycket bra och färddatorn visar ca 0.75 vid långkörning vid 90 km/h.
Idag fick jag en ny felkod: 1-3-3 Tanksignal till färddator kortsluten till spänning
Men den kanske försvinner när jag tankar upp bilen? Tanklampan lyser.

Föresten. Jag hade absolut ingen olja i bilen enligt stickan. Jag har fyllt på men lambdasonden lyser fortfarande och jag testade nolla koderna. Jag har fortfarande samma koder sen förr.

Nyss när jag körde hade bilen bra tomgång och väldigt pigg. Gick lite mjukare när jag fyllde på olja. Men ännu en gång....lambda lyser.
Den kanske lyser för att den bara vill lysa? Eller? Vad säger bes om den lampan lyser? Kanske har bra värden ändå?

Elfläkten fungerar också på bilen.
Har du mätt eller bytt tempgivaren? Eftersom koden kommer tillbaka på en gång skulle jag kolla upp den, eller byta om jag inte hittar något konstigt med kontakt eller kablage.
Detta oavsett vad instrumentet visar, just för att koden kommer tillbaka direkt.
Och om kylfläkten fungerar har ingen frågat, däremot om den går när den inte behövs? Till exempel direkt efter kallstart? När min tempgivare är urkopplad så kör motorstyrningen fläkten på högvarv hela tiden.
taxi skrev:Har du mätt eller bytt tempgivaren?
Nej.
Eftersom koden kommer tillbaka på en gång skulle jag kolla upp den, eller byta om jag inte hittar något konstigt med kontakt eller kablage.
Hittar inget konstigt med kontakten.
Och om kylfläkten fungerar har ingen frågat, däremot om den går när den inte behövs? Till exempel direkt efter kallstart? När min tempgivare är urkopplad så kör motorstyrningen fläkten på högvarv hela tiden.
När min tempgivare är urkopplad så har bilen svårt att starta.
Fläkten går som den ska gå, dvs om bilen står stilla ett tag så går fläkten igång, sen stängs den.
Nu har jag fått tag på en temperaturmätare....men jag lyckas inte släcka motorelektroniklampan!

För det första så kunde jag inte få bort temperaturhusets lock på grund av att bultarna är kassa. Men jag ska jobba på det.
För det andra så satte jag bara dit sensorn så den fick hänga i luften. Jag startade bilen, men det blev samma sak. Ingen speciell sak med andra ord.
Jag testade även köra utan någon tempsensor och bilen vibbererade rätt mycket...och fläkten gick igång direkt.

Men när jag pluggade in min nya tempsensor så blev det samma sak. Ingen skillnad alls. Vad är då felet?
av *pettson*
Felet? Du är strukturlös när du felsöker. Du kommer aldrig lösa några större problem om du inte vet hur något ska fungera innan du letar fel.
Du verkar dessutom gilla att gå genvägar när du letar. Nåt dom väldigt ofta målar in en i ett hörn med ett potentiellt fel till.
Jag beundrar ditt tålamod, men det skulle som sagt komma till mer nytta om du skaffade mer litteratur och läste in.
av *pettson*
Felet? Du är strukturlös när du felsöker. Du kommer aldrig lösa några större problem om du inte vet hur något ska fungera innan du letar fel.
Du verkar dessutom gilla att gå genvägar när du letar. Nåt dom väldigt ofta målar in en i ett hörn med ett potentiellt fel till.
Jag beundrar ditt tålamod, men det skulle som sagt komma till mer nytta om du skaffade mer litteratur och läste in.
*pettson* skrev:Felet? Du är strukturlös när du felsöker. Du kommer aldrig lösa några större problem om du inte vet hur något ska fungera innan du letar fel.
Jag har bett en god vän att skanna ut elschemat för just motortemperatursensorn så det kommer.
Just nu försöker jag göra så gott jag kan.

Om du verkar veta vad det är för fel så kan väll du tala om det?

När jag ser lambdasondlampan lysa så läser jag av felkoderna. Sen testar jag mig fram. Jag är inte *expert som du är.

* En expert är en person som har gjort exakt alla fel och lärt sig av dem.
av *pettson*
Du har missuppfattat vad en expert är..
En expert har lärt sej vad han INTE letar efter. På så sätt letar han aldrig på måfå.
Jag är ingen expert på alla bilar o alla områden, jag lär mej varje dag och hoppas jag gör så till jag dör. En sak lär man sej tidigt som mekaniker om man är seriös. Man utgår ifrån fakta och letar fel. Har man ett irriterande fel så måste man läsa in sej på vad som är normalt för att kunna peka ut vad som är ett problem.

Men..
Ur kaos kommer inget gott i det här fallet.
Vi tar ett exempel: elschemat till fläkten du nämner. Bra med ett schema, men när ska fläkten gå? Under vilka förutsättningar? Det avgör ju om den gjort sitt jobb eller om den är felaktig. INNAN schemat kommer till nytta.
Förstår du problemet?

Så jag säger det igen, ska du felsöka: skaffa full information och lär dej den.
vi tar ett
"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]