Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart wiklund
Volvo har väl altid varit törstiga,spelar ingen roll om det är en gammal 240 sen 79 kontra en v70 från 01 elle 02. konceptet är ju det samma,dvs stenåldern.
Vi bytte nyss bort två st volvo bilar som gick i företaget som Taxi,de var alldeles för dyra i drift. båda var v70 modeller. 03:or.
dessa två bilar köpte vi loss ur ett konkursbo väldigt billigt därför kom de in som taxi,Men gisses vilka bilar,de saknar all form av komfort.
Minns en gammal fin amazon jag ägde en gång på 70 talet(tyvärr så sålde jag denna eminenta madonna) vilket jag bittert ångrar då hon var i ett fantastiskt skick.Hur som helst jag måste säga att volvo stått liksom mercedes stilla i utvecklingen vad det gäller komfort samt körvänlighet.
dessutom är bränsleförbrukningen under all kritik.Varför kan inte volvo göra bränslesnåla stora bilar?Alla andra kan ju?
Men å andra sidan köper man en överreklamerad volvo ny för 100 tusen mer en en annan betydligt bättre bil jaa då kanske man inte bryr sig om bränsleförbrukningen?vad vet jag?
hur som helst ville bara säga att köper man en volvo då vet man väl att de är törstiga eller??

lennart
Användarvisningsbild
av Eddan
lennart wiklund skrev:Volvo har väl altid varit törstiga,spelar ingen roll om det är en gammal 240 sen 79 kontra en v70 från 01 elle 02. konceptet är ju det samma,dvs stenåldern.
Vi bytte nyss bort två st volvo bilar som gick i företaget som Taxi,de var alldeles för dyra i drift. båda var v70 modeller. 03:or.
dessa två bilar köpte vi loss ur ett konkursbo väldigt billigt därför kom de in som taxi,Men gisses vilka bilar,de saknar all form av komfort.
Minns en gammal fin amazon jag ägde en gång på 70 talet(tyvärr så sålde jag denna eminenta madonna) vilket jag bittert ångrar då hon var i ett fantastiskt skick.Hur som helst jag måste säga att volvo stått liksom mercedes stilla i utvecklingen vad det gäller komfort samt körvänlighet.
dessutom är bränsleförbrukningen under all kritik.Varför kan inte volvo göra bränslesnåla stora bilar?Alla andra kan ju?
Men å andra sidan köper man en överreklamerad volvo ny för 100 tusen mer en en annan betydligt bättre bil jaa då kanske man inte bryr sig om bränsleförbrukningen?vad vet jag?
hur som helst ville bara säga att köper man en volvo då vet man väl att de är törstiga eller??

lennart
:???: Självklart vet jag att volvo bilar är törstiga och jag tycker att volvo bilarna har komfort. Men att den ska dra 1,3-1,4l/mil Det är lite mycket för den bilen. Jag har inga problem med att ha bilen rent ekonomiskt, men man ska väl inte behöva tanka mer än vad man egentligen behöver.
sett runt här på forumet med folk med samma problem och de har löst problemen och då ligger de på allt mellan 0,9-1,1 l/milen. Det anser jag vara ok
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
lennart wiklund skrev:Volvo har väl altid varit törstiga,spelar ingen roll om det är en gammal 240 sen 79 kontra en v70 från 01 elle 02. konceptet är ju det samma,dvs stenåldern.

lennart
menar du att volvo ståt still i uveklingen sen amazonen :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Loner
Har tankat min 2.4t hela tre gånger nu :roll:
OCh snittet ligger på 1,01, med mestadelen stadskörning, det tycker jag är helt ok för en så pass tung bil.

/L
av Teemu
Precis hemkommen ifrån en tur till Grisslehamn för inköp av fälgar. En tur på 65mil mestadelen är iofs landsväg, men fick ner våran V70 -01 på en snittförbruning på 0,79l/mil. Bilen är en automat och det var under normal körning.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Min V70 2.4 170 2002 drar i snitt kring 1.0 liter/mil.
Just nu är jag på resa och bilen har tagit 0.8 l/mil vid landsvägskörning med mycket last (barnvagn mm. 110-120 km/h).
Helt klart är dock att man ska inte tro att en V70 går att köra på 0.7 l/mil.

På mitt jobb har vi nya V70 D5 AWD och de går inte att få under 0.7 l/mil vid 120 km/h (landsväg).

/Henrik
Användarvisningsbild
av Brainy
När jag var på fjällsemester i julas med fullastad bil (ej takbox) så kom den ner precis under 0.8, tar vi då i beaktande att det under stora delar av färden var -25 grader så tycker jag det är riktigt bra.

Sen tycker jag rent allmänt inte att 0.8 och 1.0 är någon bensinslukare för en bil i den storleken.
Dock låter det dåligt av era dieslar att dra så mycket.
/Anders
av svenl
Det pratas som sagt mycket om att uppgradera mjukvaran. Jag pratade med Volvo och det går inte att uppgradera "bensinförbrukningsprogrammet" separat, utan hela bilens mjukvara byts ut.

Det vore intressant att veta hur man kollar vilken mjukvaruversion man har i sin bil och vad som skiljer mellan versionerna. Någon som vet?
Användarvisningsbild
av Mats
Jag körde i helgen Sthlm-Rättvik fram o tillbaka plus 10 mils blandad körning där uppe och min färddator säger att den dragit 7.8/100km.
Rekordet är 7.0/100km blankt från Sthlm till Göteborg i lugn takt :)
Användarvisningsbild
av AWWD
I senaste Teknikens Värld har 2,5T AWD (Geartronic) tetats mot bla Audi A6 och BMW 525. Volvon drog ca 1,5l/mil vid stadskörning.

Tyckte själva att min 2,5T AWD -03 (Geartronic) drar mycket, ca 1,4 l/mil vid vad som närmast kan karaktäriseras som stadskörning, men det verkar dessvärre vara "rimligt" :( Min fd AWD -99 (manuell) drog ca 1,5 deciliter mindre vid exakt samma typ av körning.

Har kunnat notera att det primärt är korta körningar med många starter (speciellt kallstarter) som drar upp förbrukningen rejält. Har endast haft bilen sedan slutet på mars, så det har inte blivit så många starter i mer än + 10 grader. Har läst någonstans att man egentligen borde använda motorvärmare så länge temperaturen ligger under + 10 grader. :idea:

Vid första långkörningen med bilen, 40 mil i 90-100 km/h med fullast + fullastad släpvagn och dubbdäck, drog den 1,08l/mil vilket jag tycker är helt OK med tanke på omständigheterna.

Även jag har fått uppgiften av den lokala Volvoverkstan att det inte går att "uppdatera programvaran" på något generellt sätt och därigenom automatiskt sänka bensinförbrukningen.
MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]