Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Matchmiss skrev: Hade även öppen motorhuv och varva lite med gasvajern och vet inte exakt hur motorn ska låta men lät lite lustigt i min mening, lyssna själva:
Det låter som den går på alla cylindrar i alla fall.
lennarte skrev:Den du ska ha en till LH2,2 tror den är grön (inte säker).
Kolla vilken du ska ha, sitter det fel kan det påverka start och kallkörningen.
matchmiss skrev:Skrev att ibland så är nivån en bit över maxstrecket och ibland är det lite under
Vatten nivån ska variera mellan varm och kall motor, det är därför det kallas expansions kärl. Det har inget att göra med kärl för "före detta pensionärer" :lol: (en sketch med Anders Eriksson, Galenskaparna). När motorn är genomvarm ska nivån vara "stabil".

Mvh
Lennart
Okej tack lennarte! Har en svart sittandes i bilen nu iallafall, har varken sett någon annan färg från skruvat eller biltema men får söka vidare och se så jag inte har fel i min bil!
lennarte skrev:Vatten nivån ska variera mellan varm och kall motor, det är därför det kallas expansions kärl. Det har inget att göra med kärl för "före detta pensionärer" :lol: (en sketch med Anders Eriksson, Galenskaparna). När motorn är genomvarm ska nivån vara "stabil".
Ja okej, skrev det till jaka också att min är inte alls så nära kanten, någon cm variation mellan varm och kall osv.

Grejerna är påväg till bilen nu så får väll se hur den mår efter allt!
Matchmiss skrev:Har en svart sittandes i bilen nu iallafall, har varken sett någon annan färg från skruvat eller biltema
Jag kan ha fel för mig, men skriver man något som är fel, så brukar man bli rättad omgående :lol:

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Jag kan ha fel för mig,
Kollade på nätet nu innan jag går hem för dagen på Mekonomens hemsida. Dom har 2 olika givare till din bil, men bara en till min. Söker du på modeller och 740 och B230F så finns det en blå och en svart. Söker du på min B234F (reg. numret)så finns det bara en (svart). Och jag vet att det är samma på alla med LH2.4.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
lennarte skrev:Jag kan ha fel för mig,
Kollade på nätet nu innan jag går hem för dagen på Mekonomens hemsida. Dom har 2 olika givare till din bil, men bara en till min. Söker du på modeller och 740 och B230F så finns det en blå och en svart. Söker du på min B234F (reg. numret)så finns det bara en (svart). Och jag vet att det är samma på alla med LH2.4.

Mvh
Lennart
Sökte på mitt regnr på mekonomen

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 47a62477sv

Fick en annan också som var till volvos fram till 86 och den är det garanterat inte. Så tror inte jag har fel iaf.
Föresten, är ute efter de 3 kylarslangarna till min 740, den under expansionskärlet + de 2 tjocka slangarna.

Har hittat dessa på skruvat:

http://www.skruvat.se/Kylarslang-P11825.aspx

http://www.skruvat.se/Kylarslang-P44784.aspx

Är det rätt samt vilken är den sista? Tror det är den som sitter på samma sida som den smala till expansionskärlet som saknas!

Mvh
jaka skrev:Hej!
Varierar vattennivån i expanderkärlet så lite är det ju inga problem!
Okej skönt att höra!

Ifall jag får grejerna imorgon blir det att samtidigt göra rent vevhusventilationen!

Föresten, när jag ändå tagit fram alla 537 problem jag verkar ha med volvon så var jag lite nyfiken på en annan grej, när jag haft igång bilen och kanske går in och handlar eller liknande, så efter kanske 10 min när jag ska starta henne igen så vrider jag om nyckeln, men hon tuggar knappt 1-1½ gånger på startmotorn utan känns nästan som hon går igång direkt utan att ens jobba på startmotorn, är detta normalt?
jaka skrev:Hej!
Den första är den nedre kylarslangen och den andra är den övre. Du ska alltså ha bägge!
Så långt förstod jag, däremot sitter det väll en slang upp på kylaren på höger sida också på samma sida som luftfiltret sitter på en GL? En stor tjock slang.

Edit:

Dessa 3 slangar är det jag vill byta! Slangklämmorna ser alla ut att brista när som hellst :mrgreen: (inte min bil på bilden)

Bild

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]