...

Moderator: Moderatorer

Ah.. jag brukar använda mig av "blinkersfunktionen" när jag står stilla och vill ha några lampor tända. :) Alltså om man slår ner spaken åt något håll när bilen är av (i allafall har det varit så på tidigare bilar jag haft, har inte testat med min V70) så tänds ju p-ljusen på den sidan.
grillchips skrev:Nu har jag inte köpt ny bil hos en bilhandlare, men informeras man ens om sådana funktioner eller förutsätts det att man ska veta och hänga med i tekniken? Spontant är jag övertygad om att folk helt enkelt inte VET. De som däremot åker med släckta lyktor runt om DYGNET RUNT på nya bilar.... Har de mörkerseende deluxe eller är de för dumma för att inse att mörkret framför beror på avstängda lampor?
När vi hämtade ut bilen i oktober fick jag och frun en instruktion av säljaren om bilens funktioner m.m. t.ex. hur man ställer in DLR:ens känslighet så den går på tidigare i vårt gråa klimat.
Det är nog från säljare till säljare hur man blir informerad som kund när man glider ut med sin plåtask.
Grovsnus skrev:
grillchips skrev:Nu har jag inte köpt ny bil hos en bilhandlare, men informeras man ens om sådana funktioner eller förutsätts det att man ska veta och hänga med i tekniken? Spontant är jag övertygad om att folk helt enkelt inte VET. De som däremot åker med släckta lyktor runt om DYGNET RUNT på nya bilar.... Har de mörkerseende deluxe eller är de för dumma för att inse att mörkret framför beror på avstängda lampor?
När vi hämtade ut bilen i oktober fick jag och frun en instruktion av säljaren om bilens funktioner m.m. t.ex. hur man ställer in DLR:ens känslighet så den går på tidigare i vårt gråa klimat.
Det är nog från säljare till säljare hur man blir informerad som kund när man glider ut med sin plåtask.
Det bör väl även följa med en instruktionsbok, eller!? ;)
Grovsnus skrev: När vi hämtade ut bilen i oktober fick jag och frun en instruktion av säljaren om bilens funktioner m.m. t.ex. hur man ställer in DLR:ens känslighet så den går på tidigare i vårt gråa klimat.
Vad har du för bil då, som man kan ställa in känsligheten på? Min V50 har bara en känslighet på i A-läget.
Brainy skrev:Jag kan villigt erkänna att jag råkat åka omkring med avstängt ljus nattetid (bara p-ljus). Är rätt så ljust i stan med belysning och grejer så jag tänkte inte på det.
På min V50 kan du inte köra bilen på p-ljus. Om du står på p-ljus och börjar köra slår det över, tyvärr till DRL. Men jag skall fråga på nästa service om det inte går att progammera om till att det går över till halvljus i stället.
Kan man ställa in på något sätt så att bakljusen alltid är tända även när man kör med DRL?
Om det är bra DRL framåt som lyser okej skulle jag kunna tänka mig att använda sånna dagtid om bakljusen samtidigt lyser.
grillchips skrev:Nu har jag inte köpt ny bil hos en bilhandlare, men informeras man ens om sådana funktioner eller förutsätts det att man ska veta och hänga med i tekniken? Spontant är jag övertygad om att folk helt enkelt inte VET.
Jag tror att man måste förutsätta att en bilförare är läskunnig, och tar sig tid att läsa instruktionsboken. Jag kan garantera att om man gör det, så åker man inte omkring på felaktig belysning. Problemet tror jag inte är de som är osäkra, utan de som tror sig veta allt.
SvenB skrev: Jag tror att man måste förutsätta att en bilförare är läskunnig, och tar sig tid att läsa instruktionsboken. Jag kan garantera att om man gör det, så åker man inte omkring på felaktig belysning. Problemet tror jag inte är de som är osäkra, utan de som tror sig veta allt.
Avdelning: "Jag har minsann kört bil i 30 år och aldrig behövt läsa en instruktionsbok!"

(S)
joel80 skrev:Kan man ställa in på något sätt så att bakljusen alltid är tända även när man kör med DRL?
Inte på min bil. Men på nyare Volvo är det ju så. Så det måste gå att fixa även på äldre. Stora problemet är nog de bilmärken som inte har automatik överhuvudtaget, det är nog de du ser i skymmning/mörker med endast DRL.
Vissa "billigare" märken verkar även sälja MY14-bilar utan skymmningsautomatik..
Eller handlar det bara om att föraren ställer in dem fel och inte har på auto?
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 356
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]