Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snelasthest
Hej min t4 98 ha börjat bete sig konstigt. När man ger full gas så går den bra upp till 3500 varv och laddar som den ska men sen över det så börjar den pluddra och hacka ??? Har bytt stift och kollat tändspolarna och dem är ok. Gjorde en koll på Volvo och fick då upp att lambdasonderna var kass kan dtt ha med det att göra ? Eller har ni något annat förslag ? Tacksam för svar.
av benka1
Vilken färg på stiften -liten hum hur motorn går o sen är det verkligen fel på lamda sonderna vissa felkoder kan
säga så.. fast i verkligheten är det nåt annat,vauccum läcka eller taskig soppa pump mm!
men är lamdan så kass som volvo säger då är det bare o byta skulle jag tro om det inte är nån kabel/kontakt..
av Snelasthest
Stiften beställde jag på Volvo. Bilen går bra på låga varv och om man accelerar sakta uppåt men vid full gas hackar den. Tänkte om det kunde vara luftmassemätaren. Har bsr öppet filter på.
av Snelasthest
Stiften beställde jag på Volvo. Bilen går bra på låga varv och om man accelerar sakta uppåt men vid full gas hackar den. Tänkte om det kunde vara luftmassemätaren. Har bsr öppet filter på.
av rudarmy
att läsa av felkoder är en bra början vid felsökning, dock kan det ju vara fel på bränsleblandningen å då visar lambda fel, betyder ju ej direkt att lambdan är trasig
av Denzar
Spännande, du har beskrivit samma problem som jag har :roll:
Har också öppet luftfilter, en mek sa att det kan vara luftmassemätaren. Dom slits tydligen fortare med öppet filter.
Har letat på skroten här omkring Eskilstuna, men hittar inte likadan LFM som på min bil!
Du får gärna skriva här igen om du hittar felet.
av benka1
Snelasthest skrev:Jag bytande tillbaka till orginal luftburk och vips så försvann det och bilen går som en klocka igen :)
Borde inte bli bättre om du inte rengjort eller bytt lmm?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!