Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#839076
Varför köpa en ny importerad bil av en Svenskbilhandlare? Att importera själv är inte svårare än att köpa i Sverige. Men köp hos en riktig bilfirma i Tyskland, tror nästan de är seriösare än bilfirmorna i Sverige. Undvik motsvarande "Linus bil" i Tyskland eller exportexperter, prisskillnaden är inte jättestor men det finns mer att välja på. Om du tittar på exempelvis mobile.de får du fram en hyfsad prisbild på bilen, och då upptäcker du snabbt att en billig importbil i Sverige troligtvis inte stämmer. Att mätarställningen är backad eller så har firman fuskat med momsen, man lyfter exportmoms men betalar inte någon importmoms. Att sedan köpa en bil av en "bilfirma" som inte är registrerad på bilfirman NEJ!
"Fordonet du sökt uppgifter om är registrerat på en privatperson. Transportstyrelsen får inte publicera så kallade personrelaterade uppgifter på Internet (enligt Personuppgiftslagen: 1998:204) om fordonet är registrerat på en privatperson."
av Lövet
#839078
av perhall
#839080
Jag har troligen köpt fler bilar i Tyskland (ca 50) än någon annan här på forumet. Det är helt riktigt som Mwi säger, jag bedömer helt klart märkesfirmorna som mer seriösa i Tyskland än i Sverige. De som håller på med Mitsubishi, Honda etc. ungefär som i Sverige. Bakgårdshandlarna lika eller sämre. Ibland frågar de rakt ut om man vill ha "en annan mätarställning" etc.

Så köp bilen på en Volvo-firma i Tyskland istället. Är priset högre där är bilen fusk. På dagens transparenta marknader finns inga genvägar. Linus bil måste ju också tjänallite pengar.
Per
av sneseglarn
#839090
perhall skrev:Vid dåliga vibbar är ju såväl servicebok som garanterad mätarställning noll värt tills det har kollats.
Precis, men då återkommer min fråga i ts, går det att kolla via volvohandlarn, som med Bmw, audi osv hur det är med service och miltal på en invandrad bil?
av sneseglarn
#839094
Droopy skrev:Varför ens fundera på en bil som man tror att mätaren är backad på, det blir ju ett svårt prutargument " du kisen, mätaren är backad, du får 160k" då skulle man ju som säljare be dig dra dit pepparn växer.
Klart man kan pruta om man har belägg för att mätaren är skruvad. Har en bil 10k mil extra under huven så är den ju värd avsevärt mycket mindre.
Fast 13k mil på en 2011 är ju inte direkt misstänkt lite, utan rent av över snittet per år.
Hursom så hittade jag som sagt en bil med samma chassienr här: http://auta.yauto.cz/volvo-v60-d5-awd-a ... 93444.html
av sneseglarn
#839096
Mwi skrev:Varför köpa en ny importerad bil av en Svenskbilhandlare? Att importera själv är inte svårare än att köpa i Sverige. Men köp hos en riktig bilfirma i Tyskland, tror nästan de är seriösare än bilfirmorna i Sverige. Undvik motsvarande "Linus bil" i Tyskland eller exportexperter, prisskillnaden är inte jättestor men det finns mer att välja på. Om du tittar på exempelvis mobile.de får du fram en hyfsad prisbild på bilen, och då upptäcker du snabbt att en billig importbil i Sverige troligtvis inte stämmer. Att mätarställningen är backad eller så har firman fuskat med momsen, man lyfter exportmoms men betalar inte någon importmoms. Att sedan köpa en bil av en "bilfirma" som inte är registrerad på bilfirman NEJ!
"Fordonet du sökt uppgifter om är registrerat på en privatperson. Transportstyrelsen får inte publicera så kallade personrelaterade uppgifter på Internet (enligt Personuppgiftslagen: 1998:204) om fordonet är registrerat på en privatperson."

Fullt medveten om att är relativt enkelt att hämta själv, men det är ju samtidigt smidigare att köpa en bil som redan är hemma i Sverige. Har kikat lite på mobile ang v60 awd och denna är misstänkt billig i förhållande till vad tyskarna ska ha betalt och en antagen vinst för Linus.

Är väl egentligen inga konstigheter att köpa privatägd bil på firma, har man bara köpepapper på det så kommer inte firman undan. Många förmedlare jobbar ju så och det verkar ju fungera ok. Men jag köper ditt resonemang i stort, har man rent mjöl i påsen så står bilen på firman.
Användarvisningsbild
av SvenB
#839110
Är det inte skillnad med konsumentköpslagen på firma och privat?
av Mwi
#839136
SvenB skrev:Är det inte skillnad med konsumentköpslagen på firma och privat?
Ja det är stor skillnad, men om en firma "förmedlar" bilen så gäller konsumentköplagen, men man bör undvika firmor som inte "äger" bilar de säljer. De är inte seriösa!
av sneseglarn
#839141
Mwi skrev:
SvenB skrev:Är det inte skillnad med konsumentköpslagen på firma och privat?
Ja det är stor skillnad, men om en firma "förmedlar" bilen så gäller konsumentköplagen, men man bör undvika firmor som inte "äger" bilar de säljer. De är inte seriösa!
Det är ju allmänt känt att Linus bil inte är seriösa. Räcker med en snabb sökning på Google så kommer det upp mängder med skit.
Dom är kända för att ha skruvade importer därav att man kan misstänka mätarfusk även på denna bilen.
Dock är det en risk jag kan leva med om bilen i fråga blir tillräckligt billig och man kan ta reda på korrekt miltal. Ska ändå bara mata en massa tråkiga pendlarmil så att bränna iväg en 250k på en svensksåld känns minimalt intressant. Blir alldeles för mkt värdeminskning när det är dags att byta igen.
av Mwi
#839148
Ja det argumentet köper jag, men varför inte köpa en långmilare själv, då vet du ju vad det är.
Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]