Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bonde1020
Tjena!

Jag har en Volvo 940 GLT av 1991 års modell som inte startar.
Från början var den väldigt svårstartad och gick dåligt sedan slutade den gå.
Jag har ingen gnista men soppa till spridarna har kollat så jag har ström från tändmodulen, men innan jag börjar köpa massa saker undrar jag vad tro ni som kan vara fel?
Jag har inte allt för mycket pengar så kan inte bara köpa nya saker tråkigt nog.

Tacksam för alla svar!

MVH Oskar
av umekille
1.tändspolen
2.tändkablar,även den från tändspolen
3.fördelarlock och rotor
4.hallgivaren i tändfördelaren
5.strömkablar till tändspolen
av Rådlös
Äääähum- nr 4. Du har ingen Hallgivare i fördelaren på en 91'a. Du har i stället en vevaxelgivare över svänghjulet. Den ger i och för sig samma signal som en Hallgivare skulle ha gjort. Så den gör samma jobb. Om den vore trasig skulle du varken ha fått gnista eller bränsle. Endast startmotorn skulle ha fungerat.

Har du läst ut några felkoder?
Användarvisningsbild
av lennarte
Bonde1020 skrev:Jag har en Volvo 940 GLT av 1991 års modell som inte startar.
Då kan du ta ut felkoder, så går det först. Så får du reda på om fel på någon givare eller sådant. Det finns 2 olika system (Bosch och Rex/Regina) vilket kan vara bra att veta när man kollar felkoderna. Skillnaden syns lättast på tändspolen, Bosch har en rund tändspole vid höger fjädertorn, Rex/Regina har en fyrkantig vid vänster fjädertorn. Sett från förarplatsen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Mvh
Lennart
av Jlindstrom
Har du en multimeter och lh 2.4 så har bensinkalle på forumet postat denna fina felsökningmall:

Resistans i primärlindningen på t-spole ( kontakt 1 och 15 ) 0,6-0,9 ohm
Sekundärlindningen ( kontakt 1 och högspänningsuttaget ) 6,5-9,0 kohm

Jag har fattat det som att du inte har felkodsdosan? I så fall kan du ju inte köra ett test....

Startar inte motorn, kotrollera säkring 1 så att den är felfri.

Din gnista är svag/ sporadisk/ utebliven:

-Se till att tändning är frånslagen
-Ta bort kotanktstycket från styrenheten
-Ta bort skyddskåpan på kontakten ( tre skruvar ) och dra ur de rosa plastkammarna på sidorna av kontakten. Vid hålen finns stiftets nummer och i hålen sticker du in multimetern.
-Kontrollera att alla kontakthylsor ligger i samma höjd
-Anslut voltmeter mellan anslutning 5 och jord. 12V ska visas.
-Anslut voltmeter mellan anslutning 6 och styrenhetens stomme ( antar att dom menar boxen, annars jord helt enkelt ), slå på tändningen. 12V ska visas. Slå av tändningen.
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 20, testa sedan med 14. Ska visas 0ohm
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 2. Vid grader celsius 20=2700, 0=6000, -20=15000 ohm ca ( temperaturmätaren )
-Anslut ohmmeter mellan stomme och anslutning 7. Ska vara 0 ohm. Tryck ner gaspedalen en aning. Oändligt motstånd ska visas
-Anslut voltmeter mellan stomme och anslutning 8. Slå på tändningen. ca 0,1V ska visas. Slå av tändningen
-Anslut ohmmeter mellan anslutning 10 och 23. 240+-25ohm ska visas ( impulsgivaren )
-Kontrollera att skärmningen är ansluten till uttag 11 ( skärmningen av impulsgivaren )
-Ta bort kontaktstycket från knackgivaren och överbygla mellan stiften ( knackgivaren sitter under insuget mitt på motorblocket ). Anslut ohmmeter mellan anslutning 12 och 13. 0 ohm ska visas

Kontroll av slutsteget/ modulen
tändningen ska vara frånslagen när kontakten tas bort/ sätts dit

-Ta bort kontaktstycket från slutsteget och dra av damasken så att ledningsanslutningarna friläggs
( anslutningen ska ha 6 stift. Det ska vara 3 skåror på ena sidan av kontakten och två på andra. Vänd kontakten så du har de två skårorna uppåt, då är stiften numrerade 1-6 från vänster).
-Anslut en ohmmeter mellan anslutning 1 och 4. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Om motståndet är för högt, anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och 15 på tändspolen. 0,6-1,0 ohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan kontakt 1 och högspänningsuttag på tändspolen. 6,5-9,0 kohm ska visas
-Anslut ohmmeter mellan modulens kontakt 2 och stomme. 0 ohm ska visas
-Kontrollera att ledningarnas avskärmning är korrekt ansluten till kontakt 3

Slå på tändningen

-Anslut voltmeter mellan stomme och kontakt 4. 12V ska visas
-Kör startmotorn och avläs spänningen på samma kontakt. Värdet ska inte understiga 10,5V
-Anslut voltmeter mellan kontakt 5 och stomme. Avläs voltmeter medan startmotorn körs. En spänning som pulserar mellan 0 och 2V ska visas

Är allt ok så bör det vara styrenheten som är felaktig
av Bonde1020
Jag har kollat felkoder och får bara 1-1-1 vilket betyder att inga fel är upptäckta. Men den får ju soppa fram till fuelrailen men inte in i cylindrarna och ingen gnista, så kan de vara vevaxelgivaren då som har gett upp?
av Rådlös
Pröva att Ohmmäta vevaxelgivaren. På ledningen från den sitter det en skarvkontakt. Det är lite gummihölje på den och själva kontakten har en låsspärr som man får öppna för att få isär den. Inuti kontakten är det ofta vaselin. Det ser geggigt ut, men det skall vara där som fuktskydd. Kontakten finns på övre torpedplåten i närheten av höger vindrutetorkare.
Det exakta Ohmtalet har jag glömt just nu, men det skall vara omkring 300 Ohm.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]