Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
Tja!

Jag har på senare haft endel problem med en V70N, och den började här omdagen gå väldigt dåligt, la av på tomgång, gick ner på orginalladd och var väldigt jobbig och köra. Kollade alla stift och spolar, gnista på allt och stiften såg OK ut. Kollade även felkoder med DICE och den hade satt på spjäll och LMM. Bytte då till en ny LMM, rensade felkoder och bilen gick bra igen.. tills jag kom hem och läste om felkoderna, då började den gå dåligt igen, misstänker dock att detta mer hade att göra med att bilen i det läget hunnit bli varm.

Rensade felkoder (nu fanns det bara felkod på spjället) och lät bilen stå över natten, bilen gick nu återigen bra. Har dock inte kört något med bilen utan mer bara startat upp och mätt av lite värden osv.

Körde ett ETM test idag...
Bild

Här är ett exempel på hur kurvan såg ut..
Bild

Om jag fattat det rätt så skall "difference value" max vara på 0,XX nånting? körde några tester och slutresultatet hamnade runt 77-82 graders skillnad...

vad säger ni, spjället är väl riktigt kasst va?

MVH
JOHAN
Användarvisningsbild
av Vojje
ca 20 graders skillnad är att betrakta som max. Det verkar, som du skriver, att ditt spjäll inte hänger med längre.
av Volvoknasen
Vojje skrev:ca 20 graders skillnad är att betrakta som max. Det verkar, som du skriver, att ditt spjäll inte hänger med längre.
Misstänkte nästan det med dom värdena, då är det väl bara att bita i det sura och byta, alt skicka på rep då.

MVH
JOHAN
av Volvoknasen
Fortsättning följer..

Har bytt spjället nu till ett renoverat från Atech2.
Var riktigt nöjd att det äntligen var bytt =) Men...
Läste ut lite felkoder efter att endel problem kvarstod efter bytet.

Fick då ut:
ECM-917F Gaspedalläge - Felaktig signal
ECM-902A Kommunikation med gasspjällenhet för låg signal
CEM-1A5D Kommunikation med ETM-Styrenhet Signal saknas

bilen låg till en början bra på tomgång och betydligt bättre än innan, MEN gasar jag till väääldigt lite (duttar på gasen) så dippar den ned och börjar bli orolig på tomgången. Den pendlar lite, dock väldigt lite men man hör på avgassystemet att den "pendlar" i varvet..

Vart ute och åkt endel med bilen efteråt för att se hur den går, och den gick ju bättre och den svarade bra på laddet, men likförbannat så är den sådär osäker på tomgången (inte att jämföra med innan) men den lägger sig rätt lågt, ca 700rpm'

Läst ut felkoder ytterligare och nu får jag en återkommande felkod:
ECM-917F Gaspedalläge - Felaktig signal

Denna fanns INTE innan bytet av spjället iallafall, då jag har aldrig sett den innan. (läser ut felkoder med VIDA).

Någon som kan hjälpa mig med lösning på detta vad det kan vara?

MVH
JOHAN
av Volvoknasen
Uppdatering i ärendet..
Har nu kört lite med bilen och försökt få en klarare bild hur den beteer sig..

Har följande problematik (efter bytet av spjäll, bytte även LMM men då till en från PPS)
IBLAND är beteendet med tomgången sådär som tidigare beskrivet, att den pendlar lite och den dippar ner vid "smågas", men ibland är den hur stabil som helst och gensvaret på gasen är direkt.

Ett annat problem som uppmärksammats är att vid fullgas (exempelvis vid omkörning) och när man laddat på rätt höga varv upp emot varvstop och man växlar upp och trycker fullt igen så kan den klippa av laddet helt, den stannar av eller hur man ska beskriva det..då får jag "ta omtag" på gasen och då kan den börja svara igen.

Enda felkoden efter 20 mils körning jag fått fram är;
ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - Övre gräns

När bilen satt denna felkod så tändes även motorlampan.

Kan det vara LMM som spökar ändå, jag bytte ju den men mot en från PPS och ej orginal.. har läst att LMM kan ge uppskov till liknande problem? Tänker eftersom den gnäller på luftblandningen.. Problemet fanns aldrig innan jag bytte spjäll och lmm...

MVH
JOHAN
av rid54
Den felkod du hittade, "ECM-917F Gaspedalläge - Felaktig signal", har du undersökt den? Det kan väl vara nåt med pedallägesgivaren (dvs inte spjället, utan pedalen).
av Volvoknasen
rid54 skrev:Den felkod du hittade, "ECM-917F Gaspedalläge - Felaktig signal", har du undersökt den? Det kan väl vara nåt med pedallägesgivaren (dvs inte spjället, utan pedalen).
Hej

Yepp, körde "övervakningen" i VIDA när man rör pedalen (ETM-Gaspedal), börvärdet ökade jämt och fint utan att fladdra, låg på 7,8% när pedalen är släppt, någon som vet om detta värde är "standard"?

Mer problem just nu med blandningen känns de som, lambdafelkoden tyder väl på antingen LMM, läck på sugsidan, eller defekt lambda när det är övre gräns?

MVH
JOHAN

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Köpråd S60

Hej, Det börjar bli dags att byta andra bil[…]

Annars finns reservdel att köpa: https://yo[…]

Elpriset

En sol som sken från klarblå himmel! S[…]