Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Matchmiss skrev:Dessa 3 slangar är det jag vill byta! Slangklämmorna ser alla ut att brista när som hellst (inte min bil på bilden)
Dom heter (dom grova) "rätt ock slätt" övre och nedre kylar slang Detta är från http://motoroldies.se .Vi får "bita i det sura äpplet" och inse att våra bilar är för gamla för "vanliga" reservdelsbutiker.

3536130 Kylarslang övre 740 900 B230,B234 utan turbo 85-93
http://motoroldies.se/monk/bilder/tn_3536130.jpg
988 Kylarslang nedre 740 900 B230,B234 utan turbo 85-93
http://motoroldies.se/monk/bilder/tn_3514988.jpg
9155496 Kylarslang till exp.kärl B23/200/230 740 85-,
http://motoroldies.se/monk/bilder/tn_9155496.jpg
952659 Slangklämma kylarslang 22-32 mm
http://motoroldies.se/monk/bilder/tn_952659.jpg
952663 Slangklämma kylarslang 26-38 mm
http://motoroldies.se/monk/bilder/tn_952663.jpg

När du ändå ska ta bort slangarna och om du har möjlighet, spola rent hela kylsystemet. Längst ner på motorblocket under grenröret vid "skarven" till främre avgasröret längst bak på motorn, sitter en plugg, ibland sitter där en nippel. Den öppnas genom att man skruvar på den yttre sexkanten och håller emot på den inre. Kan sitta ganska "rejält" men en vanlig trädgårdsslang passardirekt på. Är det "bara" en plugg går det att hålla slangen mot hålet. Spola tills det kommer rent vatten i expansionskärlet. Lossa sedan den övre kylarslangen och sätt på locket och spola tills det kommer rent vatten där också i kylaren. Du kan även (när du ändå håller på) avsluta med att spola ren värmepaketet. Ta bort båda slangarna där dom går igenom torpeden (glöm inte att öppna kranen) och sätt slangen i det undre hålet och spola tills det kommer rent vatten

Mvh
Lennart
Grymt Lennarte! Då vet jag vilka 3 jag ska ha!

Fick grejerna idag också, skruvat är både bra och dåliga, lätt att få fel grejer ibland men grymt snabb leverans och billig frakt!

Bild

Man känner sig alltid lite som ett barn på julafton av någon anledning :roll:
Så, nu är rotor, fördelarlock samt tändkablar bytta. Tycker varken locket eller rotorn såg i mina ögon så dåliga ut, avgör själva. Samma sak med tändkablarna, såg inga svarta märken eller så, alla hade kvar metallfärgen!

Bild

Bild

Men har testkört den nu, och var ingen märkbar förbättring, fortfarande svajig acceleration och liksom tappar kraften och tveksam går upp i fart.

Så vad skulle ni säga att nästa steg är tro, tempgivare eller något annat? Ska för övrigt även byta tändstiften då dessa som dock är volvo original inte är för specifikt min motor utan för en massa andra, tror inte det ska göra någon skillnad men man vet ju aldrig förens man bytt.

Mvh, Matchmiss
Matchmiss skrev:Så vad skulle ni säga att nästa steg är tro, tempgivare eller något annat? Ska för övrigt även byta tändstiften då dessa som dock är volvo original inte är för specifikt min motor utan för en massa andra, tror inte det ska göra någon skillnad men man vet ju aldrig förens man bytt.
Det ser bra ut, men nu har du "eliminerat" det. Tändstift och tempmätaren till motorstyrningen så är det "lättaste" gjort. När du ändå har bort tändstiften, gör ett komp. prov för att utesluta det också. Ju mer man kan utesluta desto mer kan man koncentrera sig på det som är kvar. T.ex Jakas "teori" om förpumpen. Är där lite bensin i tanken så kan det vara det felet (men det har du kanske redan kollat). Sedan kan det ju vara en massa annat också. Bränslefilter, tändspole, tändförstärkare, dålig jord någonstans (har jag nog redan skrivit), bränsletrycket. Det är lätt att byta bränsletrycksregulatorn, men börja med att lossa på vakuumslangen till BTR-en och lukta och sug i den. Det ska vara absolut tätt och får inte smaka eller lucka bensin i den. lossar du bensinslangen (retur till tanken) ska det komma "rejält" med bensin när du "slår på" tändningen. Pumpen går ju en kort stund och stannar sedan.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Matchmiss skrev:Så vad skulle ni säga att nästa steg är tro, tempgivare eller något annat? Ska för övrigt även byta tändstiften då dessa som dock är volvo original inte är för specifikt min motor utan för en massa andra, tror inte det ska göra någon skillnad men man vet ju aldrig förens man bytt.
Det ser bra ut, men nu har du "eliminerat" det. Tändstift och tempmätaren till motorstyrningen så är det "lättaste" gjort. När du ändå har bort tändstiften, gör ett komp. prov för att utesluta det också. Ju mer man kan utesluta desto mer kan man koncentrera sig på det som är kvar. T.ex Jakas "teori" om förpumpen. Är där lite bensin i tanken så kan det vara det felet (men det har du kanske redan kollat). Sedan kan det ju vara en massa annat också. Bränslefilter, tändspole, tändförstärkare, dålig jord någonstans (har jag nog redan skrivit), bränsletrycket. Det är lätt att byta bränsletrycksregulatorn, men börja med att lossa på vakuumslangen till BTR-en och lukta och sug i den. Det ska vara absolut tätt och får inte smaka eller lucka bensin i den. lossar du bensinslangen (retur till tanken) ska det komma "rejält" med bensin när du "slår på" tändningen. Pumpen går ju en kort stund och stannar sedan.

