Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Har haft inne bilen på Volvo för lite justeringar idag. Bl a ville jag att de skulle kolla så att bilen hade senaste "VOC-mjukvaran" med anledning av att displayen i mitt tycke inte ger klara indikationer på när värmaren är igång.

ÅF påstår nu att de tankat i senaste mjukvaran till VOC'n. Trots att bilen levererades för dryga två veckor sedan så har det alltså hunnit komma uppdaterad mjukvara. Tydligen kommer det att skickas ut brev till berörda kunder om att ny mjukvara ska laddas in i bilen. Själva appen håller tydligen Volvo på med för fullt.

Till saken hör att jag inte märker av någon förändring. När jag hämtade bilen hos ÅF ikväll så var bilen kall och värmaren stod på Autostart. Bilen blev snabbt varm, men symbolen för värmaren dök inte upp i displayen. Testade trycka på Direktstart under färden och då visades symbolen direkt. Det var 5-6 grader kallt, så den borde ha gått igång med Autostart i läge På tycker jag.

Av bild 1 att döma, tagen ur manualen, så ska symbolen visas så fort värmaren är igång. Min känsla är att jag inte har riktigt koll på vad värmaren sysslar med, dvs om den jobbar eller inte. Som jag tidigare nämnt så är det alltför omständigt att avbryta värmaren om man skulle vilja det (bild 2). Det är ju i och för sig svårt att veta om värmaren är igång eller inte då symbolen inte alltid syns, men i de lägen den syns och man faktiskt vill avbryta den så utgör man en fara för övriga medtrafikanter.

För övrigt tycker jag det är rörigt med alla olika uttryck Volvo använder sig av i manualen:

Bränsledriven värmare
Bränsledriven extravärmare
Extravärmare
Parkeringsvärmare
Motor- och kupévärmare

Är allt precis samma sak?

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Symbolen för värmaren dyker bara upp om man startat värmaren manuellt eller med tiduret. Har man på auto sköter den allt i bakgrunden.

Jag tycker också det kan bli rörigt. Det är samma värmare, men dom benämner den olika beroende på funktion.

Vissa av sakerna i manualen är det inte säkert att du har.. kupévärmare kräver ju oftast uttag i kupén och elvärmare.. Det kanske du inte har? Inte att blada ihop med den "kupévärmare" som den bränsledrivna värmaren har. :)
av PFA
joel80 skrev:Symbolen för värmaren dyker bara upp om man startat värmaren manuellt eller med tiduret. Har man på auto sköter den allt i bakgrunden.

Jag tycker också det kan bli rörigt. Det är samma värmare, men dom benämner den olika beroende på funktion.

Vissa av sakerna i manualen är det inte säkert att du har.. kupévärmare kräver ju oftast uttag i kupén och elvärmare.. Det kanske du inte har? Inte att blada ihop med den "kupévärmare" som den bränsledrivna värmaren har. :)
Tack för info, Joel. Jag tycker att symbolen borde visas oavsett vad som triggat igång värmaren.

När de skriver kupévärmare så tänker jag på den bränsledrivna värmaren, dvs samma värmare som till motorn.

"Kupévärmare*
Om extravärmaren är kompletterad med tidursfunktion, kan den användas som en bränsledriven kupévärmare, se sidan 221."

De rör till det i onödan, eller är jag onödigt trög :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Allt är nog som det ska.

Om tillsatsvärmaren (dieselvärmaren) SKA gå under färd ser du om du bläddrar i färddator när motorn är avstängd. Extravärmare PÅ ska det stå. Om den sedan går är svårt att märka. Ingen indikering finns, den går rätt tyst. Stänger du av bilen och det surrar och luktar diesel så vet du att den har varit igång.
Användarvisningsbild
av bem
Jag gjorde ett test hem från jobbet en dag i förra veckan med min V70 D3 MY14 (tillverkad 09-14):

Jag har dieselvärmaren på autostart.
Hade ej på tiduret den eftermiddagen innan jag åkte hem så att bilen medvetet skulle vara kall.
Starta kl 17 hemfärden och stanna ca 5 min senare vid en mack, klev ur och kollade vid höger framhjul där värmaren har sitt avgasutsläpp och jo det lukta diesel där så den var definitivt igång. Ingen symbol i kombiinstrumentet skvallrade att värmaren var igång.
Personligen skulle jag vilja se värmarsymbolen alltid när värmaren går oavsett hur den gått igång.
Här vore det bra om Volvo via en mjukvaruuppdatering kunde fixa detta så det blev så. Jag kan inte se nån nackdel om det vore så att värmarsymbolen alltid visas så fort värmaren är igång.

/Bo
av PFA
Håller fullständigt med föregående talare. Bo, kan du delge Volvo vårt förslag...eller ska vi kanske kalla det krav? :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Det hade faktiskt varit bra med en symbol. Nä ACn är igång så syns det :roll: eller att den kopplas in vid behov.

Beställ en regenererings symbol på samma gång. Allt annat blir vi upplysta om.
Användarvisningsbild
av joel80
Regenereringen kan man i allafall på min, kolla om den är igång genom att gå in i my car-menyn och sen drive och start stop. Är regenereringen igång så är inte den aktiv och det står p.g.a vilken anledning där.
Användarvisningsbild
av Perra83
joel80 skrev:Regenereringen kan man i allafall på min, kolla om den är igång genom att gå in i my car-menyn och sen drive och start stop. Är regenereringen igång så är inte den aktiv och det står p.g.a vilken anledning där.
Aha, fast ja går inte in där varje gång ja stänger av bilen. Fick ja en indikering i färddatorn så kan ja lätt ta en omväg så den får går färdigt.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18
Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]

Har det suttit en motor utan turbo i innan så[…]

Ok fattar då får man leva med att funk[…]

Gjorde detta innan mitt förra inlägg Fel[…]