Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mbc skrev: Nej, jag menar bränslefiltret, är ju det absolut vanligaste felet när bilen går in i limp home, tätt bränslefilter.
Tog ut den och kollade men såg ok ut och tog o blåste ut den lite med luft på macken omsatte tillbaka den men ska nog köpa en sån tror se fanns på biltema för ca 170 kr.
Jonas_latt skrev:Som sagt du kanske inte har partikelfilter. Tror hans va 05-06. Gammal taxi typ 50tusen mil.
Vi tog ner partikelfiltret borrade 4 hål på runt 10mm..
Sen fick man koppla in vida och nolla allt plus partikelfiltret räknare.
Har sökt på olika bildelsfirmor på nätet och de finns inte partikelfilter till min på listan när man söker på reg nummret.

Vet nån nån billig obdII eller en som funkar me att noll ställa o läsa def?
Har en vida program på datan men ingen kabel till att koppla upp Volvon på..
Kollat lite runt där men ser inget ovanligt eller nått som hoppat ur men har ej test att nån gasar o man känner rören , men ska testa imon o byta bränsle filtret ska se om de blir nått men om de nu har gått i limp mode kan man kasta de ur limp mode på nått sätt eller är det bara uppkoppling mot datan som gäller?
Hade samma problem med min v70 D5 -03 Hände plötsligt, gick normalt upp till ca 3000 varv. över det gick den som en påse nötter. Var till bila för att beställa verkstadstid. (väntetid 2 v.) I samband med det tankade jag och plötsligt går bilen som vanligt igen, och har gjort det i 5 år och över 10 000 mil!!. Konfronterade OK där jag hade tankat senast men dom nekade till att det skulle vara något med deras bränsle, ingen annan hade ju klagat. Mitt problem varade endast under denna enskilda tankning. Inga felkoder konstaterades på verkstan.
badde83 skrev:Kollat lite runt där men ser inget ovanligt eller nått som hoppat ur men har ej test att nån gasar o man känner rören , men ska testa imon o byta bränsle filtret ska se om de blir nått men om de nu har gått i limp mode kan man kasta de ur limp mode på nått sätt eller är det bara uppkoppling mot datan som gäller?
Prova att nolla med batteriet.
dieselkenneth skrev:Hade samma problem med min v70 D5 -03 Hände plötsligt, gick normalt upp till ca 3000 varv. över det gick den som en påse nötter. Var till bila för att beställa verkstadstid. (väntetid 2 v.) I samband med det tankade jag och plötsligt går bilen som vanligt igen, och har gjort det i 5 år och över 10 000 mil!!. Konfronterade OK där jag hade tankat senast men dom nekade till att det skulle vara något med deras bränsle, ingen annan hade ju klagat. Mitt problem varade endast under denna enskilda tankning. Inga felkoder konstaterades på verkstan.
Byte bränslefiltret o körde slut på det diesel som var kvar, tankade åxå halvtank o tillsatte diesel cleaner i tanken men har ej märkt någon förbättring kanske 5% lite men vet ej om de kan bero på att jag ansträngt bilen med 2ans växel o 3ans o 4 på motorvägen då jag läste om att de kunde hjälpa lite till att förbränna om de fanns nått skit i där.
Jonas_latt skrev:
Prova att nolla med batteriet.
provat att nolla så många ggn men det funkar inte, kommer upp ändå motorservice erfordras..

Det va nån som sa att det kunde vara kamaxelgivaren som va boven i det hela, men ska den då inte vara svårstartat o gå skit hela tiden?
Vet ej om de kan ha me de o göra nått men bytte högermotorfäste för typ 2 veckor sen, för motorn skakade som fan mot slutet, det va in med kofot under motorn höja den o sätta ditt fästet sen inget mer, men de ska inte påverka nått annat ju..
Fick samma problem för cirka 2 veckor sen och körde till verkstad i Vellinge. Där fick jag reda på att det va fel på "blockflöjten"och att det skulle kosta 8500 kr att reparera på Volvo,då man behövde lyfta toppen. Som tur va kunde meckaren fixa detta för 900 kr då han kunde sätta dit en saxsprint i staget som gått sönder. Felet sitter i endan på luftröret som sitter längs med toppen, om man pratar med en riktig bilmeck och inte en bildelsmontör så kan han nog fatta vad jag menar. Min meckare har gjort en d5 innan som har fungerat i 3 år nu. Så lycka till och hoppas du har samma tur som jag hade med att träffa på en riktig bilmeck. mvh Jonas
Min gick in i nödmode mitt i en resa på E4, Toktrött och slö. Larm: Motorstyrning service erfordras. Men startade som vanligt och gick bra på tomgång. Men vid gaspådrag tog det en evighet att komma upp i fart. När jag startade eller stannade motorn hördes ett rasselljud framme i motorn. När jag kollade med felkodläsare fick jag felkoder som pekade på gasspjället. Det var kuggarna i gasspjällets mekanik som tokrasat. Nytt gasspjäll och kalibrering av spjället sen dess går den bra.
Mobbe skrev:Min gick in i nödmode mitt i en resa på E4, Toktrött och slö. Larm: Motorstyrning service erfordras. Men startade som vanligt och gick bra på tomgång. Men vid gaspådrag tog det en evighet att komma upp i fart. När jag startade eller stannade motorn hördes ett rasselljud framme i motorn. När jag kollade med felkodläsare fick jag felkoder som pekade på gasspjället. Det var kuggarna i gasspjällets mekanik som tokrasat. Nytt gasspjäll och kalibrering av spjället sen dess går den bra.
Min tanke vatt där med men d5 har ingen gasspjäll så det kan ej vara boven.. :(

jonasbengtson skrev:Fick samma problem för cirka 2 veckor sen och körde till verkstad i Vellinge. Där fick jag reda på att det va fel på "blockflöjten"och att det skulle kosta 8500 kr att reparera på Volvo,då man behövde lyfta toppen. Som tur va kunde meckaren fixa detta för 900 kr då han kunde sätta dit en saxsprint i staget som gått sönder. Felet sitter i endan på luftröret som sitter längs med toppen, om man pratar med en riktig bilmeck och inte en bildelsmontör så kan han nog fatta vad jag menar. Min meckare har gjort en d5 innan som har fungerat i 3 år nu. Så lycka till och hoppas du har samma tur som jag hade med att träffa på en riktig bilmeck. mvh Jonas
Vet du vart dem sitter eller om du har eller kan göra nån bild. Det här kom på en dag så det va inte så att det blev värre med tiden. Fick nybegagnad lmm o satte ditt den men ingen skillnad, kopplat ur batteriet nu så får den stå så över natten , blir de ingen skillnad så har tid på lördag då ska fanskapet kopplas upp på datan för 500 kr så hoppas på de bästat nu .
Men bra meck du hittat, händer inte att han bor i skåne eller häromkring?

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Annars finns reservdel att köpa: https://yo[…]

Elpriset

En sol som sken från klarblå himmel! S[…]

Urkopplad kabel/rör?

Det ser ut som röret för bromsvät[…]