Mvh
Lennart
Stiften och tempgivaren får bli nästa då, har full tank i bilen så är inte det heller. Bränslefiltret är några månader gammalt bara.

Var en sak jag såg dock, någon annan med b230f, hans bil vart ryckig och "dog några millisekunder" vid låga varv vid kallstart. Han löste det med ny impulsgivare. Tror dock jag har vevaxelgivare om det gör någon skillnad för kollade kontakten igår.
Du har skrivit att du har årsmodell -88A, menar du då att det är en -88A eller "bara 1988 års modell. Just -88 delas ju av "på mitten" så dom som tillverkades före augusti heter -88A och dom som är tillverkade efter kallas -88B. Det skiljer på bl.a bränsle och tändsystemet. Har du en -88A så har du en Hallgivare i fördelaren, har du en -88B har du en vevaxelgivare. Skillnaden syns lättast på diagnostikboxen (en liten svart låda) som sitter på vänster fjädertorn (vid huvgångjärnet). Den sitter från och med -88B. Då kan du ta ut felkoder på tänd och bränsle systemen. Det var därför jag var lite "tjötig" om tempsensorn det är nämligen inte samma sensor på -88A och -88B. Den "vi" tittade på tidigare är till -88B

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Du har skrivit att du har årsmodell -88A, menar du då att det är en -88A eller "bara 1988 års modell. Just -88 delas ju av "på mitten" så dom som tillverkades före augusti heter -88A och dom som är tillverkade efter kallas -88B. Det skiljer på bl.a bränsle och tändsystemet. Har du en -88A så har du en Hallgivare i fördelaren, har du en -88B har du en vevaxelgivare. Skillnaden syns lättast på diagnostikboxen (en liten svart låda) som sitter på vänster fjädertorn (vid huvgångjärnet). Den sitter från och med -88B. Då kan du ta ut felkoder på tänd och bränsle systemen. Det var därför jag var lite "tjötig" om tempsensorn det är nämligen inte samma sensor på -88A och -88B. Den "vi" tittade på tidigare är till -88B

Mvh
Lennart
'Det är en 88A. I trafik första gången i Sverige: 1988-01-26.

Det är denna tempgivare jag har:

Bild
Jag TROR problemet är LÖST!!! :lol:

Var hos kompisen som är meck och bytte olja och filter, av ren slump (eftersom jag klagade på att bilen gick som den gick) så kollade han tändningen, den skulle vara 12 grader (eller vad det mäts i) på denna, efter mätning så konstatera han att den var bara 8, alltså något låg, så han ställde upp den till 12.

Nu går bilen som ett skott, även vid kallstart! Grymt mycket piggare, märktes även efter verkstadsbesöket då bilen var varm! Man ska aldrig roppa hej för tidigt men blev en STOR skillnad nu iallafall, den orkar driva på mycket mer känns det som.

Ska hålla koll på hur den känner sig närmaste dagarna, och återkommer här, blir fortfarande att köpa nya stift som passar min motor specifikt samt rengöra kylhuset samt byta slangar.

Dessutom var tomgången tidigare på inte mycket mer än 600 varv, nu ligger den 750-800 skulle jag gissa på.
Matchmiss skrev:'Det är en 88A. I trafik första gången i Sverige: 1988-01-26.
Det är denna tempgivare jag har:
Den temp.givaren går till mätaren i instrumentet, den har inget med motorstyrningen att göra. Givaren för bränslestyrningen ser ut så här,
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 57a46738sv
Men denna är till en -88B och nyare och det är olika till -88A och -88B. Den givaren som är till motorstyrningen sitter på din bil under insugningsröret vid 3-ans cylinder. Ber om ursäkt att jag inte var mer observant när du visade bilden från Mekonomen, den är också till temperaturmätaren i instrumentet och har inte med motorstyrningen att göra.

Mvh
Lennart

Edit, Såg att du skrivit samtidigt som jag. Hoppas det är Ok med det. Tycker nog att 4° fel inte borde göra så stor skillnad.
Trodde inte heller der var något sånt men alltså man känner hur den ger på alla växlar nu, även kall. Går jämt och starkt upp nu även kall. Ska testa nån vecka så det inte är placebo dock.

Mvh
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]