Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kraft105
Bytte nyligen halvsats på 744an från en 940 i rostfritt. Men upptäckte att röret tog i golvet och därmed ligger och bullrar så det bara låter dåligt och stör.
Innan fanns inte problemet och det verkar inte vara några fel i upphängningen i varken andra ljuddämparen eller sista. Fick därför tanken att det kanske är någon skillnad mellan 740 och 940 rör, men kanske är någon här som har koll på det.

Byttes av den anledning att röret hade rostat av vid bakaxeln.
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Kraft105 skrev: Fick därför tanken att det kanske är någon skillnad mellan 740 och 940 rör
Jag tror inte att det är det. Hade det varit olika så hade det varit mer än att det "tar i" lite. Däremot vet jag att rostfritt "rör sig" mer av värmen och man får vara noggrannare med monteringen, samt att rören är "styvare" att bocka så det kanske är större radie på böjarna. Största problemet annars är nog att klammer och fästen måste också vara rostfritt annars rostar det bort i förtid och skarvarna lossnar.
När jag jobbade på verkstad för många år sedan monterade jag ett komp. rostfritt system på en då nästan ny Opel Rekord -72. Dom åren jag jobbade kvar där (c:a 6 - 7 år) så bytte jag klammer vart annat år ungefär och jag fick plocka ner och svetsa "byxan" (där dom både rören från grenröret går ihop till ett rör) en gång. Då var rostfria avgassystem nästan helt nytt så kvalitén var kanske inte 100%.

Mvh
Lennart
av JE Jr
Antar det tar i vid tvärbalken framför bakaxeln? Brukar vara väldigt tajt där, särskilt med grövre avgas än original. Jag har bankat in balken lite på ett par bilar med 2,5"system. Första grejen är väl annars att lossa klammorna och justera delarna lite för att öka frigången. Låter dock som du monterat ett beggat system, o då kanske de sitter fast så du inte kan justera delarna relativt varandra?

Är inte säker, men jag tror också det finns lite olika infästningar för bakre dämparen som får den på olika höjd. Vet att vi har nån speciell kombination av upphängningsdetaljer på vår rallybil för att få upp avgassystemet, men vet tyvärr inte vilken 7/900 de kommmer ifrån eller vilka som har olika...
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.