Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinEk
Hej! Jag har bytt alla lager,bussningar,styrleder,spindelleder och fjäderbenslagringar och sedan gjort en 4 hjulsinställning på bilen men den drar väldigt mycket snett vid inbromsning. Den drar direkt till vänster och ratten till höger. Vart godkänd på besiktningen idag och det var inte det minsta glappt i framvagnen, men bromsarna vara lite ojämna. Både fram och bak är bättre på vänster sida! Men ändå godkänd efter deras krav.. Däcken är helt nya och rätt lufttryck. Vad tror ni anledning är? Det gäller en s60 t5 2001.
Svårt att tro att det är någon bussning som är dålig. .
Självklart beror det på vem som gör hjulinställningarn.
Jag gör alltid hos en äldre 'känd' gubbe. Som har ställt i alla år och har hållit på med hjulinställningar på tävlingsbilar.

Han hittar alltid om något skulle glappa. Han är riktig noga.

Samtidigt har du varit hos fyra st säga du. Då borde de ha sett om något glappa.
Så då finns det bara däck och bromsar kvar.

Om du håller jämna gas går de spikrakt då?
Ja något glapp finns det inte! Eftersom bilen har rullat max 100 efter utbyte av allt. Den går spikrakt och allt känns 100 % i bilen. Enbart vid bromsning som den beter sig såhär!
Användarvisningsbild
av Hasse53
Troligtvis rejält flex i höger bakre länkarmsbussning, vulkningen har väl släppt. Detta syns inte vid hjulinställning.
Har själv haft detta problem och antog till början att hjulupphängningen var OK då mycket var utbytt och bilen var nybesiktigad. Plockade därför ner i princip hela bromssystemet utan att hitta något fel. Av slump upptäckte jag att länkarmsbussningarna höger fram var helt slut. Länkarmen var nymonterad och hade gått ca 300 mil. Fabrikat var inte Volvo!
Kolla bussnignar på höger sida.
Hade detta problem jag med.
Bussningarna på länkarmen var slut. Nymonterade . Gick nästan att peta ur gummit med handen från länkarmen.
Fabrikat volvo orginal
Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]