Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Aha.. Nu är jag med.
Trodde först det var urvädringen som sker när man låser upp bilen till den dagen som bilen är 3 år gammal eller nåt..
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är mer en "förgång" än en "eftergång". Det här måste vara ett fix för att bli av med problemet som exempelvis 850 hade. Bilar med AC, som körts när det är varmt och sen står i en vecka (typiskt fall kan vara att man kör till en flygplats och sen står där en vecka) förvandlas till nåt slags drivhus för bakterieodling vid förångaren. Sen luktar det skunk i bilen ett bra tag.
Användarvisningsbild
av börne
matte75 skrev:
mattish skrev:Jag fattar trots texten i boken inte vad den här funktionen är för något? Förklara gärna.
Texten i boken som Börne infogade bilder från har inget med det jag frågade om att göra.

Läs tråden jag länkar till. Där förklaras vad det är.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... w=previous
Den tråden gäller ju dock inte för din bilmodell utan den handlar om V70n.

Hittar inget annat än det jag visade i boken. Står inget om eftergång.

Ibland har min startat på fullt flås när jag låst upp bilen, har detta något med det jag visade från boken att göra tro.
av matte75
börne skrev: Den tråden gäller ju dock inte för din bilmodell utan den handlar om V70n.

Hittar inget annat än det jag visade i boken. Står inget om eftergång.

Ibland har min startat på fullt flås när jag låst upp bilen, har detta något med det jag visade från boken att göra tro.
Jo, jag vet att det var om V70N men jag hänvisade bara till den länken för att förklara vad funktionen var för något.
Användarvisningsbild
av börne
matte75 skrev:Jo, jag vet att det var om V70N men jag hänvisade bara till den länken för att förklara vad funktionen var för något.
Jag menade mer om denna funktion även finns på den nya generationens S80/V70, jag har hört farsans fläkt dra igång ibland på hans V70n då man är i hans garage. Aldrig hört min göra så, men kan ju helt enkelt vara att jag inte varit vid bilen då den startat.

Edit: Läste tråden från början igen & det ska ju tydligen finnas & vara automatiskt, därför man inte ser nåt i menyerna i bilen.
av AndS
Funktionen som startar när man låser upp bilen är för att vädra ur den, speciellt när den är ny och olika material kan avge visa illaluktande "gaser" när solen värmt upp kupén. Den stannar omedelbart när du öppnar dörren.
Från början påstods det att funktionen skulle försvinna efter 4000mil men på vår bil snurrar den fortfarande efter 15.000mil. Men den gör ingen större nytta då man normalt låser upp och öppnar dörren, man står ju inte och väntar på att bilen ska bli ventilerad av fläkten.
Har aldrig hört annat än kylarfläkten snurra efter man stängt av bilen.
Användarvisningsbild
av börne
AndS skrev:Men den gör ingen större nytta då man normalt låser upp och öppnar dörren, man står ju inte och väntar på att bilen ska bli ventilerad av fläkten.
Nä... har tyckt att det är en konstig grej det där, som du säger startar ju fläkten men man öppnar dörren mer eller mindre direkt. Min hade i augusti gått 7800 när jag köpte den & så länge det var varmt ute startade den så min har också gått även om bilen rullat mer än 4000.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kollar du under advanced på ccm? Man borde ju kunna sätta det där tycker jag?
av matte75
MartinS skrev:Kollar du under advanced på ccm? Man borde ju kunna sätta det där tycker jag?
Ja, det är där jag kollat. Det stod bara att det var avaktiverat där om man klickar på eftergång kupefläkt.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]