Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På vissa nya bilar ska ju tex dragkrok mm programmeras ihop med bilen data för få tillgång till alla funktionerna. Visst kan man köpa en "modellanpassad" universal satts men går då miste om tex avstängande av backsensor, stabilitetskontroll med släp kopplat mm. Finns det fördraget till extraljus så varför inte använda redan befintligt kablage.
Koppla en elsatts till dragkrok med kabeltjuvar som på en gammal 240 skulle jag ej våga mig på. Elektronik är känsligt, inte bara byta en säkring om det blir fel....
Vet man vad man gör är det inte farligt koppla även på nya bilar. :-)-)
Kommer ihåg när man skaffade moppe och vännerna var bortresta i sommarstugor och husvagnar. Fick snällt knata ner till biblioteket för att låna böcker om hur de var konstruerade. Sen mekade vi tillsammans och lärde oss massor. Idag är internet biblioteket och forum kan i vissa fall symbolisera "meka i grupp". Själv ställer jag säkert en del "dumma frågor" men svarar så gott jag kan med.

Ibland när frågor ställs är det absolut av ren lathet men ibland även för att få nya vinklar och diskutera problemet. Det framgår inte alltid vilket då de kan vara lika skrivna.

Vad som är kul idag när man googlar t.ex "ac kyler dåligt V70" landar man ofta här på forumet och kunskapen fortsätter att spridas. :)
Särskrivning är numera enklare, tack vare stavningshjälpen i telefoner och surfplattor. Faktum är att när jag försöker skriva "strålkastartorkarmotor" (gammalt ord) så rättar telefonen mig och skriver: "strålkastare torkar motor". Nonsens för personer födda före 1975, men fullt förståeligt för personer födda efter. Missförstånden ökar, men samtidigt kan vi ju bli mer effektiva när vi läser och skriver, och Google translate fungerar bättre :D
Nej, varför skulle jag kunna göra det? Jag är en träig pappersvändare som lämnat in bilen på verkstad när det varit fel på den. Och egentligen önskar jag att jag aldrig skaffat respektive behållit två äldre bilar som måste bråkas med hela tiden eftersom det inte är lönt att åka in på verkstad med en bil som inte är värd något. Så koppla el kan jag inte. Gränsen går vid att byta glödlampa och säkringar.
SEpaket skrev:Nej, varför skulle jag kunna göra det? Jag är en träig pappersvändare som lämnat in bilen på verkstad när det varit fel på den. Och egentligen önskar jag att jag aldrig skaffat respektive behållit två äldre bilar som måste bråkas med hela tiden eftersom det inte är lönt att åka in på verkstad med en bil som inte är värd något. Så koppla el kan jag inte. Gränsen går vid att byta glödlampa och säkringar.
Men då ställer du antagligen inga frågor i den stilen TS skriver om eller?
Clonetom skrev:Ditt långa utlägg får mej att gissa att du är född efter 1975 och tog illa upp men kom på den briljanta ide´n att visa att du är duktig och klarsynt. Stämmer detta?
Och ja du har förstått det korrekt. :wink:
Näe.
taxi skrev:Särskrivning är numera enklare, tack vare stavningshjälpen i telefoner och surfplattor. Faktum är att när jag försöker skriva "strålkastartorkarmotor" (gammalt ord) så rättar telefonen mig och skriver: "strålkastare torkar motor". Nonsens för personer födda före 1975, men fullt förståeligt för personer födda efter. Missförstånden ökar, men samtidigt kan vi ju bli mer effektiva när vi läser och skriver, och Google translate fungerar bättre :D
Nonsens vette faen men otroligt underhållande och fascinerande på ett sätt.

Svårt att förstå att folk utan dyslexi inte ser att det är särskrivet eftersom de inte uttalar ordet så sönderhackat.
Strålkastare torkar motor säger man ju inte utan man uttalar det i ett ord,att sen T9 och andra system är dåligt programmerade är ju en annan sak.

Kan bli rätt förvirrade att läsa bilannonser på blocket när vissa (troligen och ofta födda på sent 80-tal och framåt) säljer sina bilar :D
Men det är ju delvis lärarna fel som i många fall saknar behörighet eller ork att bry sej,dessutom är ju engelskan särstavad enligt svensk standard,typ hjulmutter är wheel lug elfönsterhiss är power window osv........................

Visst kan vi bli mer effektiva när vi läser,om du menar att vi ska lära oss att läsa å klura ut de sönderhackade orden som ibland gör att man får fundera på vart "mellanordet" i meningen hör,till ordet före eller efter och därmed gör helt olika meningar men jag anser att det är bättre att skriva rätt enligt det språket vi skriver på.
Sen att det finns dyslexi,invandrare mm som har svårt att skriva rätt svenska är en annan sak.

Har sett väldigt ofta på forum att helst och mest är svåra ord :wink: och ofta skrivs hälst och mäst.
Detta ser otroligt kul ut i mina gamla ögon men de är ju helt förståeliga.
taxi skrev:Särskrivning är numera enklare, tack vare stavningshjälpen i telefoner och surfplattor. Faktum är att när jag försöker skriva "strålkastartorkarmotor" (gammalt ord) så rättar telefonen mig och skriver: "strålkastare torkar motor". Nonsens för personer födda före 1975, men fullt förståeligt för personer födda efter. Missförstånden ökar, men samtidigt kan vi ju bli mer effektiva när vi läser och skriver, och Google translate fungerar bättre :D
Desto viktigare att ha kunskap då. Ett fel blir ju faktiskt inte ett rätt bara för att folk envisas med att fortsätta göra fel. Man får väl fortfarande lära sig i skolan att svenska språket har fri ordbildning och vad det innebär? Google och deras bristfälliga system skall naturligtvis inte ersätta skolan och det skolan lär ut? Fast det är klart, när det räcker med 0,1 poäng på högskoleprovet gör att komma in på lärarutbildningen så blir ju undervisningen därefter :mrgreen:
det är inte folk som kan mindre idag jämfört med för 20 år sedan, det är bilarna som blivit mer avancerade. man kan inte tjuva ström någonstans utan att bilarna flippar och ger felkoder när det gäller dagens bilar.
Dessutom har jag en känsla av att fler människor hade äldre eller begagnade bilar förr, idag kan de flesta ta ett lån och köpa en helt ny bil och de vågar inte heller röra något i dem.
Med effektivitet menade jag att det nog går att tjäna tid på att skriva med stavningsprogram, trots att nästan lika mycket tid går åt till avkodning för läsaren.
Jag tycker också att det är kul med de "svåra" orden, har lagt märke till samma fenomen som du.

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]