Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
För att komma åt problemet med rostiga bränslefilter bruker jag spruta lite tunntflytande rostskydd på filtret när det monteras, men innan bygeln dras åt. Med denna metod minskar risken för sönderrostade - och läckande - bränslefilter. Ett annat knep är stt lägga ett tunnt lager fett på filtret innan monteringen. Oavsett vilken metod man väljar borde filtrets hållbarhet vad gäller rosten förlängas.
Oljefilter och tändstift köper jag original på Volvo. Oljan däremot köper jag i Ullared som säljer samma Mobil-olja som används av Rejmes.
Köper aldrig på Mekonomen då det i vissa fall är billigare att köpa Volvo originaldelar.

//Bjarne
av BjarneJ
Mobil Semisyntet 10W/40Pris 4 liter kronor 199;-

//Bjarne
av Kena
Jaha Biltema, tack för mej, nu köper jag inga mer bildelar av er. Handbromsvajrar bytta juni 2012 (mindre än 2000 mil), sprucken där vajerhöljet övergår till fästnippeln vid navet höger sida. Åkte iväg med bilen idag och efter 50 meter small det till och höger bakhjul stod stilla. Tog mej iväg till Volvo och skällde ut dem då jag trodde det var beläggen som släppt igen men så var det inte fick jag se när jag rev isär. Tydligen så kommer det in vatten när vajern inte är tät, fryser sedan fast och släpper inte ordentligt när man lossar h-bromsen. Sedan kör man iväg och skivan blir då varm och pang så nyper det fast.
Bga skrev ovan om oken B tema säljer, samma för mej..så Biltema nu är jag leds....era pinaler håller inte mycket längre än garantitiden.

Och ja, delarna är monterade vid +20 grader i verkstad med golvvärme, kanske någon grad hit eller dit. Och ja, har gjort detta på andra bilar (och släpvagnar) med delar köpta på andra ställen, både nyligen och för länge sedan.
av BjarneJ
Direkte motordelar, givare m.m. köper jag original, likandant oljefilter. Bränslefilter och luftfilter är Biltemas, Tändstift = Bosch, men jag vill höja ett varningens finger för Biltemas bränsleslanger som inte tål.... Bensin (!) råkade ut för bränsleläcka 4 månader efter att ha bytt till biltemas bränsleslanger och fick ett vansinnigt extrajobb på köpet. Inte roligt på en AWD att byta slanger efter att precis ha haft allt nere för just byte av slanger och rör. Jag reklamerade inte slangen (vilket jag borde ha gjort) då jag under alla omständigheter inte hade fått ersättning för jobbet som var den tunga biten. Jag kommer inte i framtiden att köpa bränsleslang vid Biltema utan satser på slang av ordentlig kvalitet. Annars anser jag att Biltemas saker är av relativ acceptabel kvalitet.
av BGA
Bjarne, deras slangar tål ingenting. Om dom inte används så blir det torrsprickor efter ett år. För övrigt så måste vi se upp med det vi brukade kalla bensinslang. Det är numera bränsleslang! Det är etanolen som oftast skadar slangen och etanolinblandning har vi i alla sorters "bensin" numera även 98 oktan.
GLÖM INTE att vid alla godkända reklamationer SKALL leverantören betala milersättning, minst Försäkringskassans norm. Ligger på ungefär 20kr/mil. Sweedol, Tele 2 och några andra försöker med tillgodokvitto, tillbehör mm, men det skall man inte acceptera.Allt detta är reglerat i Konsumentköplagen.Den finns i ett litet förenklat format. Jag har markerat de viktigaste punkterna i min och förvarar den alltid i handskfacket. Vid garantiärende ber jag alltid att få träffa butikschefen och när jag slänger fram skriften framför honom förstår han oftast vad det gäller och det blir ingen diskussion om ersättning.
av BjarneJ
Jag vet när jag har rätt och skriften du hänvisar till vill jag mena ligger på konsumentverkets hemsida.
Biltema kommer att få straffet i och med jag nu är mera nogräknande med vilka material jag köper där, även om de säkert ski**er i om jag handlar någon annanstans. så mitt egentlige syfte var/är att varna andra för att inte köpa undermåliga material billigt och sen åka på ett rejält extrajobb bara för att man var lite sparsam. Att ta ner tanken på en AWD är ingen barnlek och att få göra det en extraa gång på grund av undermåligt material är inget roligt. Visserligen var det ingen som tvingade mig att köpa undermålig bränsleslang, men en ny slang ska hålla i mera än 4 månader.
Har numera endast kvalitetsslang på lager. Biltemas tror jag jag har slängt.
av *pettson*
[/quote]
Kena skrev:Jaha Biltema, tack för mej, nu köper jag inga mer bildelar av er. Handbromsvajrar bytta juni 2012 (mindre än 2000 mil), sprucken där vajerhöljet övergår till fästnippeln vid navet höger sida. Åkte iväg med bilen idag och efter 50 meter small det till och höger bakhjul stod stilla. Tog mej iväg till Volvo och skällde ut dem då jag trodde det var beläggen som släppt igen men så var det inte fick jag se när jag rev isär. Tydligen så kommer det in vatten när vajern inte är tät, fryser sedan fast och släpper inte ordentligt när man lossar h-bromsen. Sedan kör man iväg och skivan blir då varm och pang så nyper det fast.
Bga skrev ovan om oken B tema säljer, samma för mej..så Biltema nu är jag leds....era pinaler håller inte mycket längre än garantitiden.

