Njaaa... Detta är elektronik och är lite mer än ett motstånd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4nn ... bilisering
För den oinvigde kanske detta inte säger så mycket. Men om vi jämför ett motstånd med en stabilisator så kan man säga ungefär så här: Ett motstånd "bromsar ner" spänningen men gör inte så mycket mer. En stabilisator bromsar ner spänningen och håller den på en bestämd nivå. den t.o.m höjer spänningen om inspänningen skulle vara för låg. (Den drar mer ström i stället) Allt för att hålla spänningen stabil. Detta klarar aldrig ett motstånd.
Om vi funderar över varför vi har en stabilisator ser vi ganska snart detta faktum att batterispänningen är inte konstant 12 volt i en bil. När batteriet laddas för fullt är den över 14 volt. Den kan i kortare stunder gå under 12 volt och det är fullt legalt. Vid start är den under korta ögonblick nere på 8 - 9 volt ibland.
Tempmätarten och tankmätaren jobbar med ett variabelt motstånd som ger olika mätbara spänningar och strömmar, då behöver dom en stabil matningsspänning.
Därför har man valt i det här fallet 10 volt. Vid felsökning kan det ju vara bra att känna till just dessa 10 volt fram till tankmätaren. Eller 10 volt på tempmätarens anslutning. Stämmer detta vid en kontrollmätning så är det rätt så långt.
Detta gäller på 70- och 80-talsbilar. Senare bilar är ju datoriserade så det kan vara annorlunda där. Men där finns i stället en hel drös med olika stabilisatorer och spänningar. Det är inte bara 10 volt som gäller där.