Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 960sedan
Har en bekant som funderar på att byta bil. Han har en S80 -99, 170 hk, som bara rullat 11.000 mil.

Vågar man köpa en så gammal bil med en massa elektronik ? Man hör ju en del om höga verkstadsräkningar på grund av elektronikfel.
Hur är det med elektronikfel och barnsjukdomar på S80 av tidiga modeller ? Har någon erfarenhet av vad som brukar krångla och vad som då åtgärdats ?

Har inte haft nyare bilar än 940, och där är det ju inte mycket som krånglar.
Användarvisningsbild
av bem
Hur är det allmänna skickat på denna S80?
Rost?
Klädseln sliten?
Vilken utrustningsnivå har den?
Är det manuell eller automatlåda?

Själva motorn 5 cyl 2,4 lit 170 hk bensinare är bra, hade en sån motor i min förra bil som var en V70 2001:a som jag körde 40700 mil med innan jag bytte till en ny V70 D3 MY14.
Så jättemycket elektronik är det inte men det är en hel del databoxar som i och för sig kan kasta in handduken.

Om den servats enligt serviceboken och bara gått 11000 mil (ca 790 mil per år) så borde den ha många mil kvar.
Vad är anledningen att den gått så pass lite?
Om priset är rimligt borde det inte vara nån fara att köpa en -99:a, men den är ju bortåt 14 år snart 15 år så man gör klokt i att fundera igenom om det är det man vill ha.

Kolla värdering på S80 170 hk 1999 med val av den utrustning den har får du se vad den har för ungefärligt värde:

http://www.bilpriser.se/bilvardering?br ... v-enl-plan

Klicka på "Förfina din värdering här" på den sidan och välj vad bilen har.

/Bo
Användarvisningsbild
av milktrucker
S80 var första bilen att byggas på den nyare P2-plattformen(ford i grunden) och 99 var första modellåret, alltså bland de första att byggas på helt nya grunder. Visserligen hänger motor och låda med från 850/S-/V70 vilket är positivt.
Tittar man på t ex XC90 så krånglade första 2 modellåren i framvagnen eftersom bilen i själva verket var för tung till konstruktionen.
jag hade läst o googlat så mycket jag kan om just modellår 99 innan jag köper.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:Visserligen hänger motor och låda med från 850/S-/V70 vilket är positivt.
Njaeo, inte riktigt. Vitmotorn förnyades ju när man började tillverka S80 och den motorn hittade även ner i dom sista årsmodellerna av S/V70. Min teori är att man inte hade kapacitet att tillverka både den nya motorn och den gamla "850-rovan" samtidigt så man hade inget annat val än att ge S/V70 en uppdatering fast den snart skulle läggas ner.

Den förnyade motorn hade lite tystare gång, 20 ventiler även i 140hk-utförande, lite bättre förbrukning och så kom det ju nya automatlådor också med fem växlar istället för fyra.
Hej 960sedan!

Lita synpunkter, inte för att skrämma dig tvärtom som lite info. inför ditt köp.
Börja med en koll upp bilen på exempel Sv. Bilprovningen med deras test av begagnade bil.
Kan vara värt den kostnaden ifall det finns fel/felkoder som hänvisar till dyra kostnader för att få bilen godkänd vid nästa besiktning.
Några frågetäcken?
Är gasspjället bytt? Vit etikett, problem = gammal typ. Gult = Nytt, det nya spjället.
Framvagnen är en svag punkt. Allt som finns i framvagnen.
Bussningar, parallellstag, krängningshämmarstag, lager, fjäderbenslagring, spindelleder. Strålkastartorkarna.
Bromsskivor runt om. Rost.
Fråga förra ägaren vad som är gjort den senaste tiden i reparationer och service.
Klimatanläggningen kyler som den ska. Vid sommar temperatur.
Kamremmen bytt och ner.
Automat? Om, så bytt olja i förebyggande syfte med spolning av lådan vilket innebär ca 15-18 liter olja.
Volvo säger att det inte behövs!!!!!!!!!
Instrumentet (”Dim” hastighetsmätaren) med glapp så att vissa funktioner inte fungerar.
Är du händig så fixar du det mest även på denna modell.

Ps. Billigare bil än 940 kan du nog inte ha. Vi har en som andra bil sedan 2002-03.

Good luck
Lennart
Användarvisningsbild
av milktrucker
Perc skrev:
milktrucker skrev:Visserligen hänger motor och låda med från 850/S-/V70 vilket är positivt.
Njaeo, inte riktigt. Vitmotorn förnyades ju när man började tillverka S80 och den motorn hittade även ner i dom sista årsmodellerna av S/V70. Min teori är att man inte hade kapacitet att tillverka både den nya motorn och den gamla "850-rovan" samtidigt så man hade inget annat val än att ge S/V70 en uppdatering fast den snart skulle läggas ner.

Den förnyade motorn hade lite tystare gång, 20 ventiler även i 140hk-utförande, lite bättre förbrukning och så kom det ju nya automatlådor också med fem växlar istället för fyra.
samma motor i grund och botten. samma volym osv. Olika toppar och olika kamaxlar eftersom den har variabla ventilteder(läs förstadie) när den heter 2.4
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:
Perc skrev:

samma motor i grund och botten. samma volym osv. Olika toppar och olika kamaxlar eftersom den har variabla ventilteder(läs förstadie) när den heter 2.4
Jo, men "850-motorn" är det trots allt inte frågan om.

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Annars finns reservdel att köpa: https://yo[…]

Elpriset

En sol som sken från klarblå himmel! S[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]