Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Tycker det är dags att jag tar tag i detta smått irriterade problem med min älskade 740 som är en 88A med B230F motor och (jag antar det är LH 2.2) osv.

Problemet är iallafall som det ser ut idag:

-Ibland startar bilen perfekt, speciellt om den startats med jämna mellanrum, men står den 2-5 eller fler dagar så kan den IBLAND bara stå och tugga på startmotorn några sekunder och tveksamt börja tända och sedan gå igång riktigt försiktigt innan den långsamt går igång normalt. Ibland när man fått igång den efter den har vart mycket segstartad så låter den riktigt rått när den startar och blöddrar/hackar kraftigt när man varvar på tomgång/frikoppling,

-När den är kall är den mycket ryckig i gången, gasar jag fullt så tappar den kraften bara istället för att gasa på som normalt och den verkar helt orkelös. Man känner verkligen hur kraften avtar när det blir så. Dessutom rycker bilen till rätt mycket helt plötsligt, vissa gånger mer märkbart än andra.

-Symptomen blir mycket mycket mindre när motorn kommer upp i arbetstemp. Den känns fortfarande rätt slö (?) men kan mycket möjligt vara för det är en GL med 116HK. Den går iaf mycket jämnare och finare då.

Det jag gjort/kollat är:

-Nya originalstift volvo - Värt att notera kanske, ett tändstift var blött när jag bytte de gamla NGK stiften ??:-/ Vad tyder detta på?
-Huvudpumpen verkar funka (vibrerar/surrar)
-Förpumpen hör jag hur den surrar när bilen är igång, dock inte när jag vrider om tändningen till läge 2 (vet dock inte om den ska höras då)

Det jag funderar på är:

-Kolla förpumpens kontakter (ärgning etc)
-Tempgivaren under insuget (är det http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 12717.aspx eller http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11689.aspx jag ska ha??)
-LMM, en kompis har en liggandes som jag kan prova isåfall

Aja det är så utförligt jag kan beskriva det såhär på rak arm, kom jätte gärna med frågor om något är otydligt! Jag tror iaf svårtstartandet och orkelösheten är förknippade med varandra, hoppas det iallafall så allt kan lösas samtidigt!

Mvh, Matchmiss
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har haft nästan samma problem med min 940 -91 GL med B230FB. Den går fortfarande inte helt hundra, men mycket bättre än den har gjort. Bilen ryckte något extremt när motorn var kall och när jag försökte accelerera, som sedan avtog nästan helt när motorn var varm. Bytte tändspole, tändkablar samt tändstift och då försvann det mesta av ryckandet, det är dock inte helt borta än och bilen känns förtfarande lite slö. Mitt nästa steg är att mäta och se om förpumpen är helt hundra, eventuellt byta den.

Har du några felkoder på bilen?
andreassvensson skrev:Jag har haft nästan samma problem med min 940 -91 GL med B230FB. Den går fortfarande inte helt hundra, men mycket bättre än den har gjort. Bilen ryckte något extremt när motorn var kall och när jag försökte accelerera, som sedan avtog nästan helt när motorn var varm. Bytte tändspole, tändkablar samt tändstift och då försvann det mesta av ryckandet, det är dock inte helt borta än och bilen känns förtfarande lite slö. Mitt nästa steg är att mäta och se om förpumpen är helt hundra, eventuellt byta den.

Har du några felkoder på bilen?
Okej låter väll som det jag ska göra, har funderat på att beställa tändkablar, fördelarlock & rotor för att se om det hjälper.

Näe har ju en 88A, det är först på 88B och framåt man kan göra det har jag för mig (eller 89 frammåt)

Edit:

Beställde precis nya tändkablar (5st), fördelarlock samt en ny rotor. Blir även att byta olja och oljefilter som är dags nu!
Provade just att koppla loss LMM för att se hur bilen gick utan den, var inte körbart så jag stryka den för nu iallafall.

Hade även öppen motorhuv och varva lite med gasvajern och vet inte exakt hur motorn ska låta men lät lite lustigt i min mening, lyssna själva:

Som svar på en av dina frågor... Jag bytte även temperatursensorn till min 940, det var dock en sådan här jag köpte http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 57a46738sv.

Ett tips jag läste i en annan tråd för att kolla om förpumpen får fram någon soppa till huvudpumpen är att lossa på bränsleslangen bakom huvudpumpen och vrida om nyckeln för att se om det kommer någon bensin från förpumpen. Ska själv testa denna metod när jag kan köra in bilen till en lämplig mekplats.

