Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zalmondorro
Har lite problem med min bil, eller rättare sagt förre ägaren. Han vill inte betala bilskatten fastän det är han som är skattskyldig.
Jag köpte bilen 2 december och skattemånaden är december, alltså är han skattskyldig. Senast idag kollade jag om skatten var betald, vilket den inte var.

21/1 gick enligt transportstyrelsen ett påminnelsebrev ut. Alltså borde han nästan fått ett brev nu från kronokalle. Jag överväger att själv snart betala skatten för att det känns ju förjävligt att ha en bil för i runda slängar 150000:- och inte kunna använda den. Känns också förjävligt att bli blåst på de 3000:- som skatten kostar.

Vad händer när kronokalle börjar driva in skulden??? Kan jag använda bilen då ?? eller ??
Vad händer om jag betalar, försvinner hans skuld då ???

Hur ska jag göra ???

TIPS NÅGON ???
av Lövet
Om skatten inte betalas får bilen körförbud
Betalar du försvinner hans skuld

Tråkig situation men så är det

Om personen har tidigare skulder hos kronofogden skulle jag betalat direkt. Sådana personer är vanligen så skuldsatta att de skiter i om de får några kronor till. Är det hans första skuld så skulle jag nog väntat ett tag till. De flesta "normala" personer gillar inte betalningsanmärkningar. Ring Kronofogden och fråga om han har något skuldsaldo.
av kitco
Har du kollat noga ifall bilen var belånad, detta kan bli ett större bekymmer för dig om den är det och han inte betalar av den. :-O)
Användarvisningsbild
av zalmondorro
Jag löste lånet innan jag betalade för bilen.
Skatten är bara på 3046:- under 3500:- så betalar man skatt EN gång per år.
Ska vänta ett tag till.............
Bilen har brukande förbud.....
Användarvisningsbild
av Guligan
I grunden så är ju problemet inte ditt. Lagen är glasklar, den som är registrerad ägare den första dagen i uppbördsmånaden är den som är skattskyldig. Nu har du ju kollat upp detta på egen hand att skatten inte är betald, men det är inte din uppgift att göra det.

Du kan visserligen bli ifrågasatt om du skulle råka bli stoppad av polisen, och i teorin skulle de kunna demontera registreringsskyltarna. Har mycket svårt att tro att polisen skulle göra det om de kollar upp tidslinjen, dvs att du köpt bilen under uppbördsmånaden.
Användarvisningsbild
av zalmondorro
Guligan skrev:I grunden så är ju problemet inte ditt. Lagen är glasklar, den som är registrerad ägare den första dagen i uppbördsmånaden är den som är skattskyldig. Nu har du ju kollat upp detta på egen hand att skatten inte är betald, men det är inte din uppgift att göra det.

Du kan visserligen bli ifrågasatt om du skulle råka bli stoppad av polisen, och i teorin skulle de kunna demontera registreringsskyltarna. Har mycket svårt att tro att polisen skulle göra det om de kollar upp tidslinjen, dvs att du köpt bilen under uppbördsmånaden.

Tyvärr så är ju problemet mitt, eftersom jag INTE får använda bilen.............
Har även fått brev från TS att jag inte får använda bilen ............
Känns inte bra ..................
Men jag ska som sagt härda ut ett tag till i alla fall
av Lövet
Skulden sitter hos förra ägaren men det spelar ingen roll, bilen får absolut inte användas ändå. Den har körförbud så länge skatten inte är betald.
av mortimer
Tråkig sits som TS råkat ut för. Vad kom ni överens om gällande skatten när ni skrev avtal, använde ni t.ex Konsumentverkstas köpeavtal ? Rent krasst borde du väl kunna göra an polisanmälan och även kräva skadestånd av förra ägaren för förlorande av brukandetid.
Förmodar att den är köpt av privatperson ?
Oavsett vad så hade jag inte betalat skulden, är nog det mest korkade man skulle kunna göra.
Låt tiden ha sin gång genom TS och Kronofogden.
Tolkar jag det rätt att skatten inte var betald när du köpte bilen ?
Användarvisningsbild
av zalmondorro
Hmm vi kom inte överrens om någonting alls, vi diskuterade aldrig skatten. Däremot så ska jag serva den, det pratade vi om.
Skatten var inte betald när jag köpte den. Köpet blev den 2 Dec och skattemånaden är December.
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]