Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Min förra bil, en V70 FT MY10, körde jag de två första åren med blandad kompott. De sista två åren i stort sett enbart med etanol - sommar som vinter. Inga problem överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kan, som en papegoja, insämma: Kör enbart på etanol. Jag hade en flexifuel i 4 år och nästan 6000 mil och den fick alldrig något annat än E85. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hade en V50 1.8f i 3-4 år och körde mest etanol, billigare per mil samt att bilen var piggare med det. Blev bensin ibland då jag hade gått på att den behövde det när det var kallt. :) Men från mars-nov var det så gott som bara etanol.
Användarvisningsbild
av roadside
Jag råkade ut för kallslam i min 2.0F när jag körde på etanol vintertid. Inget som märktes på gång och funktion, men kallslam tyder ju på fukt i motorn = ej bra i längden :?:
Användarvisningsbild
av joel80
Fukt kan man väl få oavsett bränsle? Eller hade det nått med just etanolen att göra? Bästa sättet att slippa fukt i tanken är att se till att det är vältankat. :)
Användarvisningsbild
av roadside
joel80 skrev:Fukt kan man väl få oavsett bränsle? Eller hade det nått med just etanolen att göra? Bästa sättet att slippa fukt i tanken är att se till att det är vältankat. :)
Jo jag tror det men jag har aldrig råkat ut för det tidigare på någon bil. Jag har som samma körmönster och sträckor- Efter att jag noterat slammet i oljelocket så testade jag att köra bensin efterföljande vinter och såg aldrig tillsymmelse till smet. Men visst är ju vintrarna olika beträffande temperatur mm, så om det var slumpen får man aldrig veta.
Användarvisningsbild
av Guligan
Innan nuvarande XC60 så avverkade jag två st V70II 2,5FT. En av MY10 och en MY11. 2010:an hade lite bekymmer med givaren som mäter vilken bränsleblandning man har. Fick åka in till Volvohandlaren och "reseta" den vid två tillfällen.

Jag försökte flexa lite mellan bränslena, men körde nog 80% på E85 mätt totalt över båda bilarna. Bränslekostnadsbesparingen är i sig inget tungt argument för att köra E85, kanske sparade man 1 kr/mil. Däremot kändes det mer "rätt" miljömässigt att tanka E85. 2011:an hade inga givarproblem, däremot tyckte jag att motorn hade ett "tickande" ljud när jag lämnade bilen åter efter 24 månader och 7000 mil.

Måste säga att jag saknar den motorn, oavsett om den är 2,5 FT eller bara 2,5T. Har haft 5 st sedan 2002. :D
av perhall
Guligan skrev:Innan nuvarande XC60 så avverkade jag två st V70II 2,5FT. En av MY10 och en MY11. 2010:an hade lite bekymmer med givaren som mäter vilken bränsleblandning man har. Fick åka in till Volvohandlaren och "reseta" den vid två tillfällen.

Jag försökte flexa lite mellan bränslena, men körde nog 80% på E85 mätt totalt över båda bilarna. Bränslekostnadsbesparingen är i sig inget tungt argument för att köra E85, kanske sparade man 1 kr/mil. Däremot kändes det mer "rätt" miljömässigt att tanka E85. 2011:an hade inga givarproblem, däremot tyckte jag att motorn hade ett "tickande" ljud när jag lämnade bilen åter efter 24 månader och 7000 mil.

Måste säga att jag saknar den motorn, oavsett om den är 2,5 FT eller bara 2,5T. Har haft 5 st sedan 2002. :D
Samma här, saknar den motorn...

Även om det bara är en krona per mil så betalar man ju ändå för tätare servicar + motorn blir piggare på etanol, så jag röstar ändå för att man tankar etanol...
Per
av Rådlös
I tanken lär det inte märkas något om man har fukt eftersom etanol är vattenlösligt. Det går att blanda ren etanol med någonstans 15 - 20% vatten och det brinner ändå. Därav bruket av K-sprit*. Lite sidospår: Det går att blanda E85 med vatten om man vill kontrollera etanolhalten. Men det görs ju utanför bränsletanken eftersom det är ett "förstörande prov". Säg till om ni blir nyfikna.
Om det däremot är vatten i motoroljan så är det mer allvarligt. Men det kan man nog inte skylla på etanolen.
Nästa exempel, etanol i oljan blir det förr eller senare. Det är bl.a därför det är anbefallt tätare oljebyten på FFV-bilar. Men det finns motmedel. Kör en rejäl långfärd så att motorn blir ordentligt genomvarm. Då kokar etanolen bort. Motorolja och etanol blandar sig inte speciellt bra. Om man har en tvåtaktare med blandsmörjning är det speciella vegetabiliska oljor som gäller ihop med etanol.

Roadside, jag har mer än 5 års, eller mer än 5000 mil, erfarenhet av blandtankning med E85 och om ett par månader har jag 4 års erfarenhet av att enbart köra på E85. Jag har aldrig hört uttrycket Kallslam. Än mindre upplevt det. Kan du förklara det lite mer?

*K-sprit är en blandning av etanol och isopropylalkohol. Den senare heter ibland Teknisk sprit eller Tvättsprit. Kemiskt sett är den tämligen lik etanol, men den är inte drickbar. Därför kan vem som helst köpa den, men den är dyr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]