Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena jag håller på lite med min volvo 245a 1976a. Jag har riktigt dålig värme inne i bilen.

Alla defrosterutblås och vid fötterna blåser varmt. MEN utblåsen i mitten blåser kall luft.

Vad ska jag kolla? Värmekran har jag tagit bort och satte ett rör istället för att min var trasig. Men var jag har hört så ska den bara påverka dom utblåsen som fungerar på min just nu :)

Vid fötterna känner man att det verkligen är den där sköna volvo-värmen men det är mesigt som fan i mitten. Så jag får ju inte upp bastuvärme i bilen som man annars ska kunna få :P

Ge så mycket tips som möjligt på vad det kan vara ! :)
dalleballe skrev:
umekille skrev:Har för mej mittutblåsen bara har kalluft och skall
användas heta sommardagar.
I min -92a kan jag reglera mellan varmt och kallt i mittutblåsen i alla fall. Dock har jag ett reglage under tempen för att styra insläppet av ute luft blandat med varmluft!
Det har hänt mycket från 1976 till 1992 på Volvos 240modeller.
http://volvo242gt.se/Haynes%203.%20%20K ... system.PDF

bra sida med 240 handböcker avscannade i pdf.
http://www.volvo242gt.se/handbockerm.m.htm :-)-)
Många bilar med "bara" AC använder "mittblåset" för max kalluft. 240-in är säkert förberedd för det. Där sitter ett litet skjutvret mellan utblåsen (har jag för mig) för att öppna och stänga det. Det är inte (som 740-in) "kopplat ihop" med resten av ventilationen.

Mvh
Lennart
benjaminorn skrev:Mina mittblås går också att reglera, när jag har dom på warm så kommer det lite varamare än när jag har på cool :/ det känns som att den hela tiden tar luft utifrån
Kolla att reglaget Airmix står på Warm också. Om den är på cool så tar den luft utifrån istället från varmluft från värmepaketet. edit: insåg du menade airmix i inlägget ovan.

För mig blåser det iallafall varmt i mitten om jag ställer både airmix och temp på Warm.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
umekille skrev:
dalleballe skrev:
I min -92a kan jag reglera mellan varmt och kallt i mittutblåsen i alla fall. Dock har jag ett reglage under tempen för att styra insläppet av ute luft blandat med varmluft!
Det har hänt mycket från 1976 till 1992 på Volvos 240modeller.
http://volvo242gt.se/Haynes%203.%20%20K ... system.PDF

bra sida med 240 handböcker avscannade i pdf.
http://www.volvo242gt.se/handbockerm.m.htm :-)-)
Det har det säkert, men när jag tittade i instruktionsboken för 1978 så ser värmeregleringen likadant ut som i min bil. Sen har jag ingen koll på om det fungerar annorlunda på "insidan".
regeeN skrev:
benjaminorn skrev:Mina mittblås går också att reglera, när jag har dom på warm så kommer det lite varamare än när jag har på cool :/ det känns som att den hela tiden tar luft utifrån
Kolla att reglaget Airmix står på Warm också. Om den är på cool så tar den luft utifrån istället från varmluft från värmepaketet. edit: insåg du menade airmix i inlägget ovan.

För mig blåser det iallafall varmt i mitten om jag ställer både airmix och temp på Warm.
Hur varmt är det då ? Är det samma som vid fötterna ? För mig så skulle jag gissa på att det är ca 10 grader eller något sådant :/ Inte så behagligt att ha på det :/

Vid fötterna är det verkligen sån där skön värme som mina polare har i sina 740is :/
benjaminorn skrev:
regeeN skrev:

Hur varmt är det då ? Är det samma som vid fötterna ? För mig så skulle jag gissa på att det är ca 10 grader eller något sådant :/ Inte så behagligt att ha på det :/

Vid fötterna är det verkligen sån där skön värme som mina polare har i sina 740is :/
Nu är min kupéfläkt trasig, varför jag stängt av Floor samt stängt mittutblåsen för att få lite värme till rutan (det kommer friskt med värme när man kör och luft strömmar in och på något vis sprider värme). Iallafall öppnade jag mittutblåsen med Airmix på Warm (stängd alltså) och det kom lika varm luft i mitten som från sidoutblåsen. Jag gjorde ingen närmare undersökning, men varmt var det allt.

Så bara för att klargöra, 10-15 f&[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]