Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rackarn
rid54 skrev:Jag tycker det kan vara lämpligt att hålla oljenivån vid eller strax under max-markeringen på stickan. Då har man marginal för viss förbrukning utan att behöva bli orolig om man inte tittat efter på ett tag. Det finns ingen vits att ligga "mitt emellan". Kollar man oljan på traditionellt sätt en gång i veckan så får man ju en säker indikation på om det förekommer förbrukning av olja. Angående geggan så kan jag bara rekommendera en ordentlig varmkörning på några timmar någon gång ibland - det brukar fixa detta fenomen. Viktigt att kontrollera att vevhusventilationen är i gott skick!
Hur kollar man vevhusventilationen då? Är det något att göra vid en service eller kan man göra det själv?
Användarvisningsbild
av Funk
svedan skrev:
Anders E skrev:Är oljenivån mellan strecken så kan detta uppkomma tex när man kör i en backe.
Fyll oljan till max och se om det återkommer.
Vet inte med din modell, men på min -08 reagerade jag på att det var mitt på stickan dagen efter service. Meken påpekade att man inte får fylla till max pga risk för "självtändning" om oljan trycks upp i cylindrarna dvs du kan inte stänga av motorn.... Detta var alltså ett servicemeddelande från Volvo!
Det gäller bara dieselmotorer.

/Thomas
Användarvisningsbild
av börne
svedan skrev:Meken påpekade att man inte får fylla till max pga risk för "självtändning" om oljan trycks upp i cylindrarna dvs du kan inte stänga av motorn.... Detta var alltså ett servicemeddelande från Volvo!
Kallas diesel runaway... vet inte svenska namnet men den börjar gå på motoroljan & den bara fortsätter tills den skär om man inte gör som snubben i filmen. En kollegas helt nya Subaru Outback diesel gjorde så, tror den var en vecka gammal, han stoppade inte lufttillförseln & det blev skrot av motorn, finns en massa klipp på youtube.

av rid54
Låter rätt exotiskt, tycker jag... Skulle oljan från tråget tränga upp förbi kovringarna?? Jag kan ju möjligen tänka mig att det kan bli oljetillförsel till insuget från vevhusventilationen och då är det ju bra att volvo varnar för detta.... Tycker fortfarande att man har satt "Max" -strecket fel på stickan om man inte kan fylla dit.

På filmen fastnar ju tydligen regulatorarmen i fullgasläge; spännande men inte smörjoljerelaterat...
Användarvisningsbild
av börne
Vad som fastnar på filmen kan jag inte avgöra, såg nu att de står i texten, sökte bara på diesel runaway. Det händer ju som sagt att dom börjar gå på motoroljan men hur vanligt det är har jag ingen aning om, är en bensinkille så aldrig ägt en diesel.

Som du säger kan det bero på vevhusventen men det kan även bero på annat. Står lite här http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway

Ser rätt dramatiskt ut när dom käkar upp sin egen olja :-O)
av svedan
Funk skrev:
svedan skrev:
Anders E skrev:Är oljenivån mellan strecken så kan detta uppkomma tex när man kör i en backe.
Fyll oljan till max och se om det återkommer.
Vet inte med din modell, men på min -08 reagerade jag på att det var mitt på stickan dagen efter service. Meken påpekade att man inte får fylla till max pga risk för "självtändning" om oljan trycks upp i cylindrarna dvs du kan inte stänga av motorn.... Detta var alltså ett servicemeddelande från Volvo!
Det gäller bara dieselmotorer.

/Thomas
Ups, läste slarvigt i början. Klart du har rätt

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]