Och ja, delarna är monterade vid +20 grader i verkstad med golvvärme, kanske någon grad hit eller dit. Och ja, har gjort detta på andra bilar (och släpvagnar) med delar köpta på andra ställen, både nyligen och för länge sedan.
Kalasbra? då är det till att hiva sakerna på disken då? Det är tre års reklamationstid i Sverige.
av *pettson*
NilsO skrev:Hur illa går det egentligen för en motor utan oljefilter, då? Eller med ett filter som är så "grovt" att det aldrig behöver bytas.

För det är ju mot det man borde jämföra. Om skillnaden i slitage utan filter/med filter börjar märkas efter, säg, 10 mil lär ju kvaliteten på filtret vara väldigt viktig. Om skillnaden inte börjar märkas förrän efter 10 000 mil kan ju valet mellan ett aningen bättre filter eller ett aningen sämre bara ha marginell inverkan på motorns livslängd.
Eftersom 9 av 10 ändå inte har någon koll på när oljefiltret är inkopplat i bilen så kan jag säga direkt att alla som åker vintertid, sträckor mindre än låt säga 3 mil. Kör totalt orenat..

Man måste ha klart för sej att KALL olja, alltså olja under 60 grader i temperatur inte passerar oljefiltret alls. Sen spelar det ingen roll om det är köpt hos rolls Royce eller hos hederliga Hassan.
All olja passerar bypassventilen tills dess att den är så lättflytande att den KAN passera filtret med mindre möda än det tar att öppna bypassfiltret.
Så att ha ett bra filter är naturligtvis skitbra. Att ha en superbra olja likaså. Att köra bilen så varm att filter och olja kan samarbeta är ännu bättre, oavsett filter eller oljesort. Det är DÄR dom flesta gör fel.
av Kena
*pettson* skrev:
Kena skrev:Jaha Biltema, tack för mej, nu köper jag inga mer bildelar av er. Handbromsvajrar bytta juni 2012 (mindre än 2000 mil), sprucken där vajerhöljet övergår till fästnippeln vid navet höger sida. Åkte iväg med bilen idag och efter 50 meter small det till och höger bakhjul stod stilla. Tog mej iväg till Volvo och skällde ut dem då jag trodde det var beläggen som släppt igen men så var det inte fick jag se när jag rev isär. Tydligen så kommer det in vatten när vajern inte är tät, fryser sedan fast och släpper inte ordentligt när man lossar h-bromsen. Sedan kör man iväg och skivan blir då varm och pang så nyper det fast.

Kalasbra? då är det till att hiva sakerna på disken då? Det är tre års reklamationstid i Sverige.[/quote]

Skulle gärna göra det men i mitt fall så betyder det enl. Biltema själv att jag måste köpa nya delar, byta dem, ta bilen till Biltema och reklamera. Sedan köra några år och hoppas delarna håller. För mej har det ju inte gjort det, oken fram har tätningarna släppt efter 1-2 år. Tänkte när jag såg det nä, jag orkar inte. Gasar till jag känner att de börjar ta ojämnt eller Sbp klagar. Och nu då handbromsvajrarna...
Hänger inte riktigt med på varför jag ska köpa billigt på Biltema när delarna tydligen inte överlever längre än så. Även om jag får betala dubbelt för blå vita kartonger så blir det ju billigare i längden... om de delarna håller längre.
*pettson* skrev:
Kena skrev:
Bilagor
DSC_0513.jpg
DSC_0513.jpg (1.77 MiB) Visad 290 gånger
Användarvisningsbild
av taxi
Visst har vi väl tre års reklamationsrätt, men efter endast ett år faller bevisbördan på köparen. Om då säljaren kan prata för sig (högrisk för det) och köparen är en Svensson (tyvärr, vi är många som tappar orden ibland) så blir det svårt.
Tack vare Biltema och Mekonomen (ja, ni hörde rätt, det värsta kina-skitet kommer från Mekonomen, och till CP-maxat pris dessutom) får jag ägna mig åt min hobby lagom ofta :D
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]