Andra saker jag även har bytt utöver det jag nämnt tidigare för att försöka få bukt med mitt problem:
- Insugspackning
- Gasspjällspackning samt försökt rengöra tomgångsventil och gasspjället
- Luftmassemätare
- Bränslefilter
- Lambdasond (min senaste felkod påpekade att lambdaregleringen var dålig och bilen har dragit mer soppa än vanligt. Bytte då lambdasonden och bilen drar faktiskt lite mindre nu. Går att mäta för att kontrollera om lambdan är okej eller inte, finns att söka efter i forumet om ni inte vet. Men din bil kanske inte drar mer än vanligt?)
Matchmiss skrev:Värt att notera kanske, ett tändstift var blött när jag bytte de gamla NGK stiften
Detta kan tyda på att antingen tändstiftet eller (troligen) tändkabeln som är felet. Om inte det är fel på själva motorn, dålig kolvringar eller något sådant. Temp.givaren för motorstyrningen set ut så här,
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 57a46738sv
Men det är inte samma på alla modeller. Den du ska ha en till LH2,2, tror den är grön (inte säker). Om du tycker den är "orkeslös" är det inte fel att göra ett komp.prov. Prova när motorn är "halvvarm". Alla cylindrar ska vara ungefär lika (ska inte skilja mer än 10 - 20%).10 - 12 kg är väl godkänt, 8 - 10 kg är i underkant men kan vara godkänt på en sliten motor med många mil. Bara det är ungefär lika på alla. Om någon cylinder "ligger lägre" än övriga gör om provet efter "några pump" med en oljekanna i cylindrarna. Om värdet stiger markant på någon cylinder är det fel kolv/ringar i den.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev:
Matchmiss skrev:Värt att notera kanske, ett tändstift var blött när jag bytte de gamla NGK stiften
Detta kan tyda på att antingen tändstiftet eller (troligen) tändkabeln som är felet. Om inte det är fel på själva motorn, dålig kolvringar eller något sådant. Temp.givaren för motorstyrningen set ut så här,
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 57a46738sv
Men det är inte samma på alla modeller. Du ska ha en till LH2,2 (tror den är grön,inte säker). Om du tycker den är "orkeslös" är det inte fel att göra ett komp.prov. Prova när motorn är "halvvarm". Alla cylindrar ska vara ungefär lika (ska inte skilja mer än 10 - 20%).10 - 12 kg är väl godkänt, 8 - 10 kg är i underkant men kan vara godkänt på en sliten motor med många mil. Bara det är ungefär lika på alla. Om någon cylinder "ligger lägre" än övriga gör om provet efter "några pump" med en oljekanna i cylindrarna. Om värdet stiger markant på någon cylinder är det fel kolv/ringar i den.
Ja jag har hört att det i värsta fall kan vara något med motorn om de är blöta/oljiga, får ta och kolla på de nya stiften jag har i bilen samtidigt som jag byter kablar och det andra.

Kollade min tempgivare idag och den var svart, dock såg själva den ärgad ut där på den "guldiga" metallen men det bör inte påverka munstycket som såg okej ut?

Vad tyckte ni om motorljudet då? Aldrig tänkt på att den låtit sådär iallafall, speciellt inte vid runt 00:17 sekunder och framåt.
Hej!
Den motorn lät inte bra! -Det finns ett "rasselljud" som inte låter så trevligt. Lite ventilklatter hörs också men det gr ju att shimsa bort. Som jag frågade dig förut: Det försvinner inte kylarvatten någonstans?? Eller att du märker att expansionskärlets vattennivå varierar kraftigt från kall till varm motor?? Eller att motorn startar på bara tre cylindrar när den är kall?? För är det så kan du ha en trasig topplockspackning!
Senast redigerad av 1 jaka, redigerad totalt 0 gånger.
jaka skrev:Hej!
Den motorn lät inte bra! -Det finns ett "rasselljud" som inte låter så trevligt. Lite ventilklatter hörs också men det gr ju att shimsa bort. Som jag frågade dig förut: Det försvinner inte av med kylarvatten någonstans?? Eller att du märker att expansionskärlets vattennivå varierar kraftigt från kall till varm motor?? Eller att motorn startar på bara tre cylindrar när den är kall?? För är det så kan du ha en trasig topplockspackning!
Fick du inte mitt pm? ??:-/ Skrev att ibland så är nivån en bit över maxstrecket och ibland är det lite under, vid kall är den oftast normal. Så den verkar variera lite.

Okej inte kul att det hördes så tydligt, är det stora problem som låter från motorn?
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]