Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Mät resistansen i givarna enligt ovan. Det är relativt enkelt om man inte kan få ut felkoder. Följ kablarna till kontakt styckena, 2-poliga (i alla fall på min 745 -88B) Äldre 7/900 har 3 st givare (en på bakaxeln) nyare (och bilar med antispinn) har 4 st. Vanligaste felet är nog givare fram.

Mvh
Lennart
av TourettesGuy
Antagligen inte problemet när du haft felet så länge men se till att batteriet är nytt och i god kondition. När mitt batteri var risigt lyste ABS lampan ibland...speciellt när det var kallt och när man bromsar belastas batteriet, ibland stannade bilen till och med bara genom att trycka på bromspedalen...så kasst var det på slutet. :)
av NilsO
Kom du någonvart med det här? Som sagt hjälper det mycket om man kan läsa ut felkoder. Det borde faktiskt gå att läsa ut blinkkoder för ABS ur OBD-uttaget på 960 -96, för styrenheten borde vara identisk med den som sitter i sena 940 (som glatt blinkar ut koder). Men jag har inte prövat det själv på 960.

Annars kan man gå lite på följande:

Om lampan lyser konstant från det att motorn startas kan det bero på två saker:
(1) Styrenheten har upptäckt ett fel, t ex på någon givare (kabelbrott) eller i hydraulenheten.
(2) ABS-systemet får ingen spänning. Det finns t ex två säkringar till ABS på 960 -96; går någon av dem lyser lampan konstant.

Om lampan slocknar när man startar motorn men sedan tänds när man kör brukar det väl istället bero på att någon krans är dålig eller på att någon givare ger dålig signal.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du instruktionsboken ? Jag vet var dom sitter på min 745-a men det är inte samma på senare modeller, men på dom sista 740 modellerna sitter alla säkringar på samma ställe.

Mvh
Lennart

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]