Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akcol
har letat men inte hittat bra svar:
- Har fått hög tomgång på bilen -00 2.0 T, 19000 mil. Är uppe i 1300-1400 rpm men stadig, vad kan vara fel. Motorlampan lyser inte.
- Någon som provat http://www.rvs.se/products/page32.html i sin motor? Erfarenheter eller är det för bra för att vara sant?
av torkel
akcol skrev:har letat men inte hittat bra svar:
- Någon som provat http://www.rvs.se/products/page32.html i sin motor? Erfarenheter eller är det för bra för att vara sant?
Inte provat, men generellt fungerar dessa "mirakelbehandlingar" kanske bra på vissa motorer. På andra motorer kommer man inte märka någon som helst skillnad.

Hög tomgång kan ju bero på massor av orsaker, flera av dem som knappast botas genom att behandla motorn på det sättet. Men ibland hjälper det säkert. Personligen är jag emot denna typ av behandlingar om de utgörs av personer som inte har så bra koll, men för den som kan sina grejer så finns det säkert tillfällen då det är super.
av akcol
RVS-frågan var en helt annan från den höga tomgångsfrågan, tack för svar ändå
av akcol
- har gjort ren Lmm, ingen märkbar förändring
- Drog på och varvade 4500-5000 varv, efter det gick tomgången ner till 7-800 varv men återgår typ dagen efter till att vara 1200-1400 varv
- När motorn går på tomgång på ca 1200-1400 varv klickar det till någonstans under huven och så går tomgången ner till 800 varv för att sakta stiga igen, sen klickar det till igen osv. ??:-/
Kan någon Volvoexpert ge tips?
Användarvisningsbild
av Pinguen
tomgångsmotorn kanske är på väg att ge sig?
av akcol
Å andra sidan, om tomgångsmotorn pajjat, skulle inte tomgången vara låg eller inte alls? Kan väl kärva kanske?
Användarvisningsbild
av vetten
Kolla att spjäll lägesgivaren funkar ordentligt kan vara den som det klickar i, en rengöring av själlhuset kan ju också lösa problemet.
av Painpand0ra
volvo v40 1999 2.0T (automat) har stora problem med min tomgång.. den startar utan problem men IBLAND hänger den sig på gasen ( ca 3000rpm) och samtidigt går tempmätaren i topp. kan hända när som typ när den står på tomgång eller när jag kör, om jag då stänger av bilen så är det helt omöjligt att starta den igen utan jag måste vänta ett par timmar sen är det inga problem. och imellanåt hänger den sig igen och då kan tempmätaren gå i botten samma fenomen där omöjlig att starta om jag stänger av den, fast då går itället fläckten igång och kan vara igång i mellan 10min till en timme... detta händer ibland men inte alltid det finns liksom inget mönster. Har bytt tomgångsmotorn och rengjort spjällhuset men inget resultat bara att den svarar bättre på gasen. lite otäckt när man är i stan och kör i en kö tex och den hänger sig så man får stå på hejdaren för att inte mosa bilen framför :( någon som varit med om detta fenomen innan eller vet vad det kan vara?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!