Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
Lånar tråden lite. Någon som vet om XC60 D4 och D5 MY14 har start/stop med automaten?
Användarvisningsbild
av bem
GustavB skrev:Lånar tråden lite. Någon som vet om XC60 D4 och D5 MY14 har start/stop med automaten?
Verkar inte så på D4 AWD och D5 AWD om man kollar på Volvos hemsida, XC60 Specifikationer och jämför:

Automat:
D4 AWD (181 hk 5 cyl 2,4 lit gamla motorn) visas ej att den har Start/Stopp
D5 AWD (215 hk 5 cyl 2,4 lit gamla motorn) visas ej att den har Start/Stopp

Manuell:
D4 AWD (gamla motorn) har Start/Stopp
D5 AWD (gamla motorn) har Start/Stopp

D4 FWD nya Drive-E, VEA, 181 hk 4 cyl 2.0 lit manuell och automat har Start/Stopp.

http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx

/Bo
av PFA
bem skrev:
D4 FWD nya Drive-E, VEA, 181 hk 4 cyl 2.0 lit manuell och automat har Start/Stopp.

/Bo
Korrekt, och det fungerar alldeles utmärkt - åtminstone med automaten.
Användarvisningsbild
av GustavB
Har för mig MY13 D4/D5 AWD aut XC70 hade start/stop!?
av newbie1111
XC90_Executive skrev:Fast D4 awd med 181 hk känns inte alls lika strypt som D4 awd med 163hk!
Provkörde precis en D4AWD 181HK och måste säga att jag tycker det är stor skillnad mot 163HK (iaf som jag minns den)
Körde rätt hårt med min " trimmade" innan provkörningen, för att jag verkligen skulle ha det färskt i minnet.

Nya D4 AWD 181är givietvis inte som D5:an (eller en optimerad D3/D4AWD) men känns rätt ok.
Inte lika rolig och pigg som D5 men helt klart mycket bättre än tidigare D3/D4AWD.
Gjorde lite olika tester och körde rätt hårt med denna och tycker den var rätt rolig ändå att köra, men det lilla extra saknas så klart.
Nu var detta en automat med sportläget, men borde vara ungefär som manuella lådan.

Summasumarum : klart mycket bättre än tidigare modell, men det lilla lilla extra saknas som D5 har.
Troligtvis kommer ju Polestar även till denna modell, så kan lätt överleva tills det släpps.
av newbie1111
Kan tillägga att jag efter jobbet idag passade på att besöka en stor bilfirma vid jobbet, och göra ett slutgiltigt test:)
Dvs jag körde inom loppet av 1h min egen D3AWD Polestar, Nya D4AWD 181HK, och en D5AWD Polestar.

Åter igen:
D4AWD 181HK
Precis som tidigare tycker jag den går rätt bra faktiskt, den drar även efter 3k och känns inte långt ifrån min egen faktiskt, även om man så klart märker lite skillnad.

D5AWD Polestar
Blev vänligt erbjuden av den trevlige säljaren att prova även denna, och tänkte att nu jävlar blir det raceråkning.
Det är så jag alltid trott om D5 med Polestar.
Blev rätt besviken faktiskt, tycker den var i princip som min egen, kanske tom något slöare konstigt nog.
Nu körde jag dock bara på små vägar och drog hårt flera gånger upp till runt 100 eller något mer, men tycker min drar lika mycket faktiskt. Hade förväntat mig mycket mer tryck då det är både mer vrid och någon HK mer.
Märkte ingen skillnad alls mot min egen efte ren bra rallytur, möjligtvis gör man det på högre hastigheter??

Kunde jag välja tar man givetvis D5 med Polestar, men känns verkligen helt ok att ta nya D4 med en massa lull istället som jag behövt avstå, och hoppas på att Polestar kommer för att då nå dit ändå....med massor av extra lull istället.
Skillnaden är inte tillräckligt märkbar längre.
Användarvisningsbild
av Guligan
Polestar brukar släppa sina uppdateringar när utgående modellårs nya bilar är helt slutsålda. Det dröjde t.ex. en tid innan Polestar till MY13 kom, givetvis beroende på att handlarna stod med ett bra gäng lagerbilar. Det hade nästan varit omöjligt att sälja t.ex. en ny XC70 D5 när XC70 D4 med Polestar ger samma effekt till betydligt lägre inköpspris.

Dina frågor kan du också pröva […]

Trasig Renault Scenic

Har idag varit på Biltema (körde med Re[…]

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]

B230F går fett

Nu fick jag inga felkoder men senaste gången[…]