Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Dimbakljus är bra att blinka med när någon ligger för nära bakom. De påminner om bromsljus och brukar föranleda lite mer säkerhetstänk hos den bakomvarande. De är också bra i snöyra, särskilt på bilar med LED-bakljus som yr igen. Och i dimma förstås... När sikten är normal är de mest störande. Att slå ifrån dem när någon syns bakom en, tror jag inte jag har sett någon göra och där syndar jag nog till 100% själv. Blir man tokbländad av dimbakljusen ligger man nog lite väl nära dessa ljus.
Dom flesta gånger jag haft användning för dessa dimbakljus är när bakomvarande idiotbilist legat precis upp i arslet på mig, då brukar det vara effektivt att starta dessa.
av PTV
Dimbakljus och dimframljus är nog något av det dummaste bilindustrin kommit med när det i 99% används helt fel av brukaren och på så vis enbart skapar en massa irritationsmoment längs med vägarna.
Bara för att de används fel är de inte värdelösa, utom då de hanteras av värdelösa bilförare. :roll:
På min 745-a går det inte att tände dimbakljusen om inte dimljusen fram är tända. Dimljusen fram går bara att tända när halvljuset är släkt (alltså i p-ljus läge). Det gör att man använder bara dimljuset när det är dålig skikt, så fort sikten blir bättre tänder man ju halvljuset igen och då slocknar dimljusen både bak och fram. Detta är original efter dom lagar som gällde i Sverige då (1988) som försvann när trafikreglerna skulle EU-harmoniseras i början på -90 talet

Mvh
Lennart
Håller med om det som vissa skrivit om att det ska användas ansvarsfullt. Med ansvarsfullt menar jag med att de ska användas om det är sådan situation som kräver att de kan användas som dimma, kraftigt snöfall, snörök bakom bil eller kraftigt regn.

Lite angående lastbilschauffören som TS nämnde så kan jag inte minnas att jag någonsin sett en lastbil med tända dimljus bak fast det hade varit befogat. Mötte förresten en svenskregistrerad lastbil idag på en 90-sträcka utan någon som helst belysning vänster fram och p-ljus höger fram mitt i dimman. Det hade kunnat bli en mycket spännande situation om någon beslutat sig för en omkörning. :/
Måste säga att det idag är helt bedrövligt det här med belysnig och fordon, foilk verkar inte veta vad som ska lysa och när det ska lysa. dimljus på i alla väder oavsett ålder på förare.

fake xenon i allt som går, så att det tokbländar allt och alla på vägen.
fick en mupp bak i arslet igår på jobbet, kunde inte se om han hade hellyset på el om han hade smakat in något xenonkitt som lyste 18000lumen. Slickandes i bakarslet några kilometer slog jag till sist på backkameran som samtidigt tänder upp en hel ljusramp på taket, då fattade han vinken och släppte efter.
jojjeblom skrev:Dom flesta gånger jag haft användning för dessa dimbakljus är när bakomvarande idiotbilist legat precis upp i arslet på mig, då brukar det vara effektivt att starta dessa.
Testa bromsljusen istället. De är ännu effektivare :mrgreen:

Ärligt talat se ser jag fler bilar med påslaget dimbakljus när det är klart väder än när det är dimma och dålig sikt. En dimmig morgon roade jag mig med att räkna bilar med påslaget dimbakljus. En enda bil. Och det var min bil.
Användarvisningsbild
av PaNi
Min spaning är att folk verkar ha hängt upp sig på att det heter DIMbakljus och då ska de bara användas vid DIMMA. Där jag rör mig är det sällan dimma, däremot ofta dålig sikt pga regn, motljus, snörök och annat. Vid kraftigt regn i motorvägsfart kan en bil bli i princip osynlig i vänsterfilen bredvid en långtradare som skvätter vatten åt alla håll.

Så tänd gärna dimbakljusen vid all dålig sikt så jag slipper köra på er bakifrån, men släck dem när ni ser att jag kommit ikapp er. En enkel regel: ser du bilen framför dig syns förmodligen även du dåligt bakifrån. Tänk också på att ljusen bländar mycket mer i mörker än i dagsljus.
av *pettson*
Hallåja.. Hur man man bli bländad av att någon bakom har dimljus på? Med mindre än att du själv inte vet hur dina speglar ska vara justerade? Är speglarna rätt justerade kan du i princip aldrig bli just bländad. Det är naturligtvis inget bra att folk har sina dimljus på i fel situation ändå..

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]