Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Ja, en lyft i en gds-hall är ju det bästa. Annars är ju en rejäl garagedomkraft väldigt stabil, jämfört med orig. domkraften om du har eller kan låna en sån. Ett plant och hårt underlag och inte ute i snön och så kan man lägga brädbitar framför och bakom något däck. Sparka in dem så att de kilar fast sig.

Jag tvivlar på att leder eller lager kan få bilen att gunga sådär. Om du kan låna ett hjul som passar eller ta reservhjulet och skifta ett efter ett och provköra så kanske du hittar vilket som felar. Ett j**la jobb i och för sig men det borde funka.
Användarvisningsbild
av Lulle
Japp, hade en separation på slitbanan höger bak, bytte däck nu blev bilen stabil och ett oljud försvann mystiskt. Måste ha skapats av vibrationerna.... :-)
Hej!

Även jag har haft däckseparation på ett bakhjul.
Felet kom förmodligen under färd till Göteborg. Efter ca 20 mil på motorväg vid Norrköping uppmärksammades skakningarna. Hjulbyte.
Bilen betedde sig gungig och skakig mest vid låg fart.
Känn med hela handflatan genom att smeka slitbanan i färdriktningen fram och tillbak runt hela däcket. Det känns som en svacka eller en bulle.
Gör samma procedur på sidorna för att eventuellt hitta något fel.

Lennart
Användarvisningsbild
av Lulle
Trodde för övrigt att det bara va gamla regummeringar som separerade, inte pirelli carwing :???:
Hmm.. Jag ska ta en ordentlig titt på däcken imorgon tänkte jag. Men förut när jag kikat så har däcken sett hur fina ut som helst. Men hur upptäcker jag en separation på bästa sätt?
Några har skrivit snurra på däcken, någon annan att känna.

Men vad är det för tecken jag ska leta efter för att upptäcka en separation?

Edit: Kan nämna också att jag tycker mig uppleva problemet mer nu än för någon vecka sedan.. Ännu ett tecken på att det är just däckseparation?
HSöder skrev:Hmm.. Jag ska ta en ordentlig titt på däcken imorgon tänkte jag. Men förut när jag kikat så har däcken sett hur fina ut som helst. Men hur upptäcker jag en separation på bästa sätt?
Några har skrivit snurra på däcken, någon annan att känna.

Men vad är det för tecken jag ska leta efter för att upptäcka en separation?

Edit: Kan nämna också att jag tycker mig uppleva problemet mer nu än för någon vecka sedan.. Ännu ett tecken på att det är just däckseparation?
Åk till en däck firma då fort som möjligt och låt dom kolla däcken,det kan vara livsfarligt att köra
med separerade däck
Hej!
Du kanske missat mitt tidigare inlägg som ett tips.
Känn med hela handflatan genom att smeka slitbanan i färdriktningen fram och tillbaka runt hela däcket. Det känns som en svacka eller en bulle.
Gör samma procedur på sidorna för att eventuellt hitta något fel.
Lennart
Åkte in på en däckverkstad och kollade. Och jo, ni hade rätt! Ett däck har separerat och ett till på väg. Var lite småsvårt att se själv när jag inte riktigt visste vad jag skulle leta efter. Så med lite proffs hjälp så sitter nu fyra nya på plats!

Tack för all hjälp!

Du kan ju skicka in en förfrågan till m[…]

Tempmätare går i topp

Vid närmare eftertanke, Tempgivarsignalen g&[…]

Har fått till mig att hårdvaran ä[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Har en Subaru bensin/etanol/el driven med partikel[…]